Nowy turbodiesel 1,6 ma blok wykonany ze stopu aluminium i rozrząd z ośmioma zaworami i pojedynczym wałkiem (SOHC). Połączony jest z niewielką, lekką skrzynią biegów. Ten układ napędowy Mazdy5 waży o 120 kg mniej niż w poprzednim modelu. Zdaniem twórców przyczynia się to do znaczącego obniżenia zużycia paliwa.
Inżynierowie dopracowali części mechaniczne rozrządu, obniżając tarcie między nimi i zastosowali bardziej wydajne wtryskiwacze, co ma wpływ na wyższą efektywność spalania.
W rezultacie silnik 1,6 rozwija moc o 5 KM większą (kierowca dostaje do dyspozycji 115 KM mocy i 270 Nm od 1750 do 2700 obr./min) niż poprzednia wersja 2,0, którą zastępuje, równocześnie zużywając o 14,8 procent mniej paliwa (średnie spalanie 5,2 l/100 km) i generując o 13,2 proc. mniej CO2.
Osiągi? Prędkość maksymalna - 180 km/h. Przyspieszenie do setki - 13,7 s. Elastyczność, czyli zryw z 80 do 120 km/h na 5 biegu zajmuje 11,4 s.
"Tworząc paletę silników dla nowej Mazdy5, położyliśmy szczególny nacisk na ich wpływ na środowisko i zużycie paliwa. To właśnie spowodowało, że skorzystaliśmy z dwulitrowego silnika benzynowego Mazdy z bezpośrednim wtryskiem i systemem i-stop, a dwulitrowego Diesla zastąpiliśmy zupełnie nowym silnikiem o pojemności 1,6 l, który jest liderem w klasie, gdy chodzi o poziom emisji CO2 ." - powiedział Hideki Matsuoka, szef projektu Mazda5.