Z inicjatywą takiej rezolucji wystąpili pod koniec kwietnia br. posłowie Prawa i Sprawiedliwości. Wnioskodawcy argumentowali, że choć podwykonawcy firm budujących w Polsce autostrady - chińskiego konsorcjum Covec i Dolnośląskich Surowców Skalnych - wielokrotnie domagali się zapłaty za wykonane prace, to nie otrzymali należnych pieniędzy. Wiele z tych firm jest na krawędzi bankructwa, ponieważ generalni wykonawcy miesiącami zalegają z płatnościami - argumentowano. Ostatecznie projekt trafił do podkomisji.
Na środowym posiedzeniu posłowie zaaprobowali projekt, który trafi teraz na obrady plenarne. Przedstawiciel wnioskodawców, poseł PiS Andrzej Adamczyk, podziękował posłom za współpracę.
Obecny na posiedzeniu komisji wiceminister transportu Tadeusz Jarmuziewicz przypomniał, że resort przygotował już projekt ustawy, która ma chronić podwykonawców. Projekt zakłada, że podwykonawcy będą mogli dochodzić swoich roszczeń u strony publicznej na podstawie wyroku sadowego. Strona publiczna będzie natomiast odzyskiwała pieniądze u syndyka, jeżeli wykonawca będzie w stanie upadłości - jak stało się z firmą DSS.
Minister transportu Sławomir Nowak kilkakrotnie informował, że przy nowych inwestycjach od wykonawcy będzie wymagane przedstawienie zaświadczenia, że reguluje zobowiązania wobec podwykonawców. Jeżeli takiego oświadczenia nie przedstawi, to nie otrzyma zapłaty.
W piątek minister poinformował, że projekt ustawy, który miałby regulować sprawy związane z przepływami pieniężnymi między wykonawcami inwestycji a ich podwykonawcami, trafił już do Komitetu Stałego Rady Ministrów. Choć zdaniem Nowaka projekt powinien być szybko uchwalony, to propozycje te musi najpierw zaakceptować rząd, a później parlament.