Regularne i właściwe serwisowanie auta to gwarancja wieloletniej, bezproblemowej eksploatacji. Wiadomo, że przeglądy w autoryzowanych stacjach obsługi są bardzo drogie, szczególnie, jeżeli dotyczą aut wyposażonych w nowoczesne silniki wysokoprężne.

Radio Tok FM wzięło się za porównanie kosztów serwisowania czternastu modeli kompaktowych dostępnych w Polsce. Wynik? Fiat bravo wyposażony w silnik diesla plasuje się na pierwszym miejscu pod względem najniższych kosztów serwisowania, natomiast spośród modeli napędzanych jednostką benzynowa jest na drugim miejscu za renault megane.

Jak wynika z zestawienia najdroższym autem w serwisowaniu jest mitsubishi lancer. W przypadku wersji benzynowej koszty są dwa razy wyższe w porównaniu do fiata i renault. Zaś jeśli chodzi o turbodiesla bravo jest trzy razy tańsze od najdroższego lancera.

Ktoś powie - przecież to samochód na "eF"… Przypominamy, że w teście długodystansowym na 100 tys. km jaki przeprowadził niemiecki magazyn "Auto Bild" fiat bravo zdobył najlepszą ocenę końcową wśród wszystkich testowanych modeli włoskiej marki.

Werdykt? "Rzeczoznawca Dekry dokładnie zbadał elementy jednostki napędowej i… dobra robota, panowie z Fiata: gdyby nie kuna, która postanowiła wypróbować swoje zęby na przewodzie między intercoolerem a turbiną, Bravo ukończyłoby maraton w stylu tak doskonałym, jak japońskie auta z połowy lat 90. XX wieku!(…) Pochwalić trzeba jednostkę napędową, która mimo ostrego traktowania nie wykazała niemal żadnych śladów zużycia. To samo dotyczy wewnętrznych mechanizmów skrzyni biegów (kół zębatych i synchronizatorów), a także sprzęgła. Niepokoju nie wzbudza stan połączeń elektrycznych i przewodu masowego (…) Również wnętrze kompaktowego Fiata przetrwało maraton w doskonałym stanie. Nic nie trzeszczało i nie stukało - brawo panowie z Fiata. Fotele? Po 100 tys. km były tak samo sprężyste jak na początku testu! Czyżby w Turynie rozpoczęła się nowa epoka?" - czytamy w podsumowaniu testu.

Tym samym w rankingu testów długodystansowych magazynu "Auto Bild" kompakt Fiata zasłużył na szóstkę i na 7 lokatę. Bezpośredni konkurent - Toyota Auris - 17 miejsce, Opel Astra III 42 lokata.

A oto ranking serwisowania aut z silnikiem wysokoprężnym i benzynowym...


Ranking kosztów serwisowania aut z silnikiem wysokoprężnym - od najtańszych do najdroższych...

1. Fiat Bravo
2. Renault Megane
3. Volkswagen Golf
4. Mazda 3
5. Skoda Octavia
6. Chevrolet Cruze
7. Peugeot 308
8. Ford Focus
9. Toyota Auris
10. Hyundai i30
11. Opel Astra
12. Kia cee’d
13. Honda Civic
14. Mitsubishi Lancer

>>>Tu znajdziesz pełną listę 14 aut i 22 części zamiennych

Ranking kosztów serwisowania aut z silnikiem benzynowym - od najtańszych do najdroższych...
1. Renault Megane
2. Fiat Bravo
3. Ford Focus
4. Peugeot 308
5. Mazda 3
6. Volkswagen Golf VI
7. Skoda Octavia
8. Toyota Auris
9. Kia cee’d
10. Chevrolet Cruze
11. Opel Astra
12. Honda Civic
13. Hyundai i30
14. Mitsubishi Lancer