Nowy model Forda już w produkcji! Kierowcy w ciemno kupili ponad 3 tys. sztuk. ZDJĘCIA
1 Jadowitych fordów powstało już trzy dziesiątki - wielu fanów motoryzacji pamięta takie legendy jak 16-zaworowy ford escort RS1600 z 1970 roku, turbodoładowany ford sierra RS Cosworth z 1985 roku oraz ford escort RS Cosworth z 1992 wyposażony w napęd na cztery koła. Ostatnią odmianą najbardziej sportowego wśród europejskich modeli tej marki był focus RS (II generacja po liftingu z pięciocylindrowym silnikiem).
Ford
2 Sercem nowego focusa RS jest turbobenzynowy silnik 2.3 EcoBoost montowany m.in. w mustangu. Jednak konstrukcja zastosowana pod maską nowego focusa RS została zmodyfikowana - w efekcie produkuje 350 KM i zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 4,7 sekundy. RS został po raz pierwszy wyposażony w funkcję Launch Control. Bezpośredni rywal, czyli volkswagen golf R jest o 50 KM słabszy (2.0 TSI/300 KM).
Ford
3 Czy nowy silnik focusa RS na żywo będzie brzmiał przynajmniej tak dobrze jak pięciocylindrowa jednostka stosowana w poprzedniku? Podobno inżynierowie z Ford Performance zadbali o to, aby współczesny RS generował dźwięk uzupełniany charakterystycznym dla tego gatunku aut "bulgotaniem", "strzelaniem" i "trzaskaniem".
Ford / Stuart G W Price
4 Największą niespodzianką jaką skrywa nowy focus RS jest napęd 4x4 Ford Performance All-Wheel-Drive z dynamicznym rozdziałem momentu obrotowego (Dynamic Torque Vectoring). System potrafi nie tylko podzielić napęd między przednią i tylną oś, ale i pomiędzy prawe i lewe koło na tylnej osi. W efekcie do tylnej osi może być dostarczone maksymalnie 70 proc. momentu napędowego, z czego do 100 proc. może otrzymać oddzielnie każde z tylnych kół.
Ford
5 Samochód został wyposażony w sześciobiegową przekładnię manualną - drążek jest krótszy, co ma pozwalać na szybszą i bardziej precyzyjną zmianę przełożeń. Zmianom konstrukcyjnym poddano zarówno przekładnię, jak i sprzęgło, wykorzystując bardziej wytrzymałe komponenty z uwagi na wyższy moment obrotowy generowany przez silnik.
Ford / Stuart G W Price
6 Zawieszenie nowego focusa RS jest prawdziwie sportowe - charakterystyki sprężyn, łożysk i stabilizatorów są sztywniejsze niż ich odpowiedniki w focusie ST. Amortyzatory o regulowanych trybach pracy i twardości, pozwalają na przestrojenie RS do jazdy torowej. Inżynierowie Forda ściśle współpracowali z Michelinem, by stworzyć wyczynowe opony 235/35 R19. W efekcie powstały standardowe opony Pilot Super Sport do codziennego użytku i - po raz pierwszy w modelu RS - opcjonalne opony Pilot Sport Cup 2 do jazdy na torze wyścigowym.
Ford
7 W kabinie czeka kierownica o spłaszczonym na dole wieńcu i grubo obite fotele Recaro (częściowo skórzane). W opcji dostępne są kubełkowe fotele wyczynowe RS Recaro z panelami mikrofibrowymi wykorzystywanymi w sportach motorowych.
Ford / Stuart G W Price
8 Do wyboru są cztery kolory nadwozia - Nitrous Blue (czterowarstwowy lakier metaliczny ekskluzywny dla RS), Stealth Grey, Shadow Black i Frozen White. Najnowszego focusa RS można już zamawiać w Polsce, ale wyłącznie w 6 salonach Ford Store (Chorzów, Gdynia, Kraków, Łódź, Opole, Warszawa). Cena? Od 147 490 zł.
Ford
9 Od momentu rozpoczęcia przyjmowania zamówień we wrześniu 2015 roku, kierowcy zamówili już ponad 3100 sztuk focusa RS - bez jazdy próbnej, bez dotykania, w ciemno. Także w Polsce ten model wybrało 77 osób. Ford twierdzi również, że 250 tys. osób skonfigurowało swojego ulubionego focusa RS na stronie internetowej producenta.
Ford
10 Wraz z rozpoczęciem produkcji nowego focusa RS, Ford wkracza w nowy etap rozwoju samochodów sportowych. Firma szacuje, że w 2016 wyprodukuje 41 tys. aut o wysokich osiągach z przeznaczeniem na rynek europejski - dla porównania, w 2015 roku firma wyprodukowała 29 tys. takich pojazdów. Oznacza to wzrost o 40 procent w stosunku rok do roku. Wśród modeli cieszących się dużą popularnością znajduje się nowy Focus RS (pierwsze egzemplarze tego modelu właśnie zjechały z linii produkcyjnej w fabryce w Saarlouis w Niemczech), mustang, na którego Ford przyjął w Europie już ponad 13 tys. zamówień, a także focus ST i fiesta ST. Niebawem na rynku pojawi się nowy ford GT, czyli supersamochód z krwi i kości.
Ford
11
Ford / Stuart G W Price
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję