Autostrada A2 drożeje od poniedziałku 10 stycznia od godz. 6.00. Spółka Autostrada Wielkopolska ogłosiła zmianę stawek za korzystanie ze 150-kilometrowego odcinka tej trasy pomiędzy Nowym Tomyślem i Koninem. Podwyżka podyktowana jest rosnącymi kosztami utrzymania trasy oraz wzrostem inflacji.

Reklama

Nowa opłata za przejazd każdym z trzech 50-kilometrowych fragmentów A2 będzie wynosić:

  • 25 zł czyli o 2 zł więcej - Kat. 1 (motocykle i samochody osobowe)
  • 37 zł (+3 zł) - Kat. 2 (pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze oraz motocykle i pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami)
  • 57 zł (o 5 zł więcej) - Kat. 3 (pojazdy samochodowe o trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze z przyczepami)
  • 87 zł (o 7 zł więcej) - Kat. 4 (pojazdy samochodowe o więcej niż̇ trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami)
  • 250 zł (+20 zł) - Kat. 5 czyli pojazdy ponadnormatywne

Powyższe stawki zawierają doliczony podatek VAT.

Poprzednia zmiana cen za przejazd A2 między Koninem a Nowym Tomyślem nastąpiła lutym 2021 roku.

Reklama

Autostrada A2 drożeje, ale skąd nowe stawki?

Rosnąca w szybkim tempie i utrzymująca się na najwyższym poziomie od 20 lat inflacja, wzrost cen w sektorze budowlanym oraz cen producenckich przekładają się na wzrost kosztów zarówno utrzymania jak i aktualnie realizowanych i planowanych inwestycji. Autostrada Wielkopolska jest najdłuższym i obecnie najstarszym odcinkiem A2. Jest także najmocniej eksploatowaną autostradą w kraju, z dużym udziałem pojazdów ciężkich. Średni dobowy ruch pojazdów na odcinku Nowy Tomyśl - Konin wynosi około 30 tys. – wyjaśniła Anna Ciamciak, rzecznik prasowy spółki Autostrada Wielkopolska.

Podkreśliła, że spółka realizuje prace modernizacyjne zgodnie z przyjętym planem i zobowiązaniami umowy koncesyjnej, aby zapewnić kierowcom wysoką jakość i bezpieczeństwo podróży. – W 2021 roku przeprowadzona została modernizacja nawierzchni na węźle autostradowym Września, wymieniono kolumny alarmowe SOS, modernizowano budynki toalet na MOP oraz PPO – przypomniała.

Reklama

Plany przewidują także remont nawierzchni na odcinku Nowy Tomyśl – Poznań Zachód, remont mostów i wiaduktów oraz budowa nowej bazy utrzymania we Wrześni. Rozpoczęły się prace planistyczne nad dalszą rozbudową obwodnicy Poznania o trzeci pas ruchu na odcinku Poznań Krzesiny – Poznań Wschód. Rozbudowywana jest sieć stacji ładowania samochodów elektrycznych oraz przygotowywane są rozwiązania sprzyjające ochronie środowiska i zwiększające bezpieczeństwa kierowców.

– Większe wpływy z tytułu zmian stawek opłat w ostatnich latach przeznaczone zostały m.in. na rozbudowę obwodnicy Poznania o trzeci pas. Inwestycja ta kosztowała ponad 200 mln zł i została sfinansowana ze środków własnych koncesjonariusza. Aktualnie natężenie ruchu w tym miejscu sięga 90 tys. pojazdów na dobę. Zaledwie co czwarty korzystający z autostradowej obwodnicy stolicy Wielkopolski płaci za przejazd – wyliczyła Ciamciak.

Przedstawicielka Autostrady Wielkopolskiej wskazała również, że spółka pracuje nad wdrożeniem udogodnień dla kierowców podróżujących koncesyjnym odcinkiem A2 w zakresie elektronicznego poboru opłat, przy zastosowaniu odczytu tablic rejestracyjnych (wideotollingu).

Koszt przejazdu odcinkiem autostrady A2 Świecko – Nowy Tomyśl pozostanie bez zmian.