Sto lat temu Henry Ford powiedział, że klient może wybrać każdy kolor auta pod warunkiem, że będzie czarny. Dziś jego następcy mają biblię pomysłów na samochód z ikrą i całkiem skutecznie motoryzują... Polskę.

Oto Ford podliczył słupki za cały 2010 rok. Kierowcy nad Wisłą kupili sobie 30 910 nowych pojazdów tej marki, dzięki temu producent zdobył 8,3 proc. naszego rynku. Zdaniem księgowych jest to o 2 proc. większa sprzedaż w porównaniu z 2009 rokiem. W rezultacie Ford utrzymał czwartą pozycję wśród najchętniej kupowanych marek na polskim rynku. W rankingu najchętniej kupowanych samochodów osobowych firma Ford Polska uplasowała się na trzecim miejscu, ze sprzedażą 26 880 samochodów (pierwsza jest Skoda, drugi VW). Ford zepchnął z podium Fiata

Toyota zaliczyła spadek popularności i wylądowała na piątym miejscu. Zresztą to nie jedyna japońska marka, która straciła w 2010 roku - na minusie są jeszcze Honda i Suzuki.

Z danych opublikowanych zaś przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców wynika, że Ford jest wiceliderem wśród najczęściej rejestrowanych nowych samochodów w Polsce, z 25 426 pojazdami Skoda jest pierwsza, zaś tylny zderzak fordów oglądają kolejno Opel, Toyota, Fiat i Volkswagen.


"Za nami fantastyczny rok dla Forda w Polsce” - powiedział Adam Kołodziejczyk, prezes i dyrektor generalny Ford Polska Sp. z o.o. "Zdobyliśmy miejsce na podium wśród najchętniej kupowanych samochodów osobowych. Łączna sprzedaż Forda na polskim rynku – samochodów osobowych i dostawczych - wzrosła o 2 proc. w porównaniu z 2009 rokiem. Nasza gama modelowa jeszcze nigdy nie była tak kompletna, nowoczesna i wyposażona w najnowsze technologie. Od początku roku w salonach sprzedaży dostępna jest szeroka oferta nowych fordów c-max i grand c-max, a już niedługo na polskim rynku zadebiutuje zupełnie nowy ford focus" - dodał Adam Kołodziejczyk.

Liderem sprzedaży Forda w Polsce pozostaje niezmiennie focus - w 2010 roku do klientów trafiło 11 329 sztuk tego modelu, jest to o blisko 18 proc. większa sprzedaż niż w 2009 roku. Drugim najchętniej kupowanym modelem Forda jest mondeo - jego sprzedaż w 2010 roku wyniosła 5941 sztuk, tym samym była większa od sprzedaży w 2009 roku o blisko 10 proc.


Bardzo dużym zainteresowaniem klientów w mijającym roku cieszył się ford kuga - do polskich kierowców trafiło 2225 sztuk tego modelu, jest to o blisko 25 proc. więcej niż w 2009 roku. Również rodzinne vany Forda pozostają liderami tego segmentu w Polsce - sprzedaż s-max wyniosła 1178 sztuk w 2010 roku (wzrost o blisko 75 proc. w porównaniu z 2009 rokiem), zaś w przypadku galaxy sprzedaż wyniosła 412 sztuk (wzrost o 13 proc.).

Wśród samochodów dostawczych liderem sprzedaży Forda pozostaje transit - w ubiegłym roku do klientów trafiło 3112 sztuk tego modelu (wzrost sprzedaży w porównaniu z 2009 rokiem o ponad 25 proc.). W minionym roku do kierowców trafiło 461 sztuk forda connect (wzrost sprzedaży w porównaniu do 2009 roku o blisko 50 proc.).

"Ford od wielu lat cieszy się w Polsce ogromną popularnością nie tylko wśród klientów indywidualnych, ale także wśród klientów instytucjonalnych. Samochody spod znaku błękitnego owalu cenione są za niezawodność, doskonałe właściwości jezdne oraz bezpieczeństwo, zaś dzięki dynamicznej i atrakcyjnej stylistyce kinetic design Ford zyskuje wielu nowych entuzjastów marki. Ostatnio wprowadzane modele – odnowione fordy mondeo, s-max, galaxy czy nowe fordy c-max i grand c-max - wyposażone są w najnowsze technologie wspomagające pracę kierowcy oraz zapewniające podróżującym bezpieczeństwo, komfort i wygodę." - powiedziała dziennikowi.pl Monika Dobrolubow-Stefaniak, szefowa biura prasowego Ford Polska Sp. z o.o.

W Europie Ford utrzymał drugą pozycję wśród najchętniej wybieranych marek nowych samochodów osobowych, pomimo spadku udział w rynku z 9,1 proc. w 2009 roku do 8,4 proc. w 2010 roku. W minionym roku Ford był liderem rynku w Wielkiej Brytanii, Danii, Irlandii, Turcji i na Węgrzech.