Wreszcie jest nowy wykonawca 35 km autostrady A4 z Tarnowa do Dębicy, którą w lipcu ubiegłego roku porzucił irlandzki wykonawca SIAC. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała wczoraj wartą 980 mln zł umowę z konsorcjum Heilit Woerner i Budimeksu. Spółki zobowiązały się do otwarcia węzła w Dębicy w ciągu pół roku, a całej trasy – do końca 2014 r.
Polimex-Mostostal wszedł wreszcie na budowę autostrady A1 ze Strykowa do Tuszyna, czyli wschodniej obwodnicy Łodzi. Inwestor obawiał się, czy wykonawca będący na kroplówce Agencji Rozwoju Przemysłu będzie w stanie wywiązać się z umowy wartej 1,15 mld zł. Paweł Szymaniak z Polimeksu potwierdził nam wczoraj, że ruszyły prace ziemne i przy fundamentach mostów. Kierowcy mają tamtędy pojechać we wrześniu 2014 r., z 9-miesięcznym poślizgiem.
Gigantyczną presję GDDKiA wywiera na konsorcjum Salini, które zobowiązało się skończyć po irlandzkim SRB 65-kilometrowy odcinek A1 między Kowalem i Toruniem. Problem w tym, że wykonawca nie ma doświadczenia w Polsce, a zobowiązał się zrealizować inwestycję za 1,05 mld zł, czyli niewiele ponad 60 proc. kosztorysu. Tuż przed majowym weekendem minister Sławomir Nowak pojechał na plac budowy A1 i na Twitterze zapowiedział, że do końca miesiąca maszyny wejdą na plac budowy. Jeszcze wczoraj ich tam nie było.
Wyczekiwane jest też rozpoczęcie prac na ostatnim odcinku zachodniej obwodnicy Poznania na trasie S11. Jak zapewnia Monika Froń z koncernu Skanska, od czwartku 60 pojazdów będzie dowozić kruszywo na potrzeby budowy, wcześniej na długie miesiące zablokowanej przez ślimaka: chronioną poczwarówkę jajowatą. Prace ruszają, bo według ekspertyzy Uniwersytetu Wrocławskiego budowa drogi na 5 proc. siedliska mięczaka nie wpłynie na kondycję gatunku w skali kraju.
Reklama
Jak sprawdziliśmy, ożywają drogowe budowy w całej Polsce. Budimex podliczył dla nas, że tylko na Podkarpaciu zaangażował pracowników na czterech kontraktach o łącznej wartości ponad 2,7 mld zł. Ale nie brakuje problemów. Budowa przez Bilfingera łącznika z autostradą A2 w Warszawie – z Konotopy do wylotu na Górę Kalwarię – który miał być gotowy na Euro 2012, potrwa co najmniej do jesieni. Mimo że prokuratura umorzyła właśnie śledztwo w sprawie m.in. gliny i sedesów w nasypach trasy, między inwestorem i wykonawcą wciąż jest 45 nierozwiązanych sporów. Nie brakuje przy tym złośliwości: inżynier kontraktu dostał ostatnio od wykonawcy tort z dwiema świeczkami – na dwulecie podejmowania decyzji w sprawie barier przy jezdniach.
Jak ustaliliśmy, Mostostal Warszawa nie skończy w maju obwodnicy Kielc na trasie S7 za 873 mln zł i walczy o aneks terminowy. Widmo utraty unijnej dotacji wisi nad trasą S8 i mostem Grota w Warszawie. Przetarg trwa już półtora roku, ale wykonawcy wciąż nie ma. Krajowa Izba Odwoławcza nakazała wykluczenie wskazanej przez GDDKiA oferty Astaldi jako rażąco niskiej (540 mln zł zamiast miliarda). W przyszłym tygodniu GDDKiA ma wybierać zwycięzcę jeszcze raz. Z dotacji UE trzeba się rozliczyć do 2015 r., na co szanse są już niewielkie.
W 2013 r. GDDKiA planuje wydać na inwestycje drogowe 18,6 mld zł. Łącznie w budowie jest 775 km, z czego do ruchu ma zostać dopuszczonych w tym roku 465 km.