Część fotoradarów może znów zacząć działać pod egidą GITD. Propozycji nie sprzeciwia się nawet Platforma.

Wraz z nowym rokiem liczba różnego rodzaju instalacji na drogach (stacjonarnych, mobilnych, rejestrujących przejazd na czerwonym świetle) zmalała niemal o połowę. Poprzedni rząd PO-PSL zdecydował o odebraniu strażnikom miejskim i gminnym kompetencji do rejestrowania wykroczeń drogowych za pomocą tych urządzeń. W całym kraju gminy dysponowały niemal 400 rejestratorami (dane za 2014 r.). Obecnie funkcjonują tylko te urządzenia (m.in. 400 fotoradarów na masztach), za które odpowiadają inspektorzy transportu drogowego w Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD).

Wygląda jednak na to, że część gminnych urządzeń – oddanych z powrotem do firm dzierżawiących sprzęt lub zwyczajnie owiniętych w worki foliowe – ma szansę na drugie życie. PiS jest zdania, że reforma dokonana przez poprzedni rząd poszła o krok za daleko. – Dobrą decyzją było pozbawienie strażników fotoradarów mobilnych, bo tam było najwięcej patologii. Ale błędem było pozbawienie gmin urządzeń zainstalowanych na masztach, odpowiednio oznaczonych i umieszczonych np. w okolicy szkół – tłumaczy nam jeden z posłów PiS.

Jak ustaliliśmy, w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa (MiB) oraz resorcie spraw wewnętrznych i administracji (MSWiA) trwają już analizy nad przywróceniem części urządzeń do działania. Zapytaliśmy o to oba ministerstwa. – Obecnie kierownictwo MiB analizuje problem – ucina Elżbieta Kisil, rzeczniczka resortu infrastruktury. Nieco bardziej rozmowni są przedstawiciele MSWiA. – Trwają prace mające na celu przygotowanie koncepcji włączenia inspekcji transportu drogowego do policji. W ramach prac brane są pod uwagę różne aspekty funkcjonowania ITD, w tym sprawy związane z zadaniami wykonywanymi przez tę formację, uprawnieniami oraz szeroko rozumianym mieniem i systemami łączności tej formacji – informuje wydział prasowy MSWiA.

Mniej wstrzemięźliwi są posłowie PiS. Ich zdaniem przynajmniej część gminnych fotoradarów powinna być znów w użyciu. – Fotoradary gminne powinny być wykorzystane, i w tym kierunku trwają konsultacje w resortach. Teraz widzimy, które urządzenia były ustawione w takich miejscach, że jednak miały korzystny wpływ na poziom bezpieczeństwa. Szkoda byłoby zmarnować ten potencjał, sprzęt jest kosztowny, a nieużywany niszczeje – przekonuje Grzegorz Adam Woźniak, wiceprzewodniczący sejmowej komisji samorządowej.

Co ciekawe, nawet PO, która wcześniej z PSL wprowadziła fotoradarową reformę, jest skłonna pójść w tej sprawie na kompromis. – Możemy na ten temat rozmawiać. Sprawę trzeba również przedyskutować z samorządami – mówi poseł Waldy Dzikowski z PO. Wtóruje mu Jan Grabiec (PO), były wiceminister administracji i cyfryzacji. – Nie mówimy "nie", choć dobrze by było powiązać ewentualny powrót fotoradarów z analizą ich wpływu na bezpieczeństwo. Na pewno nie sprzeciwimy się pomysłowi tylko dlatego, że zgłasza go PiS – deklaruje.

Samorządy poprą inicjatywę PiS, jeśli dojdzie do skutku. W 2014 r. municypalni wystawili za pomocą urządzeń rejestrujących ponad 751 tys. mandatów na kwotę ok. 130 mln zł. Jednak samorządy twierdzą, że nie o wpływy chodzi, lecz o poprawę bezpieczeństwa, którego poziom się obniżył wskutek likwidacji wielu urządzeń.

Przejęcie części fotoradarów gminnych przez inspektorów z CANARD nie będzie takie proste. Inspekcja transportu drogowego od początku podkreśla, że nie ma pieniędzy na przejęcie większej liczby urządzeń ponad to, czym dysponuje obecnie. Dodatkowo zmiany mogą się opóźnić z uwagi na planowaną reformę GITD. Jak wiadomo, rząd wycofał się z pomysłu całkowitej likwidacji inspekcji i wcielenia wszystkich 700 inspektorów w szeregi policji. Ale w dalszym ciągu CANARD i jego wyposażenie (400 fotoradarów, odcinkowy pomiar średniej prędkości, system łapania na czerwonym świetle, flota nieoznakowanych samochodów z fotoradarami na pokładzie) trafią pod skrzydła drogówki.

Ponadto zmiany mogą się opóźnić z uwagi na planowaną reformę GITD. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział niedawno, że chce utrzymania inspekcji i przeniesienia CANARD do policji. Wczoraj jednak pojawiło się odmienne stanowisko ministra spraw wewnętrznych Mariusza Błaszczaka, który twierdzi, że nie ma sensu utrzymywanie formacji dublującej uprawnienia policji (WIĘCEJ W CZYTAJ TU). Najwyraźniej spór będzie musiała rozstrzygnąć premier Beata Szydło. Analizy prowadzone w ministerstwach powinny też dotyczyć tego, ile z gminnych urządzeń będzie można realnie przejąć. Nie chodzi już tylko o stan właścicielski, tzn. czy sprzęt został kupiony, czy wypożyczony, lecz czy nie jest zbyt leciwy, by móc go podłączyć do sieci fotoradarów należących do inspekcji drogowej. – Nie po to inwestowaliśmy w nowoczesny sprzęt, który przesyła dane w sposób zdalny, żeby teraz jeździć po Polsce z pendrive’ami, by zgrać dane z fotoradaru – przekonuje jeden z inspektorów.