Na pewno kiedy system e-TOLL zacznie funkcjonować będzie rozbudowywany i będzie obejmował szczególnie drogi ekspresowe i drogi autostradowe oraz te drogi krajowe, które tym systemem powinny zostać objęte - powiedział Adamczyk.

Reklama

Jak wyjaśnił, ma na myśli samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. - Proszę nie interpretować mojej wypowiedzi tak, że będziemy również poszerzali zakres opłat za przejazdy samochodów osobowych - podkreślił.

Minister przypomniał, że budowa autostrad i dróg ekspresowych jest finansowana głównie z Krajowego Funduszu Drogowego do którego wpływają opłaty z tytułu przejazdu samochodów ciężarowych drogami krajowymi.

Rozpoczęcie poboru opłaty w nowym systemie e-TOLL przewidziano na pierwszą połowę czerwca 2021 roku.

Aktualny elektroniczny system poboru opłat (viaTOLL) jest obowiązkowy dla pojazdów samochodowych i zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusów niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej. Obejmuje on odcinki autostrad, dróg ekspresowych oraz wybranych dróg krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad o łącznej długości ponad 3600 km.

GDDKiA zarządza siecią dróg krajowych o łącznej długości blisko 17800 km, w tym drogami szybkiego ruchu o długości 3804 km, na co składa się 1247 km autostrad i 2557 km dróg ekspresowych.