Przypominamy, że nowy schemat testów wprowadzono w życie na początku 2009 roku. Ogólna ocena (od jednej do pięciu gwiazdek) jest średnią ocen uzyskanych w czterech kategoriach - bezpieczeństwo dorosłych (50 proc.), bezpieczeństwo dzieci (20 proc.), bezpieczeństwo pieszych (20 proc.) oraz dostępność systemów wspomagających bezpieczeństwo (10 proc.). Przedstawiciele Euro NCAP podkreślają, że dzięki nowym rozwiązaniom uzyskanie wysokiej oceny tej organizacji przez poszczególnych producentów jest dużo trudniejsze.
>>>Tak torturują nowego opla z Polski
Nowością są również testy przy zderzeniu bocznym, podczas których najczęściej dochodzi do niebezpiecznych urazów kręgów szyjnych i całego kręgosłupa. W tej dyscyplinienajlepiej chronią siedzenia i zagłówki, które mają na pokładzie Honda Insight, Kia Sorento i Skoda Yeti. Zdaniem inżynierów Euro NCAP ochrona kręgów szyjnych jest najsłabsza w Citroenie C3.
>>>Nowa Kia Venga - zobacz ten pierwszy raz!
"Ostatnie wyniki testów Euro NCAP to kolejny krok milowy w historii Kia. To już trzeci 5-gwiazdkowy wynik dla naszego nowego modelu i doskonałe nawiązanie do najwyższej oceny przyznanej cee’dowi w roku 2007 oraz Soulowi w 2009 roku. Tworząc nowe Sorento robiliśmy wszystko aby sprostało ono lub wręcz przewyższyło oczekiwania klientów pod każdym względem, w tym także i bezpieczeństwa.” - powiedział Benny Oeyen, dyrektor marketingu Kia Motors Europe.
>>>Pierwsze zdjęcia nowego citroena C3
"Wyniki potwierdzają nasze zaangażowanie w kwestie bezpieczeństwa już w fazie projektowej, co również obejmuje testy geometrii foteli oraz wytrzymałości stosowanych materiałów.Poddajemy próbie różne ustawienia siedzeń i staramy się ulepszać właściwości całego systemu. Korzystamy z najnowocześniejszych technologii i metod badawczych, ponieważ bezpieczeństwo jest jednym z kluczowych elementów opracowywanych w nowych modelach marki Skoda" - mówi Eckhard Scholz, członek Skoda Auto BOD odpowiedzialny za rozwój technologiczny.
Maksymalna nota pięciu gwiazdek jest wyłącznie w zasięgu tych pojazdów, które w 85 proc. danej gamy modelowej mają system ESP dostępny w wyposażeniu standardowym. Tu ponownie nie poszło Citroenowi, którego C3 nie spełniło tego wymogu.
Oto dokładne wyniki najnowszych testów zderzeniowych Euro NCAP:
Citroen C3 - ocena całkowita: 4 gwiazdki
- ochrona dorosłych pasażerów: 83 proc.
- ochrona dzieci: 74 proc.
- bezpieczeństwo pieszych: 33 proc.
- systemy bezpieczeństwa: 40 proc.
Honda Insight Hybryd - ocena całkowita: 5 gwiazdek
- ochrona dorosłych pasażerów: 90 proc.
- ochrona dzieci: 74 proc.
- bezpieczeństwo pieszych: 76 proc.
- systemy bezpieczeństwa: 86 proc.
Kia Sorento - ocena całkowita: 5 gwiazdek
- ochrona dorosłych pasażerów: 87 proc.
- ochrona dzieci: 84 proc.
- bezpieczeństwo pieszych: 44 proc.
- systemy bezpieczeństwa: 71 proc.
Renault Grand Scenic - ocena całkowita: 5 gwiazdek
- ochrona dorosłych pasażerów: 91 proc.
- ochrona dzieci: 76 proc.
- bezpieczeństwo pieszych: 42 proc.
- systemy bezpieczeństwa: 99 proc.
Skoda Yeti - ocena całkowita: 5 gwiazdek
- ochrona dorosłych pasażerów: 92 proc.
- ochrona dzieci: 78 proc.
- bezpieczeństwo pieszych: 46 proc.
- systemy bezpieczeństwa: 71 proc.
Subaru Legacy - ocena całkowita: 5 gwiazdek
- ochrona dorosłych pasażerów: 79 proc.
- ochrona dzieci: 73 proc.
- bezpieczeństwo pieszych: 58 proc.
- systemy bezpieczeństwa: 71 proc.
Toyota Prius - ocena całkowita: 5 gwiazdek
- ochrona dorosłych pasażerów: 88 proc.
- ochrona dzieci: 82 proc.
- bezpieczeństwo pieszych: 68 proc.
- systemy bezpieczeństwa: 86 proc.
Volkswagen Polo - ocena całkowita: 5 gwiazdek
- ochrona dorosłych pasażerów: 90 proc.
- ochrona dzieci: 86 proc.
- bezpieczeństwo pieszych: 41 proc.
- systemy bezpieczeństwa: 71 proc.
p