W momencie sprzedaży strony nie wiedziały o jakiejkolwiek wadzie samochodu. Po kilku miesiącach okazało się, że auto składało się z kilku kradzionych samochodów i zostało zajęte przez prokuraturę. Nabywca feralnego samochodu odstąpił od umowy sprzedaży i zażądał zwrotu pieniędzy od właściciela komisu. Czy ma do tego prawo – pyta czytelnik.
W przypadku konsumentów sprawy oceniane są na podstawie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego. Jeśli okaże się, że zakupiony w komisie samochód jest wadliwy, dojdzie do tzw. niezgodności towaru z umową. Obejmuje ona również wady prawne auta. W takiej sytuacji nabywca może w zależności od charakteru wady żądać doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę, chyba że naprawa jest niemożliwa lub wymaga nadmiernych kosztów. Nieodpłatność naprawy oznacza, że sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia. Jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takim żądaniom w odpowiednim czasie lub gdy naprawa narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, konsument ma prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy.
Konsument nie może jednak odstąpić od umowy, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. Obowiązek zbadania, czy pojazd nie ma np. sfałszowanych numerów identyfikacyjnych bądź czy nie został skradziony spoczywa na właścicielu komisu, skoro to on ma dostarczyć konsumentowi towar zgodny z umową.
Kupujący, który odstępuje od umowy, powinien złożyć oświadczenie sprzedawcy wadliwego auta. W takiej sytuacji jest on zobowiązany zwrócić sprzedawcy wszystko, co otrzymał od niego na mocy umowy, z drugiej strony może żądać nie tylko zwrotu tego, co sam świadczył, ale również naprawienia szkody wynikłej z niewykonania zobowiązania. Należy jednak pamiętać, że uprawnienia konsumenta są ograniczone czasowo. Sprzedający kradzione auto odpowiada za wady, które występowały w chwili zawierania umowy i w przypadku ich stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania auta kupującemu. Z uwagi na to, że przedmiotem sprzedaży jest rzecz używana, strony mogą ten termin skrócić, jednak nie poniżej jednego roku. Równocześnie kupujący traci swoje uprawnienia, jeżeli przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową nie zawiadomi o tym sprzedawcy.
Reklama
Ważne
Reklama
Nie może zwolnić się od odpowiedzialności przez wykazanie, że kupującemu zaproponowano zbadanie towaru, a ten z tego nie skorzystał
Podstawa prawna
Ustawa z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. nr 141, poz. 1176 ze zm.).
Postanowienie Sądu Najwyższego z 14 października 2011 r., III CZP 50/11.