Test na dystansie 100 tysięcy kilometrów to coś w rodzaju testu prawdy. Samochód w rękach dziennikarzy niemieckiego magazynu "Auto Bild" nie ma lekko. Na koniec każdej takiej próby auto jest rozkładane do najmniejszej śrubki - nic się nie ukryje, np. profile zamknięte kontrolują specjalną kamerą. Wreszcie publikują cały raport, gdzie bezlitośnie wytykają usterki lub chwalą bezawaryjne zachowanie auta.

>>>O niebo lepszy!

Najnowszą "ofiarą" jest Ford S-Max. Werdykt? Od strony technicznej S-Max to absolutna czołówka! - czytamy w teście opublikowanym przez najnowszy "Auto Świat". "Wygląda, jakby przed chwilą zjechał z taśmy produkcyjnej” - tak rzeczoznawca Dekry podsumował wynik badania profili zamkniętych. Endoskop nie wykazał nawet najmniejszych śladów korozji! Ford udziela 12-letniej gwarancji na perforację nadwozia, lecz karoseria S-Maksa na pewno wytrzyma dłużej.



Reklama

Interwał wymiany paska rozrządu to aż 200 tys. km (lub 10 lat), lecz również ten element powinien jeszcze długo pracować bezawaryjnie. Trzeba podkreślić, że od strony technicznej S-Max przetrwał maraton w naprawdę świetnym stanie. Jedynie ślady na niektórych elementach - np. dwumasowym kole zamachowym czy też na docisku sprzęgła - dowodzą, że nasi testujący dość często wykorzystywali pełną moc S-Maksa. Nie ma się jednak czemu dziwić, bo maksymalny moment obrotowy (320 Nm) z pewnością zachęca do dynamicznej jazdy. W trakcie demontażu niemal nie było do czego się przyczepić.

Zaniepokoiła nas jedynie drobna nieszczelność na kolektorze wydechowym, spore "zapocenie" skrzyni biegów oraz lekka powierzchniowa korozja na kilku wtyczkach elektrycznych. Rdza na szczęście nie miała wpływu na działanie poszczególnych elementów. Poza tym ani silnik, ani skrzynia biegów nie wykazały niemal żadnego zużycia. Według naszego rzeczoznawcy auto pokonałoby bezawaryjnie kolejne 100 tys. km".

>>>Zobacz, jak oszukać laserowy radar

Na ocenę bezawaryjności składają się cztery główne kryteria: "Samochód niezdolny do jazdy", "Nieplanowane wizyty w warsztacie", "Defekty elementów funkcjonalnych", "Drobne awarie". Łączna liczba punktów z tych dziedzin decyduje o stopień z bezawaryjność. Noty są wystawiane jak w szkole 0 - 5 punktów = 6; 6 - 15 punktów = 5; 16 - 25 punktów = 4; 26 - 35 = 3; 36 - 45 = 2; od 46 punktów = 1.

Niżej znajdziecie ranking testów długodystansowych:

1. Mazda 6 Sport 1.8 - 0 punktów; ocena 6

2. Mazda 5 2.0 - 1 punkt; ocena 6

Toyota Prius - 1 punkt; ocena 6

4. BMW 320i kombi - 3 punkty; ocena 6

5. Skoda Octavia II 1.6 FSI kombi - 5 punktów; ocena 6-

6. Mercedes E320 CDI Elegance - 6 punktów; ocena 5+

7. Ford Focus 1.6 kombi - 8 punktów; ocena 5

8. Ford S-Max 2.0 TDCi Trend - 9 punktów; ocena 5

Ford Mondeo 1.8 - 9 punktów; ocena 5

Opel Vectra 2.2 - 9 punktów; ocena 5

11. Honda Jazz 1.4 - 12 punktów; ocena 5

Honda Civic 1.8 Sport - 12 punktów; ocena 5

Mercedes B180 CDI - 12 punktów; ocena 5

Renault Clio II 1.4 - 12 punktów; ocena 5

15. Fiat Panda 1.1 Active – 13 punktów; ocena 5-

16. Hyundai Getz 1.1 - 14 punktów; ocena 5-

BMW 318i - 14 punktów; ocena 5-

18. Toyota Avensis 2.0 D-4D D-Cat - 15 punktów; ocena 5-

Volkswagen T5 Multivan 2.5 TDI - 15 punktów; ocena 5-

20. Audi A6 Avant 2.7 TDI - 17 punktów; ocena 4+

Opel Meriva 1.7 CDTI Cosmo - 17 punktów; ocena 4+

22. Renault Kangoo 1.9 dTi - 22 punkty; ocena 4

23. BMW X3 2.0d – 23 punkty; ocena 4

Alfa Romeo 147 2.0 TS - 23 punkty; ocena 4

BMW X5 3.0d - 23 punkty; ocena 4

26. Mercedesy A170 i C 220 CDI - 24 punkty; ocena 4-

28. Opel Zafira 1.8 - 25 punktów; ocena 4-

Volvo XC90 D5 - 25 punktów; ocena 4-

30. Opel Astra III 1.9 CDTI - 28 punktów; ocena 3+

Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.4 JTDM - 28 punktów; ocena 3+

32. Opel Astra II 1.6 - 29 punktów; ocena 3

33. Ford C-Max 2.0 TDCi oraz Fusion 1.6 - 30 punktów; ocena 3

35. Skoda Fabia 1.4 - 31 punktów; ocena 3

36. Skoda Octavia kombi 1.9 TDI - 32 punkty; ocena 3

37. Renault Megane 1.6 i Laguna 1.9 dCi - 33 punkty; ocena 3

39. Audi A2 1.4 - 39 punktów; ocena 2

40. Volkswagen Passat 2.0 TDI Comfortline Variant (kombi) - 41 punktów; ocena 2

41. Citroen C8 2.2 HDi - 45 punktów; ocena 2-

42. Peugeot 307 HDi 110 - 46 punktów; ocena 1+

43. VW Polo 1.2 - 56 punktów; ocena 1

44. VW Touran 2.0 TDI - 77 punktów; ocena 1