Pierwsza Toyota Land Cruiser w limitowanej wersji First Edition

Toyota Land Cruiser to najdłużej produkowany model japońskiej marki. Legenda tego auta zaczęła się przeszło 70 lat temu. W 1951 roku powstała Toyota BJ – oparta na prostym podwoziu lekkiej ciężarówki typu SB. Miała niezwykłe jak na tamte czasy właściwości terenowe, co udowodniła podczas testu na Fuji. Dwa samochody podjechały do szóstej stacji kolejki na świętej górze Japończyków. Takiego wyczynu nie dokonał wcześniej żaden pojazd. Obserwatorzy, głównie przedstawiciele policji i służb państwowych, byli pod wrażeniem, co poskutkowało zamówieniami.

Land Cruiser początkowo był dostępny tylko w Japonii. Jego eksport rozpoczął się od serii 20, wprowadzonej na rynek w listopadzie 1955 roku, cztery lata po premierze pierwszej generacji. Na samym początku eksportowano mniej niż 100 sztuk rocznie. W 1965 roku, 10 lat po rozpoczęciu sprzedaży poza granicami Japonii, ta liczba wzrosła do 10 tys. aut rocznie. Dziś Land Cruiser jest dostępny w 170 krajach i regionach, a jego roczna globalna sprzedaż sięga 400 tys. samochodów. Teraz na polskim rynku debiutuje zupełnie nowa Toyota Land Cruiser – pierwsza sztuka tego auta w limitowanej wersji First Edition dołączyła do floty firmy BioFeed. To jeden z ponad 700 egzemplarzy sprzedanych jeszcze przed premierą w salonach. Skąd takie szaleństwo na punkcie tego modelu?

Reklama

Nowa Toyota Land Cruiser - takie auta zdarzają się raz na 70 lat

Reklama

Nowa Toyota Land Cruiser to przedstawiciel wymierającego gatunku prawdziwych samochodów terenowych. Niemal 5-metrowe nadwozie powstało na wzmocnionej platformie GA-F z konstrukcją ramową. Nowa architektura uwolniła jednocześnie drogę do rewolucji stylistycznej i technicznej. Solidne nielakierowane osłony progów, czarne poszerzone nadkola, podcięte po bokach zderzaki, krótkie zwisy, stopnie ułatwiające wsiadanie oraz zwężona dolna część nadwozia sprawiają, że nie wyprze się dziedzictwa najdłużej produkowanej Toyoty (od ponad siedmiu dekad).

Pierwsza Toyota Land Cruiser w limitowanej wersji First Edition trafiła do floty firmy BioFeed / Toyota

Przednie światła (wersji Executive) są mniejsze i prostokątne, położone możliwie wysoko i bliżej środka, by uniknąć uszkodzeń podczas przeprawy w terenie. Przy czym wiele elementów da się łatwo wymienić w razie zniszczenia, jak np. fragmenty zderzaka, bez konieczności kalibracji czujników parkowania. Okrągłe reflektory odmiany First Edition nawiązują do świetnych przodków.

Nowy Land Cruiser nawiązuje do modelu J6. Jak wygląda?

Zresztą w kwadratowym nadwoziu nowej generacji łatwo wskazać zapożyczenia od poprzedników. Reflektory i krata chłodnicy są podobne do tych z modelu J6 produkowanego w latach 1980-1989. Projektant nowego Land Cruisera w dzieciństwie jeździł z ojcem właśnie J6, stąd niemal lustrzane odbicie kanciastej sylwetki. Z boku klasyczną bryłę podkreślają poziome przetłoczenia i kabina przesunięta do tyłu.

Toyota Land Cruiser / Toyota / Jayson Fong

Nowa Toyota Land Cruiser jest większa od poprzedniej. Jakie są różnice?

Nowy Land Cruiser jest szerszy i dłuższy od poprzednika, ma także większy rozstaw osi, ale jest niższy. Liczby najlepiej oddają sylwetkę auta: długość 4,92 m (o 8 cm więcej wobec schodzącego modelu), szerokość 1,98 m (+9,5 cm), wysokość 1,87 m (-2 cm), rozstaw osi 2,85 m (o 6 cm więcej). Nisko osadzona maska i obniżona o 30 mm linia szyb z większymi oknami bocznymi znacznie poprawiły widoczność – kierowcy łatwiej połapać się w obrysie auta. Niemal pionowy słupek A redukuje martwe pole. Do tego duże i kwadratowe lusterka boczne z dolnym mocowaniem na poszyciu drzwi – oddalone od słupków – zapewnią lepszy obraz zza auta. Wyciszenie? To musi być na niezłym poziomie, jeśli dobiegający z zewnątrz lekko chropowaty dźwięk diesla po zamknięciu drzwi zmienia się w wygładzony pomruk zadowolonego kota. Poza tym montowane seryjnie audio JBL też musi mieć odpowiednie środowisko do pracy.

Wymiary Land Cruiser nowej generacji Poprzedni Land Cruiser Różnica
Długość 4920 mm 4840 mm +80 mm
Szerokość 1980 mm 1885 mm +95 mm
Wysokość 1870 mm 1890 mm -20 mm
Rozstaw osi 2850 mm 2790 mm +60 mm
Toyota Land Cruiser / Toyota / Jayson Fong

Nawet 7-osobowe wnętrze. Jaka pojemność bagażnika?

Wnętrze jest solidne i podporządkowane użyteczności. Najważniejsze przełączniki są w zasięgu ręki kierowcy. Te od funkcji off-roadowych mają różne kształty, dla łatwej obsługi bez odrywania wzroku od drogi. Jak przystało na samochód stworzony do roboty w terenie uchwyty, pokrętła, przyciski i dźwignie są na tyle duże by korzystać z nich w rękawicach.

Toyota Land Cruiser nowej generacji / Tomasz Sewastianowicz

Bagażnik 5-osobowej wersji zapewnia od 742 l do 2000 l pojemości po złożeniu tylnych siedzeń – bez problemu da się przewieźć rower w rozmiarze 29 cali. Pakiet Voyage (za 10 tys. zł) dokłada trzeci rząd foteli – wówczas samochód jest 7-osobowy, a kufer pomieści od 556 litrów do 1875 litrów.

Toyota Land Cruiser / Toyota / Jayson Fong

Nowa Toyota Land Cruiser dostała silnik Diesla 2.8/204 KM. Hybryda też będzie

Nowa Toyota Land Cruiser jest dostępna wyłącznie z turbodoładowanym silnikiem Diesla 2.8 o mocy 204 KM (500 Nm) i 8-biegową przekładnią automatyczną. To jednostka odpowiednio zmodyfikowana pod kątem kultury pracy, osiągów i niskiego zużycia paliwa. Średnio ma potrzebować 9,6-10,2 l oleju napędowego na 100 km. Możliwości? Terenowa Toyota jest prawdziwym siłaczem – holuje przyczepę o masie do 3,5 tony. Poprzednik jest słabszy - potrafi uciągnąć 3 tony.

Pierwsza Toyota Land Cruiser w limitowanej wersji First Edition trafiła do floty firmy BioFeed / Toyota

Na początku 2025 roku do gamy dołączy zelektryfikowany napęd – silnik Diesla 2.8 z 48-woltowym układem mild hybrid. To będzie pierwsza w historii Toyota miękka hybryda.

Toyota Land Cruiser nowej generacji / Toyota / Ireneusz Rek

Toyota Land Cruiser z systemem rozłączania przedniego stabilizatora SDM

Nowa platforma to także wyższy poziom zdolności off-roadowych. W porównaniu z poprzednikiem sztywność ramy wzrosła o 50 proc., a łączna sztywność ramy i nadwozia o 30 proc. Zawieszenie już w bazowej konfiguracji ma większy skok w płaszczyźnie góra-dół – to szczególnie cenne okaże się w trakcie jazdy terenowej, gdy co najmniej jedno z kół straci kontakt z podłożem. W końcu dobry wykrzyż to podstawa.

Samochód zyskał również odłączany elektrycznie przedni stabilizator SDM (Stabiliser with Disconnection Mechanism), dzięki temu podczas jazdy w terenie koło uniesione w górę ma szansę z powrotem dotknąć nawierzchni (większy zakres pracy góra-dół). Z kolei na drodze zablokowany stabilizator gwarantuje prowadzenie bez nadmiernych przechyłów. Wcześniej żadna Toyota nie miała tego rozwiązania.

Toyota Land Cruiser / Toyota / Jayson Fong

Elektrycznego wspomagania układu kierowniczego to łatwiesze manewry

Nowy Land Cruiser, jako pierwszy w historii tego modelu, korzysta z elektrycznego wspomagania układu kierowniczego zamiast hydraulicznego. Przedstawiciele japońskiej marki twierdzą, że jego zastosowanie bezpośrednio wpływa na poprawę płynności pracy, lepsze sterowanie oraz łatwiejsze manewrowanie. Elektryczne wspomaganie to także ukłon w stronę bezpieczeństwa. Dzięki jego zastosowaniu może skorzystać z licznych systemów wsparcia kierowcy (Toyota Safety Sense), w tym także z asystenta pasa ruchu.

Wśród gadżetów przewidziano też system Multi-Terrain Monitor, czyli rozwiązanie ułatwiające wykrywanie przeszkód w terenie. Zestaw kamer w czasie rzeczywistym daje kierowcy obraz drogi pod autem i wokół oraz pokazuje położenie kół. Z kolei układ zmiennej charakterystyki napędu w zależności od terenu (Multi-Terrain Select) automatycznie ocenia jakość nawierzchni i dobiera odpowiedni tryb jazdy.

Toyota Land Cruiser / Toyota / Jayson Fong

Ile kosztuje nowa Toyota Land Cruiser?

Nowa Toyota Land Cruiser początkowo była dostępna w pięciu wersjach wyposażenia – Prado, Prestige, Invicible, Executive i First Edition. Ta ostatnia, limitowana seria z okrągłymi reflektorami i dwukolorowym malowaniem nadwozia lakierami Sand lub Smoky Blue rozeszła się co do sztuki. I mowa o aucie za 449 900 zł (na zdjęciu). Taki samochód jest wyposażony w okrągłe reflektory Bi-LED, ma siedem miejsc, a tylna kanapa jest składana elektrycznie i dzielona w proporcji 50:50. Do tego sterowany elektrycznie dach panoramiczny z funkcją otwierania i uchylania. Auto ma 18-calowe felgi oraz system rozłączania przedniego stabilizatora (SDM). Do tej wersji przygotowano pakiet za 8 tys. zł, który obejmuje przednie i tylne osłony przeciwbłotne, dekoracyjne naklejki na karoserię oraz dywaniki welurowe First Edition.

Toyota Land Cruiser w wersji First Edition / Toyota / Jayson Fong

Nowy Land Cruiser teraz dostęny tylko w dwóch wersjach

Wyprzedały się także wersje Prado i Prestige. Dobra wiadomość jest taka, że cennik na 2025 rok obejmuje dwie najpopularniejsze w Polsce odmiany – Executive oraz Invincible. Na co mogą liczyć fani japońskiej legendy?

Toyota Land Cruiser w wersji Invincible z reflektorami Matrix LED

Toyota Land Cruiser w wersji Invincible to mnóstwo nowinek technologicznych i drapieżny styl. Auto kosztuje od 408 900 zł i standardem są 12,3-calowe cyfrowe zegary, 10 głośników, 12,3-calowy ekran HD z systemem multimedialnym Toyota Smart Connect, nawigację Connected z trybem offline oraz 4-letnim pakietem transmisji danych, inteligentnego asystenta głosowego oraz bezprzewodową ładowarkę do smartfonów. Przednie światła wykonane są w technologii Matrix LED z adaptacyjnymi światłami drogowymi, kamera cofania zyskuje spryskiwacz, a kierownica elektryczną regulację. Off-roadową jazdę wspomaga system zmiennej charakterystyki napędu w zależności od terenu (Multi-Terrain Select), a parkowanie monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni (PVM). Standardem jest też system ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu pojazdu (FCTAB) oraz asystent zmiany pasa ruchu (LCA).

Z zewnątrz wersję Invincible wyróżnia wzór 18-calowych felg oraz lakier Sand, a także lakierowane na czarno lusterka, klamki i wykończenie drzwi bagażnika. Land Cruiser Invincible ma przyciemniane tylne szyby, a we wnętrzu tapicerka ze skóry syntetycznej może być w kolorze ciemnym lub brązowym. Opcjonalnie auto może mieć trzeci rząd siedzeń (10 tys. zł).

Toyota Land Cruiser / Toyota / Jayson Fong

Toyota Land Cruiser w wersji Executive hitem w Polsce

Land Cruiser Executive kosztuje obecnie od 444 900 zł i właśnie ten model stanowi aż 65 proc. sprzedaży w Polsce. Samochód oferuje 20-calowe felgi aluminiowe (opony 265/60 R20), cyfrowe lusterko wsteczne, wyświetlacz projekcyjny na przedniej szybie (HUD), podgrzewane i wentylowane skrajne siedzenia na tylnej kanapie oraz 14-głośnikowy system Premium Audio JBL. Land Cruiser Executive ma też system rozłączania przedniego stabilizatora (SDM), który poprawia właściwości terenowe auta. We wnętrzu tapicerka skórzana z perforacją może być kolorze ciemnym lub brązowym, fotel pasażera zyskuje elektryczną regulację, a fotel kierowcy ma pamięć ustawień. Auto można doposażyć o trzeci rząd siedzeń, który składany jest elektrycznie (10 tys. zł), a także sterowany elektrycznie dach panoramiczny (7000 zł).

Toyota Land Cruiser nowej generacji / dziennik.pl / Ireneusz Rek
Toyota Land Cruiser nowej generacji / dziennik.pl / Ireneusz Rek
Toyota Land Cruiser nowej generacji / dziennik.pl / Ireneusz Rek
Toyota Land Cruiser nowej generacji / dziennik.pl / Ireneusz Rek
Toyota Land Cruiser nowej generacji / dziennik.pl / Ireneusz Rek