W czasie salonu samochodowego w Genewie, Lancia odsłoniła przed światem nową, czwartą już generację modelu ypsilon. To najważniejsza premiera włoskiego producenta w czasie szwajcarskiej wystawy. To także pierwszy publiczny pokaz samochodu, który będzie produkowany w fabryce Fiata w Tychach. To już trzeci nowy model samochodu, którego seryjna produkcja zostanie uruchomiona w śląskim zakładzie w ciągu ostatnich czterech lat.
Początkowo tyski zakład ma wytwarzać około 500 sztuk tego modelu na dobę. Przypominamy, że podobne założenia przyjmowano przy uruchamianiu produkcji Fiata 500 i Pandy. Szybko jednak okazało się, że popyt na te modele jest znacznie większy, a produkcja była dużo wyższa od założeń. Docelowo z fabryki w Tychach ma wyjeżdżać 100-120 tys. sztuk tego auta rocznie.
Luksusowy maluch w nowym wcieleniu ma od początku do końca ma 3,84 m. Szerokość - 167 cm, wysokość - 151 cm. Rozstaw osi - 2,39 m. Wygląd? Wtajemniczeni mówią, że zdjęcia nie oddają urody i auto na żywo wygląda znacznie lepiej - zwłaszcza w malowaniu bi-colore. Poza tym na pierwszy rzut oka wydaje się, że to trzydrzwiówka… a tu niespodzianka - w tylnych drzwiach zamaskowano klamkę - pierwszy raz w historii ypsilon będzie produkowany jako model pięciodrzwiowy.
Wyposażenie? Na liście mamy automatyczną klimatyzację, światła przeciwmgielne, 16-calowe obręcze, tempomat, pokrytą skórą kierownicę z przyciskami sterowania, radio CD z odtwarzaczem MP3, system Blue&Me, czujniki zmierzchu i deszczu, czujniki parkingowe, system audio ze wzmacniaczem o mocy 500 W, przednie światła ksenonowe, otwierany dach a nawet system "zdalnego parkowania" o nazwie magic parking. Auto uzbrojone w ten układ potrafi wpasować się w kopertę o długości 4,6 m, czyli ledwie o 80 cm większą niż wynosi długość samochodu. Kierowca musi tylko dodawać gazu i hamować.
Inną ciekawostka jest system smart fuel. Jak podkreślają włoscy inżynierowie układ ten został opracowany szczególnie z myślą o kobietach. Smart fuel zastępuje korek wlewu paliwa - jest układem wbudowanym w końcówkę przewodu doprowadzającego paliwo do zbiornika, przez co tankowanie ma stać się wygodniejsze i bezpieczniejsze. System ograniczy emisję gazów i uchroni przed przelaniem drogocennego paliwa...
Mocy dostarczy jeden z trzech silników... Kierowcy dostaną do wyboru dwie jednostki benzynowe - 1,2/69 KM (pojawi się także jako wersja zasilana LPG) i turbodoładowany dwucylindrowy motor 0,9 TwinAir/85 KM. Turbodiesel - 1,3 MultiJet II/95 KM.
W przypadku silnika benzynowego 0.9 TwinAir/85 KM (moment obrotowy 145 Nm przy 2000 obr./min) producent daje kierowcy możliwość "własnoręcznego" przykręcenie kurka z paliwem - wystarczy dotknąć przycisku ECO na desce rozdzielczej. Dochodzi wówczas do ograniczenia momentu obrotowego do 100 Nm przy 2000 obr./min. Co prawda samochód wtedy "nie jedzie" ale zdaniem twórców, w ten sposób możliwe jest uzyskanie poziomu emisji CO2 plasującego się wśród najlepszych w segmencie - 97 g/km w wersji z półautomatyczną skrzynią biegów DFN i 99 g/km ze skrzynią manualną.
Auto trafi do sprzedaży na europejskich rynkach zaraz po wiosennej premierze w Genewie. W wielkiej Brytanii i Irlandii samochód będzie oferowany jako Chrysler.
Razem z nową lancią ypsilon Włosi dadzą możliwość odpłatnego wydłużenia gwarancji z "seryjnie" oferowanych trzech lat aż do ośmiu lat! Co ważne gwarancja nie będzie limitowana ilością przejechanych kilometrów. Nowa usługa będzie dostępna począwszy od kwietnia - na początek we Włoszech, w Hiszpanii i Portugalii. Potem rozprzestrzeni się na wszystkie rynki europejskie. W Polsce sprzedaż ypsilona ruszy w czerwcu.