Obwodnica Iłży została oficjalnie oddana do użytku. Kierowcy samochodów osobowych i ciężarowych mogą już korzystać z nowej inwestycji poruszając się DK9 w kierunku Mazowsza lub na Podkarpacie.

Reklama

- Cieszę się bardzo, że dzisiaj możemy tę drogę otworzyć i od strony komunikacyjnej usprawnić i ulepszyć bezpieczeństwo w ruchu drogowym - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Obwodnica Iłży przyjęła już pierwsze samochody i motocykle. Kierowcy zaoszczędzą na trasie z Radomia do Rzeszowa nawet kilkanaście minut / GDDKiA / fot. GDDKiA

- Zwarta zabudowa, budynki bardzo blisko krajowej >>dziewiątki<<, trudny przejazd dla kierowców, a też życie samych mieszkańców bardzo mocno skomplikowane, i hałas, i spaliny, i niebezpieczeństwo w ruchu drogowym, które stwarzały szczególnie duże ciężkie pojazdy - wiceminister wymieniał powody, dla których konieczna była realizacja tej inwestycji.

Obwodnica Iłży oddana do użytku, ale jak wjechać na nowy odcinek?

Reklama

Obwodnica Iłży do droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości 7,2 km. Jest to trasa o zmiennym przekroju, z dwoma lub trzema pasami ruchu w układzie 2+1 na części odcinka. Na obwodnicę można się dostać przez dwa węzły drogowe:

  • węzeł Iłża Północ na przecięciu z drogą powiatową (kierunek Pakosław),
  • istniejącym śladem trasy DK9 – Iłża Południe.
W ramach obwodnicy Iłży zbudowano dwa węzły drogowe, które pozwalają korzystać z trasy w standardzie GP (droga główna ruchu przyspieszonego) / GDDKiA / fot. GDDKiA

Wjazd na obwodnicę od strony Radomia jest możliwy, ale obowiązuje tam czasowa organizacja ruchu. Połączenie z DK9 zostało zwężone wygrodzeniami do jednej jezdni. Ruch zorganizowany w ten sposób będzie obowiązywać aż do wybudowania przez Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 747, a następnie włączenia jej do nitki DK9.

Oprócz odcinka jednojezdniowej drogi o zmiennym przekroju o łącznej długości ponad 7 km, wybudowano sześć obiektów inżynierskich, dwa węzły drogowe, a także ekrany akustyczne. Oprócz tego wykonawca zaprojektował i wykonał odwodnienie trasy, wygrodzenia drogi głównej, zainstalował urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Reklama

Umowę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Iłży zawarto w październiku 2018 r. z Przedsiębiorstwem Usług Technicznych Intercor. Budżet całej inwestycji pochłonął ok. 185 mln zł.

Obwodnica Iłży jest już gotowa, ale na niektórych odcinkach panuje jeszcze tymczasowa organizacja ruchu / GDDKiA / fot. GDDKiA

Obwodnica Iłży to nie koniec inwestycji

Obwodnica Iłży to pierwsza duża inwestycja zrealizowana w ciągu DK9 na terenie województwa mazowieckiego, ale to jeszcze nie koniec planów. Droga krajowa od Radomia do granicy z woj. Świętokrzyskim zostanie jeszcze bardziej rozbudowana. W ramach Programu budowy 100 obwodnic zostanie zbudowana jeszcze ok. 6-kilometrowa obwodnica Skarszewa.

- Pracujemy nad obwodnicą Skaryszewa – to również krajowa >>dziewiątka<<, pracujemy nad obwodnicami Zwolenia i Lipska – to z kolei DK 79 - dodał Rafał Weber.

W październiku 2020 r. podpisano umowę na przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, a w zeszłym tygodniu GDDKiA złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Aktualnie jest przygotowywana koncepcja programowa na rozbudowę wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej dla dwóch kolejnych odcinków:

  • od końca obwodnicy Skaryszewa do początku obwodnicy Iłży – ok. 12,2 km,
  • od końca obwodnicy Iłży do granicy z woj. Świętokrzyskim – ok. 4,6 km.