Na północy Polski spadł pierwszy śnieg, to oznacza, że zima już zaczyna zaglądać w oczy kierowców. Czas wymienić opony na zimowe, a może lepiej zdecydować się na komplet całorocznych? Producenci niezbyt chętnie afiszują się faktem oferowania gum wielosezonowych. Dlaczego? Każdy ma na to swoją teorię…

Reklama
Media

Całoroczne ogumienie nie jest złotym środkiem na wszystko - latem pod względem osiągów ustępuje oponom letnim. Na śniegu odstaje od zimówek w wyższej półki - np. z badań przeprowadzonych przez firmę Bridgestone wynika, że droga hamowania na śniegu auta z oponami całorocznymi może być dłuższa nawet o 79 proc. od drogi hamowania samochodu uzbrojonego w zimówki.

Opony całoroczne z mają też zalety. Są przede wszystkim tańsze od ogumienia sezonowego, a na dodatek nie musimy ich wymieniać przed sezonem letnim lub zimowym. Nie można też zapomnieć o tym, że zamiast kupować dwa komplety opon, wystarczy nam jeden "na okrągły rok". Dzięki temu można zaoszczędzić nieco pieniędzy, czasu i nerwów - kiedy spadnie pierwszy śnieg, nie obudzimy się z letnimi oponami w aucie.

Tanie opony zimowe? Czy porządne wielosezonowe?

ADAC / Wolfgang Grube

Z testów opon wynika, że tanie zimówki może i dobrze spisują się na śniegu, ale schody zaczynają się, kiedy auto wjeżdża na mokrą nawierzchnię - skutki mogą być fatalne. Eksperci magazynu "Auto Bild" twierdzą, że lepiej jest wybrać porządny komplet opon całosezonowych niż kupować tanie ogumienie letnie i zimowe. Efekt będzie podobny a w kieszeni zostaną pieniądze, które trzeba przeznaczyć na wymianę opon.

Kiedy opony całoroczne?

Opony całoroczne na pewno spiszą się lepiej na śniegu niż opony letnie, natomiast na suchym asfalcie będą skuteczniejsze od zimówek. Jeśli ktoś nie mieszka w górach i większość czasu jeździ w mieście a samochód nie jest ciężki i z mocnym silnikiem wówczas warto zdecydować się na opony całoroczne. Także przy zmiennej pogodzie "wielosezonówki" można uznać za optymalne rozwiązanie.

- Opony wielosezonowe są dedykowane dla klientów posiadających małe auta o niższych osiągach, którzy nie jeżdżą w długie trasy, a samochodu używają głównie do jazdy miejskiej - mówi w rozmowie z portalem dziennik.pl Filip Fischer, kierownik działu obsługi klienta w Oponeo.pl.

Reklama

Które opony całoroczne wybrać?

Z testu magazynu Auto Bild wynika, że np. w rozmiarze 185/60 R15 (volkswagen polo, skoda fabia; toyota yaris, kia rio itp.) najlepiej jest zdecydować się np. na pirelli cinturato allseason (ok. 360 zł/szt.) lub goodyear vector 4seasons (ok. 360 zł/szt.). Oba komplety zostały ocenione jako wzorowe. Notę "dobra" zdobyła opona vredestein quadrac lite (ok. 335 zł/szt.) – wśród wad testujący podkreślali podatność na aquaplaning.

Za najgorszy uznano produkt o nazwie maloya quadris (ok. 250 zł/szt.) - komplet tych opon został oceniony jako "niepolecany".