Izera i spółka ElectroMobility Poland złapie wiatr w żagle dzięki wsparciu ze środków publicznych? Na koniec roku EMP i Skarb Państwa podpisały aneks do umowy inwestycyjnej zawartej w 2021 roku. Efekt to wzrost łącznego dofinansowania projektu z kwoty 250 mln zł do kwoty 500 mln zł.

Reklama

Z dokumentacji wynika, że dodatkowe 250 mln zł w bagażniku Izery ma umożliwić kontynuację prac z dostawcą platformy, dalsze prace inżynieryjne oraz działania przygotowawcze związane z budową fabryki Izery w Jaworznie.

Izera dostała 250 mln zł od rządu, pieniądze pójdą na...

– Obecnie wspólnie z partnerem technologicznym – Geely – realizowane są zadania projektowe związane z inżynierią produktu oraz inżynierią produkcji. Zespoły zakupowe pracują z branżą poddostawców nad pozyskaniem ofert powiedział dziennik.pl Paweł Tomaszek z ElectroMobility Poland.

Izera dostanie nowy styl, nie przywiązuj się do wyglądu / Tomasz Sewastianowicz
Reklama

Izera dostanie nowy styl, nie przywiązuj się do wyglądu, ale to nie koniec zmian

W przypadku inżynierii produktu okrągłe słowa w praktyce oznaczają, że przedstawiciele EMP pod rękę z inżynierami Geely głowią się nad zawartością wnętrza Izery oraz zmianą stylistyki. Zdaniem spółki wygląd polskiego samochodu elektrycznego już się opatrzył, więc w planach jest design nadążający za trendami. Chińska platforma po części wymusi proporcje, urodę, przestronność wnętrza czy pojemność bagażnika. Architektura warunkuje też akumulator czy wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i multimediów.

Izera / Tomasz Sewastianowicz
Izera / Tomasz Sewastianowicz

Izera i fabryka w Jaworznie dostosowana pod platformę Geely

Z kolei inżynieria produkcji to wszelkie zagadnienia związane z fabryką w Jaworznie. Wcześniej projekt koncepcyjny zakładu opracowała firma Durr Systems AG. Inżynierowie niemieckiej firmy stworzyli layout fabryki Izery, czyli zaprojektowali linie produkcyjne, opracowali koncepcję procesu produkcyjnego dla wszystkich trzech wydziałów produkcyjnych (spawalni, lakierni i montażu), stworzyli wytyczne do projektu budowlanego w zakresie technologii produkcji (m.in. gdzie mają stanąć roboty), a także wymyślili wewnętrzny system logistyczny zakładu oraz schematy funkcjonalne dla procesu lakierniczego wraz z systemami oczyszczania powietrza. Teraz polska strona razem z Geely pracuje nad dostosowaniem przyszłego zakładu do wymogów dyktowanych przez platformę Izery.

Izera będzie produkowana na platformie Geely / ElectroMobility Poland

Izera i Geely, chiński właściciel Volvo wchodzi do gry w Polsce

Izera dostanie platformę Geely, jak elektryczny Smart czy przyszły SUV Volvo EX30. W połowie listopada spółka ElectroMobility Poland (EMP) podpisała umowę licencyjną z największą prywatną chińską grupą motoryzacyjną Zhejiang Geely Holding. Licencja zapewnia technologię na przynajmniej dwie generacje samochodów Izera.

Polski samochód elektryczny będzie oparty o architekturę SEA, czyli Sustainable Experience Architecture. Obecnie ta konstrukcja jest zaliczana do najbardziej zawansowanych na rynku. Platforma SEA, na której powstanie Izera, została stworzona we współpracy z inżynierami Volvo w centrach Geely w Niemczech, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Chinach. Na rynek wprowadzono ją w wrześniu 2020 roku.

Izera / Tomasz Sewastianowicz

Obecnie na platformie SEA bazuje należąca do chińskiego koncernu marka Zeekr oraz SUV Smart #1. Przypominamy, że Smart w połowie jest własnością Geely Holding, a w połowie Mercedesa. W 2023 roku zadebiutuje miejski SUV Volvo EX30 zbudowany na tej architekturze (4,2 m długości). Polska spółka EMP staje się pierwszą firmą spoza azjatyckiej grupy motoryzacyjnej, która będzie wykorzystywać tę technologię.

- Możliwości techniczne jakie daje wybrana technologia w obszarach: driving performance, driving assistance, innowacyjne systemy w zakresie wsparcia kierowcy, ergonomia wnętrza, a także przestronność i możliwość aranżacji przestrzeni pozwolą konkurować Izerze z liderami rynku - powiedział Łukasz Maliczenko, dyrektor ds. rozwoju produktu w EMP. Dodał, że pozyskana licencja umożliwia EMP ciągły rozwój poszczególnych systemów.

Platforma SEA, na której powstanie Izera, została stworzona we współpracy z inżynierami Volvo w centrach Geely w Niemczech, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Chinach / Tomasz Sewastianowicz
Smart #1 to samochód elektryczny produkowany na platformie SEA koncernu Geely / Smart

Izera będzie jak nowe Volvo EX30 czy Smart #1, wyposażenie

Inżynierowie podkreślają, że platforma SEA jest niesamowicie skalowalna. Pozwala dobrać rozstaw osi w zakresie od 1800 mm do 3300 mm. Stąd można na niej budować małe samochody elektryczne segmentu A, jak i limuzyny segmentu E oraz duże dostawcze EV.

W przypadku Izery ważne jest też to, że architektura zapewni w pakiecie oprogramowanie oraz wspomagające kierowcę systemy 2. poziomu. Chodzi o rozwiązania ADAS, które wykrywają przeszkody i zapobiegają przed niebezpiecznymi sytuacjami, a ich działanie polega na ostrzeganiu kierowcy przed kolizją, ale w razie braku reakcji – automatycznie uruchamiają hamulce.

Pierwsza Izera na platformie Geely to SUV, następnie hatchback i kombi, a wymiary

EMP na platformie Geely planuje pod marką Izera stworzyć całą gamę modelową samochodów elektrycznych segmentu C o długości od 4500 mm do 4750 mm. Pierwszym będzie SUV. Następnie architektura SEA pozwoli EMP wdrożyć do produkcji w Jaworznie dwa kolejne modele – kombi oraz hatchbacka.

Zdaniem spółki stylistyka Izery już się opatrzyła, więc w planach jest zmiana wyglądu polskich samochodów elektrycznych. Co istotne, elementy karoseryjne będą tłoczone przez zewnętrznego dostawcę. Początkowo roczna produkcja zakłada 100 tys. aut rocznie, a 60 proc. komponentów wykorzystywanych będzie pochodzić z Polski.

Planowany poziom bezpieczeństwa Izery to pięć gwiazdek w testach Euro NCAP. Nie jest to prognoza na wyrost, ponieważ techniczny bliźniak Smart #1 właśnie uzyskał maksymalną notę w najnowszej serii prób zderzeniowych. Co tylko potwierdza solidność platformy SEA.

Izera będzie produkowana na platformie Geely, pierwszym autem polskiej marki zostanie elektryczny SUV / ElectroMobility Poland
Platforma SEA, na której powstaje elektryczny Smart #1 Brabus / Smart

Izera na platformie Geely to dwie wielkości akumulatora, szybkie ładownie i duży zasięg

Specyfikacja techniczna platformy pozyskanej dla Izery przewiduje napęd na tylną oś i silnik o mocy 272 KM. Kupujący polski samochód elektryczny będzie miał do wyboru akumulator podstawowy o pojemności 51 kWh i większy 69 kWh. Pierwszy ma zapewnić 340 KM zasięgu, a topowy nawet 450 km jazdy na jednym ładowaniu. Architektura przewiduje szybkie ładowanie z mocą 150 kW. Wówczas uzupełnienie energii do 80 proc. ma trwać ok. 30 min.

Izera na platformie Geely, dane techniczne

Typ napędu RWD (tylny)
Moc silnika elektrycznego 200 kW / 272 KM
Pojemność baterii 51 kWh i 61 kWh
Zasięg (WLTP) 340 km i 450 km
Maksymalna moc ładowania DC 150 kW
Czas ładowania do 80 proc. 30 minut
Droga hamownia ok. 37 m
Hamulce Tarczowe wentylowane na obu osiach z elektrycznym wspomaganiem (iBooster)
Hamulec postojowy Elektryczny, zintegrowany w zaciskach, działający na koła tylne
Zawieszenie przednie McPherson
Zawieszenie tylne Wielowahaczowe
Długość nadwozia 4500-4750 mm
Szerokość nadwozia (bez lusterek) 1820-1850 mm
Wysokość 1500-1600 mm
Systemy ADAS Poziom 2
Izera będzie produkowana na platformie Geely / Tomasz Sewastianowicz

Izera w 2024 roku do kupienia w pierwszej limitowanej serii

EMP zakłada, że seryjna produkcja Izery na platformie Geely ruszy pod koniec 2025 roku. Wcześniej, bo w połowie 2024 roku będzie można zamówić polskie samochody elektryczne z limitowanej serii.

Izera / Tomasz Sewastianowicz

To inwestycja za 6 mld zł, praca w Jaworznie dla 2400 osób

Koszt całej inwestycji wyniesie ok. 6 mld zł, ale w obliczu inflacji i rosnących cen można spodziewać się wyższych wydatków. EMP liczy, że dzięki nowej fabryce pracę znajdzie ok. 15 tys. osób: 2400 przy produkcji Izery w Jaworznie oraz 12 tys. u dostawców i kooperantów.

Spółka poskreśla, że zawarcie umowy licencyjnej na platformę Geely uwiarygadnia cały projekt Izery. To przyciągnie potencjalnych inwestorów i ułatwi zdobycie finasowania.

Platforma SEA, na której powstanie Izera, została stworzona we współpracy z inżynierami Volvo w centrach Geely w Niemczech, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Chinach / Tomasz Sewastianowicz

Elektryczna Izera, cena i na raty

Izera od początku jest przedstawiana jako marka samochodów rodzinnych. Świadczyć o tym ma m.in. przestronność wnętrza lepsza niż w przypadku innych aut kompaktowych. To efekt dużego rozstawu osi, ustawienia kół na rogach karoserii i przesunięcia kabiny do przodu. Spółka podkreśla, że krajowe elektryki nie będą towarem luksusowym, ale pojazdami w zasięgu możliwości finansowych Polaków.

– To było jedno z najważniejszych założeń naszego projektu. Chcemy wprowadzić dogodny ratalny system sprzedaży, aby całościowy koszt posiadania samochodu utrzymać na poziomie atrakcyjniejszym niż samochody spalinowe porównywalnej klasy – zapowiedział Piotr Zaremba, prezes EMP.

Izera będzie produkowana na platformie Geely / ElectroMobility Poland
Izera będzie produkowana na platformie Geely / ElectroMobility Poland
Izera będzie produkowana na platformie Geely / ElectroMobility Poland
Izera i fabryka samochodów w Jaworznie / ElectroMobility Poland