Nowe S60. Jakie jest? To volvo jakiego jeszcze nie było w całej historii producenta - bardziej sortowe i bardziej dynamiczne. "Nowe Volvo S60 jest rzeźbą w ruchu. Wygląda i jeździ jak żaden inny model w historii Volvo. Technologia jaką przywiezie na pokładzie pomoże kierowcy czuć się bezpieczniej i pewniej za kierownicą." - mówi Stephen Odell, prezes i dyrektor generalny Volvo Car Corporation.
Auto będzie naszpikowane elektroniką. Oprócz układu City Safety znajdującego się w wyposażeniu standardowym, nowe Volvo S60 wyposażone będzie w układ wykrywania oraz reakcji na pieszych pojawiających się przed samochodem, ang. Pedestrian Detection. Układ Pedestrain Detection wykrywa pieszych mogących wtargnąć na drogę przed samochodem (tak jak brunetka w filmie obok), ostrzegając kierowcę (migający sygnał świetlny na przedniej szybie oraz sygnał akustyczny) i w razie konieczności samodzielnie uruchamiając hamulce z pełną silą hamowania. Jest to pierwsze tego typu rozwiązanie na rynku motoryzacyjnym.
>>>Rewolucyjny patent w nowym silniku Volvo
Układ Pedestrain Detection jest częścią układu Collision Mitiagtion Support z funkcją automatycznego hamowania i pozwala na uniknięcie uderzenia w pieszego przy prędkościach do 35 km/h, w przypadku gdy kierowca nie zareaguje. Przy wyższych prędkościach głównym celem jest maksymalne zmniejszenie prędkości uderzenia w pieszego. Uderzenie w pieszego z mniejszą prędkością oznacza znaczącą redukcję poważnych obrażeń. Np. jeżeli w wyniku działania układu Pedestrian Detection prędkość zostanie zmniejszona z 50 km/h do 25 km/h ryzyko śmiertelnych obrażeń pieszego spada o ponad 20 proc., a w pewnych przypadkach nawet o 85 proc.
"Układ aktywnego włączania hamulców wymaga, aby dany obiekt został zidentyfikowany zarówno przez radar, jak i kamerę. Dzięki najnowszej technologii czujników teraz możliwe jest hamowanie z pełną mocą. Jesteśmy jedną z pierwszych firm na świecie oferujących ochronę pieszych dzięki wykorzystaniu hamowania z pełną intensywnością" - wyjaśnia Thomas Broberg, ekspert ds. bezpieczeństwa w Volvo Cars.
Technologia ta będzie również niezwykle pomocna w przypadku tylnych kolizji z innymi pojazdami. Według statystyk połowa kierowców, którzy uderzyli w kufer innego pojazdu, w ogóle nie hamuje przed zderzeniem.
"Do tej pory skupialiśmy się na tym, żeby pomóc kierowcom uniknąć kolizji z innymi pojazdami. Teraz jednak dokonujemy olbrzymiego postępu, tworząc system, który podnosi bezpieczeństwo także niechronionych użytkowników drogi. Zadaniem, jakie stawiamy przed tą nową technologią jest sprawić, aby kierowca mógł uniknąć kolizji z pieszymi przy prędkościach poniżej 25 km/h. Jeżeli samochód jedzie szybciej, celem jest maksymalne zmniejszenie prędkości. W większości przypadków udaje się nam ograniczyć siłę uderzenia o około 75 procent” - wyjaśnia Broberg.
Na początku sprzedaży Volvo postawi przed kierowcami cztery silniki do wyboru - benzynowe 3.0 T6/304 KM i 400 Nm z napędem na cztery koła AWD i 2.0 Turbo/203 KM (300 Nm) oraz turbodiesle 2.4 D5/205 KM (420 Nm) i 2.0 D3/163 KM (400 Nm). Później pojawią się kolejne jednostki - 2.0 T5/240 KM (320 Nm), 1,6 T4/180 KM (240 Nm), 1,6 T3/150 KM (240 Nm) i 115-konny turbodiesel 1,6 o momencie obrotowym 270 Nm i średnim zużyciu paliwa na poziomie 4,3 l/100 km.
Nowe S60 zadebiutuje w czasie marcowego salonu samochodowego w Genevie. Produkcja seryjna ruszy kilka miesięcy później, czyli latem w fabryce Volvo w belgijskim Ghent. Do Polski model trafi w trzecim kwartale 2010 roku. Wielkość sprzedaży nowego S60 docelowo wyniesie 90 tys. egzemplarzy.