W lipcu 2009 roku Polacy kupili sobie dokładnie 24 670 osobówek. Ten wynik jest gorszy od czerwcowego o 8 procent ale za to lepszy o ponad 5 procent w porównaniu do lipca 2008 roku - wylicza w najnowszym raporcie instytut Samar.

>>>Zobacz, jakie samochody kradną złodzieje

Reklama

Na pierwszym miejscu jest Skoda - 2922 sprzedanych aut w lipcu, czyli ponad 30 proc. więcej niż rok wcześniej. Drugi rezultat miesiąca - w wysokości 2506 aut - uzyskał Ford. To przeszło 41 proc. więcej niż przed rokiem. Dzięki temu do Forda należy rekordowy w skali przyrost miesięcznej sprzedaży - 730 sztuk.

"Ten rok jest dla nas bardzo ciekawy. Na rynku zadebiutowała długo oczekiwana gama małych samochodów (ford ka i ford fiesta), która została bardzo dobrze przyjęta przez rynek i dzięki której możemy skutecznie rywalizować w segmencie małych aut. Także ford kuga bije rekordy sprzedaży i coraz śmielej obiera klientów konkurencji. Dodając do tego atrakcyjną ofertę w pozostałych segmentach samochodów osobowych i dostawczych mogliśmy zwiększyć sprzedaż oraz udział w rynku samochodów nowych" - powiedział Adam Kołodziejczyk, prezes i dyrektor generalny Ford Polska.

Na trzeciej pozycji lipcowego zestawienia stoi Fiat, którego samochody kupiło 2440 kierowców, o 2,7% więcej niż w analogicznym miesiącu 2008 roku.

>>>Co 35 sekund Polak robi nowy samochód!

Kolejne lokaty zajmują - Toyota (2239 aut, spadek o 18,3 proc.), Volkswagen (1743 auta, 5,1 proc. wzrostu), Opel (1397 aut, spadek o 12,6 proc.), Kia (1176 aut, najwyższy wskaźnik wzrostu w czołówce plus 70,4 proc.), Renault (1110 aut, spadek o 29,4 proc.) i Hyundai (1000 aut, plus 39,7 proc.). Pierwszą dziesiątkę zamyka Honda (980 aut, spadek o 9,1 proc.), a drugą otwiera Nissan (959 sztuk, 45,1 proc. wzrostu).

Zaś od początku roku do końca sierpnia producenci sprzedali w Polsce 193 554 auta, o 0,75 proc. (1449 sztuk) więcej niż przed rokiem. Spośród 46 marek oferowanych na polskim rynku, 19 chwali się słupkami rosnącymi. Największe trzycyfrowe tempo wzrostu osiągnęły dwie marki - sklasyfikowana na 22. pozycji Mazda (2094 auta, plus 475,3 proc.) i zajmujące 15. lokatę Mitsubishi (4757 sztuk, plus 120 proc.). Po siedmiu miesiącach niemal dwukrotnie większą sprzedaż niż przed rokiem wykazała Alfa Romeo (25. lokata, 557 sztuk, plus 90,8 proc.).

Tytuł lidera polskiego rynku należy niezmiennie do Skody (22 220 aut sprzedanych od początku 2009 roku. Drugi jest Fiat - 20 116 samochodów. Trzecie miejsce zajmuje Toyota - 17 984 aut.

>>>Koniec astry! Nowe auto z Gliwic jesienią

Dwie kolejne pozycje należą do Volkswagena i Forda. Obie firmy uzyskały zbliżone wyniki sumarycznej sprzedaży, odpowiednio 15 959 i 15 883 auta, obie wykazały też wzrost na przestrzeni roku: o 16,1 i o 10,1 proc.

Na szóstym miejscu znalazł się Opel 14 020 sztuk. Siódma pozycja należy do Renault (10 149 aut). Ósma i dziewiąta lokata to odpowiednio Kia (9219 sztuk) i Hyundai (7406 aut). Czołową dziesiątkę podsumowania zamyka Peugeot (7225 samochodów).