Maruti Suzuki India wywodzi się z Maruti Limited, firmy założonej w 1971 roku, by zrealizować wizję młodszego syna premier Indiry Gandhi, Sanjay Gandhi, który stworzył koncepcję produkcji kompaktowego auta w Indiach dla mieszkańców tego kraju. Maruti Udyog Limited, powstałe w 1981 roku jako przedsiębiorstwo państwowe, podpisało umowę z Suzuki na produkcję samochodów w 1982 roku.
Pierwszy model, Maruti 800, trafił na indyjski rynek w 1983 roku. Od tamtej pory firma, teraz nosząca nazwę Maruti Suzuki India, wyprodukowała i wprowadziła do sprzedaży takie modele, jak: Omni (nazwa japońska: Every), Gypsy (znany na innych rynkach jako Jimny), Wagon R, Alto, Swift, SX4, A-star oraz Ritz (czyli Splash na innych rynkach).
15 marca 2011 roku produkcja w Maruti Suzuki India osiągnęła 10 milionów sztuk po 27 latach od jej rozpoczęcia.
Gdy zaczynano produkcję Maruti 800 w 1983 roku, wielkość rynku samochodowego w Indiach wynosiła poniżej 70 tys. pojazdów rocznie. Do 2010 roku przekroczyła dwa miliony egzemplarzy rocznie i nadal wykazuje tendencję wzrostową. Ponad połowa (51,3 proc.) rynku należy do Suzuki.
Maruti Suzuki India ma fabryki w miejscowościach Gurgaon i Manesar (niedaleko New Delhi); łączna zdolność produkcyjna obu zakładów wynosi 1,2 miliona egzemplarzy.
Firma buduje dwie kolejne fabryki w Manesar. Ukończenie budowy zaplanowano na lata 2012 i 2013; każda z nich będzie w stanie wyprodukować około 250 000 aut rocznie. Maruti Suzuki India planuje osiągnąć maksymalną zdolność produkcyjną na poziomie 1,7 miliona samochodów rocznie w 2013 roku.