Jak poinformował PAP rzecznik prasowy Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego Alvin Gajadhur, wspólna przedświąteczna akcja organizatorów ogólnopolskiej kampanii społecznej "Ciśnienie na życie" i Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego pozwoli kontrolowanym przez ITD kierowcom ciężarówek i autobusów skorzystać z dodatkowej możliwości zbadania stanu swojego zdrowia.

Reklama

Gajadhur przypomniał, że zawodowi kierowcy przechodzą regularne badania lekarskie, jednak pomiar ciśnienia tętniczego przy okazji kontroli drogowej, może pomóc wykryć nadciśnienie tętnicze w tej grupie.

ITD planuje, że przedstawiciele kampanii "Ciśnienie na życie" będą mogli brać udział w podobnych kontrolach na terenie kraju także w nadchodzącym 2013 roku. Pierwsza wspólna akcja odbędzie się 22 grudnia w godzinach przedpołudniowych na jednym z parkingów przy drodze krajowej nr 7 w okolicach Warszawy. Inspektorzy będą kontrolowali ciężarówki i autobusy.

Kolejne akcje przewidziane są w nowym roku, m.in. podczas kontroli autokarów wycieczkowych w czasie ferii. "W przyszłym roku planujemy zorganizować ok. 10 takich kontroli drogowych m.in. ciężarówek, autokarów, autobusów miejskich, podmiejskich, busów oraz taksówek w różnych miejscach kraju.

Rzecznik ITD zwrócił uwagę, że kierowcy są grupą zawodową, która w szczególny sposób powinna kontrolować stan swojego układu krążenia. "Z danych Komendy Głównej Policji wynika bowiem, że ok. 2 proc. wypadków drogowych jest spowodowanych zasłabnięciem, zaś tego rodzaju zdarzenie może być konsekwencją m.in. podwyższonego ciśnienia tętniczego" - dodał.

Podkreślił, że zawodowi kierowcy znajdują się w grupie osób obarczonych podwyższonym ryzykiem wystąpienia chorób serca i układu krążenia, w tym także nadciśnienia tętniczego. "Siedzący tryb pracy, nieregularne posiłki czy stres sprzyjają rozwojowi schorzeń o podłożu kardiologicznym" - dodał.

Przeprowadzające pomiary ciśnienia tętniczego pielęgniarki udzielą kierowcom informacji na temat profilaktyki chorób układu krążenia. Na punkcie kontrolnym będą rozdawane również prozdrowotne materiały edukacyjne i słodkie upominki - lizaki w kształcie serca.

Reklama

Celem akcji jest nakłonienie kierujących pojazdami do troski o własne zdrowie i zwiększenie ich świadomości na temat ryzyka związanego ze zdarzeniami sercowo-naczyniowymi, takimi jak zawał serca czy udar mózgu, które mogą ich zaskoczyć nawet podczas jazdy.

Ponadto za każdy pomiar ciśnienia, wykonany w ramach ogólnopolskiej kampanii społecznej "Ciśnienie na życie", organizator przekaże złotówkę na rzecz Kliniki Zdrowego Serca w Zabrzu.

Działania kampanii "Ciśnienie na życie" będą prowadzone do końca 2013 roku. Jednym z jej głównych zadań jest przeprowadzenie 200 tys. pomiarów ciśnienia krwi. Badania będą wykonywane w centrach handlowych, letnich i zimowych kurortach, a także podczas ważnych konferencji biznesowych, masowych wydarzeń sportowych, pielgrzymek oraz kontroli drogowych. Akcję zwieńczy sporządzenie raportu "Serce Polaka", w którym wykorzystane zostaną dane z tysięcy pomiarów ciśnienia tętniczego.