Używany volkswagen golf IV. Typowe usterki i wady. Jaki silnik? Może 1.9 TDI? ZDJĘCIA
1 Volkswagen golf IV generacji zadebiutował latem 1997 roku. Linie nadwozia narysował były designer Audi Hartmut Warkuss. W porównaniu do trzech poprzednich wcieleń niemieckiego kompaktu czwarta odsłona stała się bardzo masywna. Cechami charakterystycznymi golfa IV stały się szeroki i wygięty słupek C, zespolone przednie reflektory oraz tylne lampy mocno zachodzące na bok.
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
2 Auto miało całkowicie ocynkowane nadwozie. Dziś na tle konkurencji golf IV wypada dobrze - na jego korzyść przemawia szeroki wybór nadwozi (hatchback 3d i 5d, kombi, kabriolet, sedan Bora oferowany oddzielnie) i jednostek napędowych (19 wersji silnikowych), ogólna trwałość, prostota konstrukcji oraz łatwo dostępne i niedrogie części zamienne (duża liczba zamienników). Które wersje silnikowe są warte uwagi?
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
3 Które wersje silnikowe kompaktowego Volkswagena są warte uwagi? Kierowcy poszukujący golfa IV z zamiarem założenia instalacji LPG, powinni rozglądać się za jednostkami 8V - 1.6 o mocy 101 KM lub 2.0/115 KM. Oba silniki cechują niskie koszty serwisu i bezproblemowa praca "na gazie". Jeśli ktoś nie planuje "zagazowania" wówczas dobrym wyborem są motory szesnastozaworowe: 1.4/75 KM albo 1.6/105 KM - nie są drogie w utrzymaniu oraz serwisowaniu.
Newspix / KRZYSZTOF PALINSKI
4 Jeśli chodzi o diesla 1.9 TDI, to do wyboru jest aż sześć wariantów. Większość z nich to oferta warta zastanowienia - pod warunkiem dobrej kondycji. Uwaga! Auta z turbodieslem zazwyczaj mają cofnięte liczniki. Najrozsądniejszym wyborem będzie golf IV z lat 1997-2001, który jest napędzany jednostką TDI o mocy 90 KM (zdaniem wielu kierowców to najlepszy turbodiesel do golfa) lub 110 KM - obie wersje z wtryskiem bezpośrednim i pompą rozdzielaczową. Trwałe i tanie w naprawach ale… głośne.
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
5 Ideałem (jeśli jest w dobrej formie) będzie 130-konna odmiana z pompowtryskiwaczami - 310 Nm zapewnia elastyczność i świetne osiągi przy niewielkim spalaniu (średnio 5,2 l oleju napędowego na 100 km).
Volkswagen
6 Silniki 1.9 TDI są bardzo podatne na tuning. Prosta modyfikacja w elektronice pozwala na dodanie ok. 20-30 KM. Eksperci potrafią nawet podwoić fabryczną moc auta. Co psuje się w golfie VI?
Newspix / KRZYSZTOF PALINSKI
7 Typowym problemem golfa czwartej generacji jest elektryka. Posłuszeństwa odmawiają podnośniki szyb, czujniki ABS-u, silniczki wycieraczek, centralne zamki, podgrzewanie lusterek czy ciekłokrystaliczne wyświetlacze.
Volkswagen / KRZYSZTOF PALINSKI
8 Skrzypienie, trzaski plus lakier który schodzi z klamek i przycisków to "uroda" modeli wyprodukowanych przed 2002 r (wtedy Volkswagen zdecydował się wprowadzić poprawki).
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
9 Korozja? Jeśli jakiś golf IV został nadgryziony zębem rdzy, to może oznaczać jedno - samochód jest powypadkowy. "Przez 7 lat wyprodukowano 4,3 miliona golfów czwartej generacji - poważna część tych samochodów trafiła nad Wisłę dlatego na polskim rynku można przebierać dosłownie w tysiącach ofert. Niestety często okazuje się, że odsprzedawane egzemplarze były rozbite a następnie niechlujnie naprawione" - ostrzega w rozmowie z portalem dziennik.pl Cezary Siedlarczyk z firmy sprzedamgo.pl. "Co więcej trudno jest znaleźć zadbany egzemplarz z niedużym i prawdziwym przebiegiem. Wyłowienie spośród lawiny ogłoszeń zadbanego, doinwestowanego egzemplarza może potrwać, dlatego najlepiej przeglądać oferty sprawdzone wcześniej przez ekspertów." - dodaje Siedlarczyk. Usterki w silnikach?
Newspix / KRZYSZTOF PALINSKI
10 W silnikach benzynowych 1.4 16V/75 KM z lat 1997-2000 dochodziło do zamarzania odmy, co w prowadziło do zatarcia jednostki. Jeśli ktoś jest zainteresowany golfem IV z takim mechanicznym sercem wówczas powinien sprawdzić, czy w zainstalowano w aucie dodatkowy podgrzewacz. Większej mocy i większych kłopotów można spodziewać się po 20-zaworowym silniku 1.8 z turbodoładowaniem (150 i 180 KM) - poza kłopotami ze sprężarką i układem rozrządu trzeba spodziewać się zwiększonego zużycia oleju.
Volkswagen
11 Jednostki 1.9 TDI (90 i 110 KM; zasilane pompą rozdzielaczową) uchodzą za konstrukcje nie do zdarcia. Jeśli już coś się przydarzy to najpewniej ze względu na wiek lub niedbalstwo - starsze konstrukcje ropniaków mogą dopaść usterki przepływomierzy i zaworów recyrkulacji. W autach z dużym przebiegiem posłuszeństwa potrafi odmówić pompy wtryskowa. W 1999 roku pod maską Golfa IV pojawił się pierwszy w historii Volkswagena silnik z pompowtryskiwaczami. Nowsze jednostki na tle starszych konstrukcji wymagają większej troski. Typowe dolegliwości na które może zachorować 1.9 TDI PD to pękające paski rozrządu (należy pilnować terminu wymiany), szwankują też przepływomierze i koła dwumasowe.
Volkswagen
12 Volkswagen golf IV i jego życiorys w pigułce: 1997 - debiut Golfa czwartej generacji z ocynkowanym w całości nadwoziem. Pierwszy golf z pięciocylindrowym silnikiem (V5)
Volkswagen
13 1998 - debiut golfa IV cabriolet (kabrio bazuje na golfie III). Pierwszy golf 4MOTION ze sprzęgłem typu Haldex. Wprowadzenie ESP do wyposażenia dodatkowego.
Volkswagen
14 1999 - rusza produkcja odmiany kombi. Pierwsze silniki TDI z pompowtryskiwaczami i pierwszy golf 4MOTION V6 z sześciobiegową przekładnią. ESP wchodzi do wyposażenia seryjnego w Niemczech
Volkswagen
15 2000 - debiutuje benzynowy silnik 1.6 16V/105 KM. 2001 - Volkswagen wprowadza 130-konny silnik 1.9 TDI PD, który jest ceniony za bardzo dobre osiągi (reakcja na gaz!) i niskie spalanie.
Volkswagen
16 2002 - R32, czyli najmocniejsza odmiana Golfa IV. Silnik 3,2 V6 o mocy 241 KM sprawiał, że supergolf do setki przyspieszał w 6,6 s i rozpędzał się do 247 km/h. To właśnie w tym modelu zadebiutowała dwusprzęgłowa skrzynia DSG.
Volkswagen
17 2003 - debiutuje golf V. W 2006 nastąpiło zakończenie produkcji golfa IV w wersji kombi. Ciekawostka - w latach 1999-2005 użytkownikiem Golfa IV był kardynał Joseph Ratzinger, który został papieżem po Janie Pawle II i przyjął imię Benedykt XVI.
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję