Toyota Aygo X sprzedaje się świetnie. Japończycy zarabiają w klasie aut spisanej na straty

Toyota Aygo X pokazuje, że przemiana z miejskiego hatchbacka wielkości wózka sklepowego w namiastkę SUV-a ma sens. W Polsce ten najmniejszy i najtańszy model japońskiej marki od debiutu w 2022 roku jest liderem segmentu A (to też jeden z najtańszych samochodów na rynku). Pozostali zazdroszczą pomysłu na sukces w klasie, którą spisali już na straty. Liczby najlepiej oddają obraz sytuacji…

Po trzech kwartałach w Europie sprzedało się niemal 75 tys. sztuk Aygo X. Najmniejsza Toyota w Polsce z niemal 44-procentowym udziałem dominuje w segmencie A. Od stycznia do końca września zarejestrowano nad Wisłą 3010 egzemplarzy tego modelu. Teraz Japończycy wprowadzają nową odsłonę swojego hitu i mocno tną ceny. Na co mogą liczyć polscy kierowcy?

Reklama

Toyota Aygo X czy Toyota Yaris? Prawie 24 cm to bezpieczna różnica

Reklama

Karoseria najmniejszej Toyoty stanęła na platformie TNGA GA-B pożyczonej z modeli Yaris i Yaris Cross. Inżynierowie skrócili jednak tylną część konstrukcji. W liczbach ten techniczny awans wygląda tak: Aygo X ma 3,7 m długości, czyli jest o 23,5 cm dłuższe od poprzednika. Rozstaw osi to 2430 mm – o 90 mm więcej wobec starego Aygo. Wszerz przybyło 12,5 cm do 1,74 m. Wcześniej takie gabaryty zapewniłby Aygo X miejsce w między pierwszą a drugą generacją Yarisa, czyli w segmencie B. Jednak obecny Yaris ma wystarczający zapas 24 cm długości, by nie obawiać się podgryzania przez mniejszą Toyotę.

Toyota Aygo X / Tomasz Sewastianowicz

Korzyści płynące z rozmiarów Aygo X od razu są zauważalne w pierwszym rzędzie. Zaskakuje obszerność foteli i wygodna pozycja za dobrze leżącą w dłoniach kierownicą znaną z Yarisa. Miejsca na szerokość czy wysokość nie zabranie nawet dwóm mężczyznom o wzroście ponad 180 cm.

Toyota Aygo X jest dłuższa o 12,5 cm. Jaka pojemność bagażnika?

Z tyłu o przestronności Yarisa Cross nie ma co marzyć, warunki jak w poprzednim Aygo – dorosłym będzie ciasno, dzieci nie powinny marudzić. Za to bagażnik awansował do największych w segmencie – jego długość wzrosła o 125 mm, a pojemność aż o 63 l do 231 l. Po złożeniu dzielonej na pół tylnej kanapy możliwości transportowe sięgają 829 l. No i ta zwrotność! Tu Aygo X imponuje. Mimo większego rozstawu osi i kół zawróci niemal wszędzie (promień skrętu wynosi 4,7 m) – jeden manewr wystarczy by zmieścić się między krawężnikami na drodze o szerokości ledwie 9,4 m. To zasługa m.in. węższych opon w rozmiarze 175/60 R18 i mocniejszego wychyłu na zwrotnicach.

Toyota Aygo X JBL Edition / Toyota
Toyota Aygo X / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Aygo X z silnikiem z Polski. Zużycie 4,7 l benzyny na 100 km

Toyota w przypadku napędu bierze pod uwagę preferencje kierowców zainteresowanych małymi samochodami. Obecnie segment A jest zdominowany przez auta z silnikami spalinowymi, co wynika z tego, że w tej klasie cena jest jednym z głównych czynników wpływających na decyzje zakupowe. Prognozy potwierdzają utrzymanie tej tendencji w nadchodzących latach, stąd Toyota Aygo X wciąż skrywa pod maską trzycylindrowy silnik benzynowy 1.0 o mocy 72 KM. Jednostka jest produkowana w Wałbrzychu.

Toyota Aygo X to najpopularniejszy mały samochód w Polsce / Toyota

Alternatywnie do pięciobiegowej skrzyni manualnej producent oferuje bezstopniową przekładnię Multidrive S. W przypadku automatu inżynierom Toyoty udało się ściąć aż 25 kg wagi, stąd "S" w nazwie pochodzące od angielskiego small. Multidrive S symuluje siedem biegów i można je redukować łopatkami przy kierownicy. Zużycie benzyny? Nie trzeba wielkiego wysiłku by uzyskać średni wynik na poziomie 4,6 l/100 km.

Toyota Aygo X kosztuje od 64 900 zł. To najtańszy model japońskiej marki

Toyota Aygo X w bazowej wersji Comfort kosztuje obecnie od 64 900 zł, czyli o 6 tys. zł mniej wobec regularnego cennika. Odmiana z automatem jest o 9 tys. droższa. Samochód oferuje m.in. zestaw systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense generacji 2.5, układ multimedialny Toyota Touch 3 z 9-calowym kolorowym ekranem dotykowym, kierownicę obszytą skórą, kamerę cofania z liniami statycznymi, dodatkowe wygłuszenie kabiny, manualną klimatyzację, elektrycznie sterowane przednie szyby oraz elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, manualną regulację wysokości fotela kierowcy.

Toyota Aygo X Style – jakie wyposażenie i cena?

Toyota Aygo X Style kosztuje od 72 900 zł. Wyposażenie samochodu obejmuje 17-calowe felgi aluminiowe z oponami 175/65 R17, przyciemniane szyby, światła przeciwmgielne, system multimedialny z 8-calowym ekranem dotykowym i integracją Android Auto/Apple Car Play.

Toyota Aygo X Executive teraz kosztuje o 2000 zł mniej

Aygo X Executive to wydatek od 82 900 zł, czyli o 2 tys. zł mniej wobec cennika. Wyposażenie jest bogatsze o 18-calowe alufelgi, światła LED, automatyczną klimatyzację, bardziej rozbudowany system multimedialny z 9-calowym ekranem i bezprzewodowym Android Auto/Apple Car Play.

Toyota Aygo X w nowej wersji specjalnej JBL debiutuje w Polsce / Toyota

Toyota Aygo X JBL już w Polsce. Nowa wersja błyszczy wyposażeniem jakiego jeszcze nie było

Teraz na rynku debiutuje Toyota Aygo X w nowej wersji specjalnej JBL. Samochód powstał na bazie odmiany Executive i jest bogatszy m.in. o 25-milimetrowe tweetery zamontowane w słupkach A. Z tyłu jest 200-milimetrowy subwoofer. Pod siedzeniem pasażera umieszczono sześciokanałowy wzmacniacz o mocy 300 W, który został dostrojony do jak najlepszego odtwarzania muzyki, zwłaszcza rockowej i popowej. Nagłośnienie JBL sparowano z systemem multimedialnym Toyota Smart Connect, który umożliwia bezprzewodową łączność ze smartfonami poprzez Apple CarPlay i Android Auto.

Aygo X JBL ma dwukolorowe nadwozie, w którym lakier Jasmine Silver połączono z czarnym dachem, słupkami C oraz elementami zderzaka. Na czarno pomalowano listwy boczne oraz przednie błotniki. Samochód stoi na czarnych 18-calowych alufelgach.

Toyota Aygo X JBL Edition / Toyota

Ile kosztuje Toyota Aygo X JBL? Ze skrzynią automatyczną o 5000 zł drożej

Samochód można już zamawiać. Toyota Aygo X JBL kosztuje od 89 900 zł. Model ze skrzynią automatyczną Multidrive S to wydatek od 94 900 zł. Ten rodzaj przekładni jest chętnie wybierany przez klientów wyższych wersji wyposażenia. Decyduje się na nią 65 proc. kupujących.

Toyota Aygo X Comfort Style Executive JBL
1.0 VVT-i 72 KM 5 M/T 64 900 72 900 82 900 89 900 zł
1.0 VVT-i 72 KM Multidrive S 73 900 77 900 87 900 94 900 zł
Toyota Aygo X JBL Edition / Toyota

Toyota Aygo X, dane techniczne, osiągi, wymiary, pojemność bagażnika

Toyota Aygo X 1.0 VVT-i 72 KM (93 Nm) Start&Stop 5 M/T 1.0 VVT-i 72 KM (93 Nm) Start&Stop Multidrive S
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,9 s 14,8 s
Prędkość maksymalna 158 km/h 151 km/h
Średnie zużycie paliwa (zbiornik 35 l) 4,7-5 l/100 km 4,9-5,2 l/100 km
Długość/szerokość/wysokość 3700 / 1740 / 1525 mm 3700 / 1740 / 1525 mm
Pojemność bagażnika 231 l (189 l z pakietem Audio JBL) 231 l (189 l z pakietem Audio JBL)
Toyota Aygo X JBL Edition / Toyota
Toyota Aygo X JBL Edition / Toyota