Nowa Kia Sorento w Polsce jako hybryda i hybryda plug-in. Silnik Diesla wraca do łaski

Kia do 2030 roku zamierza sprzedawać 4,3 mln samochodów rocznie. W tym 1,6 mln mają stanowić auta elektryczne. Rozmach może imponować, ale rzeczywistość weryfikuje ambitne plany i koreańska marka już tak ślepo nie prze w kierunku totalnej elektryfikacji. Na początek planuje zwiększyć wybór aut hybrydowych (HEV) z sześciu modeli w 2024 roku do dziewięciu do 2028 roku, przy czym układ napędowy typu HEV będzie oferowany do większości głównych modeli marki.

ZOBACZ kanał Dziennik.pl na WhatsAppie

Reklama

Kolejna dobra wiadomość z punktu widzenia polskich kierowców – Kia utrzyma dowolność wyboru i planuje produkować zarówno auta elektryczne, jak i bardziej przystępne cenowo samochody z silnikiem spalinowym w 13 fabrykach na świecie, w tym siedmiu w Korei Południowej i sześciu za granicą. Najlepszym dowodem przestawienia strategii jest nowa Kia Sorento, która powiększa gamę napędów i obok silnika Diesla zaoferuje także klasyczną hybrydę oraz hybrydę plug-in. Na co można liczyć?

Tak wygląda nowa Kia Sorento. Koreańczycy zmieniają styl

Reklama

Kia Sorento czwartej generacji jest z nami od 2020 roku. Ten spalinowy SUV zalicza się do pierwszej trójki najpopularniejszych modeli koreańskiej marki. Jednak świetna passa nie może trwać wiecznie, stąd decyzja o modernizacji. Nowe Sorento upodobniło się do EV9. Awangardowy styl podkreśla charakterystyczna "cyfrowa twarz tygrysa" wpisana między pionowe reflektory. Innowacyjne światła do jazdy dziennej Star Map LED witają animacją i zapewniają aktywne dopasowanie wiązki światła do warunków drogowych. Kierunkowskazy są sekwencyjne, a logo Kia powędrowało na pokrywę silnika.

Nowa Kia Sorento / Kia

Tył zamyka zmodyfikowany zderzak z dyfuzorem, wkomponowanymi światłami przeciwmgielnymi i cofania. Nowe lampy wyróżnia charakterystyczna grafika i górne połączenie dwóch osobnych sekcji świetlnych. Najmodniejszymi kolorami w tym sezonie będą lakiery: Volcanic Sand, Interstellar Gray, Cityscape Green, Clear White, Snow White Pearl, Aurora Black Pearl, Silky Silver, Gravity Blue, Steel Gray i Mineral Blue.

Nowa Kia Sorento – wnętrze i wyposażenie. Czytnik linii papilarnych na pokładzie

Odmłodzone Sorento od progu wita przeprojektowanym wnętrzem. Długi ekran zajmuje niemal 75 proc. kokpitu i składa się z dwóch 12,3 calowych wyświetlaczy – jeden prezentuje zegary, drugi służy do obsługi stacji multimedialnej kompatybilnej z Apple CarPlay i Android Auto. Do tego jest 10-calowy wyświetlacz przezierny, który podaje aktualną prędkość czy wskazania nawigacji. Zniknęły klasyczne środkowe nawiewy, a w ich miejsce pojawił się system wentylacyjny wkomponowany w listwę biegnącą na całej szerokości auta. Nowy jest także panel do obsługi klimatyzacji.

Nowa Kia Sorento / Kia

Ciekawą innowacją jest czytnik linii papilarnych, który pozwala na szybką identyfikację właściciela, uruchamianie auta czy uwierzytelnianie płatności on-line przy korzystaniu z pokładowych aplikacji systemowych. Wystarczy przyłożyć palec do czujnika na konsoli środkowej, tak jak np. robimy to w telefonie czy komputerze. Nastrojowe oświetlenie, dostępne w 64 kolorach, jest widoczne nie tylko na desce rozdzielczej, ale również na pokrętle do zmiany trybów pracy przekładni Shift by Wire i na elementach dekoracyjnych przednich drzwi. Cyfrowe lusterko wsteczne może służyć jako zwykłe lusterko lub jako wyświetlacz obrazu z dodatkowej kamery umieszczonej pod tylnym spoilerem.

Nowa Kia Sorento / Kia

Absolutną nowością na pokładzie Sorento jest system Highway Drive Assist 2.0 z asystentem zmiany pasa ruchu i Surround View Monitor (SVM) z funkcją widoku 3D na zestawie cyfrowych wskaźników. Ulepszono także asystenta zapobiegania kolizjom czołowym, który teraz obejmuje skręcanie na skrzyżowaniach i przejeżdżanie przez skrzyżowania, asystenta omijania przeszkód, czy funkcję zmiany pasa ruchu. Duży SUV Kia jest wyposażony w maksymalnie dziewięć poduszek powietrznych – dwie przednie, dwie boczne montowane w przednich siedzeniach, boczne kurtyny powietrzne z czujnikiem dachowania, przednią centralną oraz boczne dla pasażerów w drugim rzędzie.

Kia Sorento / Kia / Adam Warner

Nowa Kia Sorento - jaka pojemność bagażnika?

Wnętrze może być 7- lub 6-osobowe. Ta druga konfiguracja Sorento wyróżnia się dwoma osobnymi fotelami kapitańskimi w drugim rzędzie, z funkcją przesuwania, pochylenia i składania oparcia. Bagażnik przy komplecie pasażerów zapewnia od 179 l pojemności, schowany trzeci rząd to 813 litrów kufra. Złożone oba tylne rzędy siedzeń to ok. 2 tys. l przestrzeni ładunkowej.

Nowa Kia Sorento / Kia

Nowa Kia Sorento z silnikiem Diesla. Ponad 1000 km zasięgu

Kia Sorento w nowym wcieleniu jest dostępna z silnikiem Diesla 2.2 CRDi o mocy 193 KM (440 Nm). Do tego jest 8-biegowa skrzynia dwusprzęgłowa i napęd 4x4. Producent obiecuje przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,7 sekundy. Elastyczność też jest niczego sobie – zryw z 80 do 120 km/h ma zająć 6,7 s. A wszystko to przy średnim zużyciu paliwa na poziomie 6,5-6,7 l/100 km. Można więc spodziewać się, że 67-litrowy zbiornik oleju napędowego zapewni ponad 1000 km zasięgu.

Nowa Kia Sorento / Kia

Kia Sorento jako hybryda i hybryda plug-in

W przypadku klasycznej hybrydy HEV, jak i hybrydy plug-in PHEV pierwsze skrzypce w napędzie gra turbobenzynowy silnik 1.6/160 KM (265 Nm). Łączna maksymalna moc wersji HEV to 215 KM, a odmiany plug-in – 253 KM. W obydwu wersjach łączny maksymalny moment obrotowy ma wartość 367 Nm.

Hybrydowa Kia Sorento jest wyposażona w silnik elektryczny o mocy 61 KM i akumulator litowo-jonowy 1,49 kWh. Auto zapewnia osiągi porównywalne do wersji z dieslem, czyli do "setki" przyspiesza w 9,4 s (9,7 s 4x4). Zużycie benzyny Kia deklaruje na poziomie 6,2-7,2 l/100 km.

Nowa Kia Sorento / Kia

Z kolei silnik elektryczny wersji hybrydowej typu plug-in osiąga maksymalną moc 91 KM, akumulator może zmagazynować 13,8 kWh energii elektrycznej. Elektryczny zasięg w mieście wersji PHEV wynosi do 65 km. Maksymalna prędkość w trybie elektrycznym nawet 140 km/h. Teoretycznie oznacza to, że z elektrycznego napędu można korzystać również podczas jazdy drogą ekspresową czy autostradą.

Sorento PHEV jest też najszybsze – przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 8,8 sekundy. Również elastyczność to jej popisowy numer – zwiększenie prędkości w zakresie 80-120 km/h zajmuje 5,8 sekundy.

Nowa Kia Sorento kosztuje od 223 400 zł. Trzy wersje do wyboru

Niezależnie od układu napędowego, wyposażenie trzech wersji nowego Sorento – L, XL i Prestige Line – jest analogiczne. Jedyna różnica polega na rozmiarze obręczy kół z lekkich stopów, które w odmianach hybrydowych – HEV i PHEV – standardowo mają średnicę 19 cali w każdej wersji wyposażenia.

Najtańsza Kia Sorento 1.6 HEV kosztuje od 223 400 zł – to model w wersji L (auto z napędem 4x4 kosztuje o 9 tys. zł więcej). Odmiana hybrydowa typu plug-in seryjnie ma napęd na cztery koła, a jej ceny zaczynają się od 245 900 zł. W wersjach L i XL nowe Sorento jest dostępne w konfiguracji 7-miejscowej. Topowa odmiana Prestige Line daje wybór 6- lub 7-osobowego układu foteli – auto kosztuje tyle samo niezależnie od liczby miejsc – 270 900 zł w wersji z napędem na przednie koła i 279 900 zł z napędem na cztery koła. Kia Sorento PHEV Prestige Line została wyceniona na 293 400 zł. Nowa Kia Sorento z silnikiem Diesla 2.2 CRDi/193 KM w wersji L kosztuje od 241 900 zł.

Nowa Kia Sorento / Kia

Nowa Kia Sorento z silnikiem Diesla kosztuje od 241 900 zł

Wyposażenie seryjne podstawowej wersji L obejmuje m.in.: 7 poduszek powietrznych, w tym jest poduszka centralna, autonomiczny hamulec pokolizyjny, asstem automatycznego hamowania z 4 trybami: wykrywania pojazdów, pieszych, rowerzystów i asystentem skrętu w lewo, asystent jazdy miejskiej i pozamiejskiej utrzymujący bezpieczny odstęp, prędkość i środek pasa ruchu, czujniki parkowania przód/tył, światła przednie LED typu projekcyjnego w stylistyce Vertical Cubes, tylne, przeciwmgielne i do jazdy dziennej wykonane w technologii LED, przednie kierunkowskazy sekwencyjne, sześć trybów jazdy (w tym trzy do jazdy w terenie), dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, elektrycznie składane i podgrzewane lusterka z funkcją kierunkowskazów LED, oświetlenie wnętrza LED, skórzana kierownica z łopatkami skrzyni biegów, elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne, aktywny tempomat z inteligentnym ogranicznikiem prędkości, nawigacja satelitarna z ekranem dotykowym 12,3 cala, kamera cofania z dynamicznym torem jazdy, 18-calowe alufelgi, koło zapasowe dojazdowe, relingi dachowe, asystent jazdy po autostradzie i w korkach, system otwierania i uruchamiania pojazdu bez użycia kluczyka, system monitorowania martwego pola z funkcją automatycznej korekty toru jazdy, monitorowanie ruchu pojazdów podczas cofania z funkcją automatycznego zatrzymania, blokada otwarcia drzwi tylnych w sytuacji gdy system monitorowania martwego pola wykryje ryzyko kolizji z nadjeżdżającym pojazdem, podgrzewana kierownica i fotele przednie.

Nowa Kia Sorento / Kia

Nowa Kia Sorento w wersji XL kosztuje od 242 900 zł

Kia Sorento w wersji XL jest bogatsza o takie dodatki jak: skórzana tapicerka, elektrycznie sterowany fotel kierowcy w 8 kierunkach, elektrycznie sterowane podparcie lędźwiowego odcinka kręgosłupa, fotel pasażera z elektryczną regulacją w 8 kierunkach, podgrzewanie skrajnych siedzisk kanapy w drugim rzędzie, elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika, zestaw cyfrowych wskaźników z kolorowym ekranem o przekątnej 12,3 cala, indukcyjna ładowarka do telefonu, rolety przeciwsłoneczne dla pasażerów drugiego rzędu, przyciemniane szyby tylne, 19-calowe felgi aluminiowe, system autonomicznego hamowania rozszerzony o funkcję aktywnego wspomagania ruchu kierownicą w celu uniknięcia kolizji, asystent jazdy po autostradzie rozbudowany o funkcję automatycznej zmiany pasa ruchu oraz unikania kolizji z autem jadącym sąsiednim pasem. Tak wyposażone nowy SUV kosztuje od 249 900 zł za hybrydę klasyczną. PHEV to wydatek od 265 400 zł. Kia Sorento XL z silnikiem Diesla wymaga kwoty 259 900 zł.

Nowa Kia Sorento / Kia

Kia Sorento Prestige Line wyposażona po królewsku. Cena?

Najlepiej wyposażona Kia Sorento Prestige Line to wydatek od 270 900 zł (1.6 HEV). SUV z silnikiem Diesla kosztuje od 289 400 zł. Hybryda plug-in – 293 400 zł. Na liście wyposażenia takiego autaa jest m.in. asystent martwego pola rozszerzony o funkcję wyświetlania obrazu z kamer bocznych na wyświetlaczu centralnym, system monitorowania otoczenia pojazdu z kamerą 360, kolorowy wyświetlacz Head-up, system monitorujący przestrzeń za pojazdem podczas cofania z systemem automatycznego hamownia, boczne poduszki powietrzne dla drugiego rzędu, elektrycznie regulowana kolumna kierownicy, aluminiowe nakładki na pedały, skórzana tapicerka foteli, wentylowane fotele przednie, system audio Bose z 12 głośnikami oraz systemem dynamicznej kompensacji dźwięku, zdalne parkowanie auta za pomocą pilota, zawieszenie tylne z funkcją poziomowania bez użycia elektroniki, fotel kierowcy regulowany elektrycznie w 10 kierunkach z funkcją pamięci, fotel kierowcy z 4-kierunkową, pasażera z 2-kierunkową elektryczną regulacją odcinka lędźwiowego, przednie, tylne oraz boczne czujniki parkowania, fotel kierowcy i pasażera z funkcją relaksu wyposażony w elektrycznie wysuwany podnóże, czytnik linii papilarnych czy cyfrowy kluczyk w smartfonie.

Kia Sorento - jaka gwarancja?

Nowe Sorento można zamawiać. Pierwsze egzemplarze trafią do salonów w Polsce już w drugiej połowie lipca. Samochód jest standardowo objęty 7-letnią gwarancją lub na 150 000 km.

Nowa Kia Sorento / Kia
Kia Sorento 2.2 CRDi 1.6 T-GDI 1.6 T-GDI
HEV PHEV
Silnik i zawieszenie
Układ napędowy Diesel Hybrydowy Hybrydowy Plug-in
Emisja spalin Euro 6 (cykl WLTP)
Typ skrzyni biegów DCT8 AT6
Napęd AWD 2WD AWD AWD
Pojemność skokowa [cm3] 2 151 1 598
Maksymalna moc [KM/obr./min.] 193 / 3 800 160 / 5 500
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min.] 440/1750~2750 265/1500~3500
Przód kolumny McPhersona
Tył Wielowahaczowe
Układ hybrydowy
Maksymalna moc [KM/obr./min.] 215 253
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min.] 367
Silnik elektryczny
Maksymalna moc [KM/obr./min.] 60/1600~2000 91/2100~3300
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min.] 264/0~1600 304/0~2100
Akumulator
Typ Litowo-jonowo-polimerowy
Pojemność baterii [kWh] 1,49 13,8
Czas ładowania prądem 3.3 kW (16A) - ~3 godz. 25 min.
Czas ładowania przy pomocy standardowego kabla (12A) - ~5 godz. 02 min.
Zasięg w trybie elektrycznym [WLTP] (EAER / EAER City) - 55/65
Osiągi i dane eksploatacyjne
Prędkość maksymalna [km/h] 201 183 183 183
Przyśpieszenie 0-100 km/h [s] 9,7 9,4 9,7 8,8
Elastyczność 80-120 km/h [s] 6,7 6,5 6,7 5,8
Średnie zużycie paliwa [l/100 km] 6,5-6.7 6,2-6,8 6,6-7,2 1,6
Emisja CO2 [g/km] * 169-174 141-154 150-163 37
Zużycie energii (wartość ważona) [kWh/100km] * 18.2
Minimalny promień skrętu [m] 5,78
Pojemność zbiornika paliwa [ l ] 67 47
Pojemność przestrzeni bagażowej VDA [ l ] dla wersji 6-miejscowej (1/2/3 rząd) 2 041 / 813 / 179 brak danych brak danych
Pojemność przestrzeni bagażowej VDA [ l ] dla wersji 7-miejscowej (1/2/3 rząd) 1 996 / 813 / 179 1 996 / 813 / 179 1 988 / 809 / 175
Dopuszczalna masa całkowita [kg] w konfiguracji 6 / 7 osobowej 2 500/ 2 600 2530/2580 2580/2640 2640/2705
Masa własna minimalna [kg] w konfiguracji 6 / 7 osobowej 1812/1854 1809/1821 1875/1884 2020/2030
Masa przyczepy holowanej (z hamulcami / bez hamulców) [kg] 2500 / 750 1110 / 750 1110 / 750 1010 / 750
Prześwit [mm] 176 174 176
Kąt natarcia / zejścia / rampowy [˚] 16,8˚/21,2˚/16,5˚ 16,8˚/21,2˚/15,1˚ 16,8˚/21,2˚/15,6˚
Gwarancja 7 lat / 150 000 km
Nowa Kia Sorento / Kia