10 mitów prosto z internetu. Zobacz, czego nie wiesz o ubezpieczeniu OC
1 Mit. OC mogą też kontrolować inne instytucje m.in.: wydziały komunikacji, straż graniczna. Od ponad roku brak OC może również wykryć - bez kontroli drogowej – również system "wirtualny policjant" - czyli specjalny program sprawdzający OC w ogólnopolskiej bazie polis komunikacyjnych, administrowanej przez Ubezpieczeniowy Funduszu Gwarancyjny.
Inne
2 Mit. Od 4 lat nie obowiązuje już przepis o odholowywaniu auta za brak polisy OC. Parlament wykreślił ten zapis na wniosek sejmowej komisji Przyjazne Państwo. Nie zmienia to jednak faktu, że kierujący pojazdem bez OC zostanie ukarany przez policję mandatem w wysokości 50 złotych - a jego właściciel gdy faktycznie nie ma tej polisy - karą sięgającą kilku tysięcy złotych, przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.
Shutterstock
3 Mit. Gdy spowodujesz wypadek takim nieubezpieczonym pojazdem, to solidarnie z właścicielem który nie wykupił OC, będziesz musiał oddać pieniądze wypłacone osobom poszkodowanym. Wypłaty świadczeń należnych poszkodowanym dokona Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, a następnie wystąpi do posiadacza i kierującego o zwrot całej wypłaconej sumy.
Shutterstock
4 Mit. Obowiązujące przepisy nakładają na właściciela pojazdu konieczność posiadania aktualnego OC, tak długo, jak pojazd jest zarejestrowany - i to bez względu na to czy jest on sprawny i używany, czy od miesięcy stoi w garażu lub warsztacie.
Inne
5 Mit. Ubezpieczyciele powszechnie sprawdzają - w ogólnopolskiej bazie polis komunikacyjnych UFG - historię szkód swoich klientów. W bazie znajdują się informacje zarówno o posiadaczach jak i kierujących pojazdami, którymi spowodowane zostały wypadki. Większość firm ubezpieczeniowych nalicza wyższe składki OC za wypadki spowodowane, również cudzym pojazdem.
Shutterstock
6 Mit. W eksperci UFG podkreślają, że pieniądze na odszkodowania pochodzą wyłącznie ze składek kierowców. W ich opinii zawyżone odszkodowania prowadzą do konieczności płacenia wyższych składek przez innych właścicieli pojazdów.
Shutterstock
7 Mit. Nie zawsze jest to prawda. Polisa OC nie przedłuży się na kolejny rok, gdy: składka za ostatnie ubezpieczenie była płacona w ratach i nie została zapłacona w całości; wypowiedziałeś to ubezpieczenie, przed końcem okresu na który umowa OC została zawarta; kupiłeś używane auto - możesz korzystać z polisy poprzedniego właściciela tylko do końca okresu jej ważności.
Shutterstock
8 Mit. Obecnie polisę OC poprzedniego właściciela możesz wypowiedzieć w dowolnym momencie, nie ma już ograniczenia 30 dni. Ale uwaga! Ubezpieczenie to jest ważne tylko do końca okresu na który wykupił je poprzedni właściciel i nie przedłuża się automatycznie na kolejny rok. Jeżeli decydujesz się korzystać z OC poprzednika, pamiętaj sprawdzić - bezpośrednio u ubezpieczyciela który wystawił tą polisę - czy na pewno jest ona ważna.
Shutterstock
9 W opinii przedstawicieli UFG to mit. Komunikacyjne OC to umowa z ubezpieczycielem dająca posiadaczowi pojazdu realną ochronę domowego budżetu - przed finansowymi skutkami wypadku, spowodowanego tym pojazdem. Gdyby nie było tego obowiązku ubezpieczania - kierowcy sami musieliby płacić ofiarom spowodowanych przez siebie wypadków pełne rekompensaty za ich szkody. Z kolei ofiary wypadków same musiałyby dochodzić należnych im odszkodowań bezpośrednio od sprawców.
Shutterstock
10 Mit. Na odszkodowania - dla ofiar wypadków drogowych spowodowanych przez pojazdy bez OC lub nieznanych sprawców - składają się wszyscy kierowcy wykupujący to obowiązkowe ubezpieczenie. Powyższe świadczenia dla poszkodowanych wypłaca Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Z kolei Fundusz finansowany jest przez ubezpieczycieli, oferujących komunikacyjne OC, którzy przeznaczają na UFG część składki zebranej za te polisy. Każdy ubezpieczony posiadacz pojazdu dodatkowo finansuje zatem odszkodowania wypłacane, przez UFG, za nieubezpieczonych i nieznanych sprawców.
Shutterstock
11 Ubezpieczenie OC obowiązkowo musi posiadać ponad 24 milionów właścicieli pojazdów w Polsce: samochodów osobowych i ciężarowych, motocykli, motorowerów, ciągników, quadów, itp. Mimo to, jak szacuje Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, po polskich drogach jeździ około 250 tysięcy pojazdów bez OC.
Media / BBC Staff
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję