Toyota Aygo X sprzedaje się świetnie. Japończycy zarabiają w klasie aut spisanej na straty

Toyota Aygo X pokazuje, że przemiana z miejskiego hatchbacka wielkości wózka sklepowego w namiastkę SUV-a ma sens. W Polsce ten najmniejszy i najtańszy model japońskiej marki od debiutu w 2022 roku jest liderem segmentu A (to też jeden z najtańszych samochodów na rynku). Pozostali zazdroszczą pomysłu na sukces w klasie, którą spisali już na straty. Liczby najlepiej oddają obraz sytuacji…

Reklama

Po trzech kwartałach w Europie sprzedało się niemal 75 tys. sztuk Aygo X. Najmniejsza Toyota w Polsce z niemal 44-procentowym udziałem dominuje w segmencie A. Od stycznia do końca września zarejestrowano nad Wisłą 3010 egzemplarzy tego modelu. Teraz Japończycy wprowadzają nową odsłonę swojego hitu i mocno tną ceny. Na co mogą liczyć polscy kierowcy?

Toyota Aygo X czy Toyota Yaris? Prawie 24 cm to bezpieczna różnica

Reklama

Karoseria najmniejszej Toyoty stanęła na platformie TNGA GA-B pożyczonej z modeli Yaris i Yaris Cross. Inżynierowie skrócili jednak tylną część konstrukcji. W liczbach ten techniczny awans wygląda tak: Aygo X ma 3,7 m długości, czyli jest o 23,5 cm dłuższe od poprzednika. Rozstaw osi to 2430 mm – o 90 mm więcej wobec starego Aygo. Wszerz przybyło 12,5 cm do 1,74 m. Wcześniej takie gabaryty zapewniłby Aygo X miejsce w między pierwszą a drugą generacją Yarisa, czyli w segmencie B. Jednak obecny Yaris ma wystarczający zapas 24 cm długości, by nie obawiać się podgryzania przez mniejszą Toyotę.

Najtańsza Toyota nowym hitem. 65 proc. wybiera automat. Ile kosztuje? Toyota Aygo X / Tomasz Sewastianowicz

Korzyści płynące z rozmiarów Aygo X od razu są zauważalne w pierwszym rzędzie. Zaskakuje obszerność foteli i wygodna pozycja za dobrze leżącą w dłoniach kierownicą znaną z Yarisa. Miejsca na szerokość czy wysokość nie zabranie nawet dwóm mężczyznom o wzroście ponad 180 cm.

Toyota Aygo X jest dłuższa o 12,5 cm. Jaka pojemność bagażnika?

Z tyłu o przestronności Yarisa Cross nie ma co marzyć, warunki jak w poprzednim Aygo – dorosłym będzie ciasno, dzieci nie powinny marudzić. Za to bagażnik awansował do największych w segmencie – jego długość wzrosła o 125 mm, a pojemność aż o 63 l do 231 l. Po złożeniu dzielonej na pół tylnej kanapy możliwości transportowe sięgają 829 l. No i ta zwrotność! Tu Aygo X imponuje. Mimo większego rozstawu osi i kół zawróci niemal wszędzie (promień skrętu wynosi 4,7 m) – jeden manewr wystarczy by zmieścić się między krawężnikami na drodze o szerokości ledwie 9,4 m. To zasługa m.in. węższych opon w rozmiarze 175/60 R18 i mocniejszego wychyłu na zwrotnicach.

Toyota Aygo X JBL Edition Toyota Aygo X JBL Edition / Toyota
Toyota Aygo X Toyota Aygo X / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Aygo X z silnikiem z Polski. Zużycie 4,7 l benzyny na 100 km

Toyota w przypadku napędu bierze pod uwagę preferencje kierowców zainteresowanych małymi samochodami. Obecnie segment A jest zdominowany przez auta z silnikami spalinowymi, co wynika z tego, że w tej klasie cena jest jednym z głównych czynników wpływających na decyzje zakupowe. Prognozy potwierdzają utrzymanie tej tendencji w nadchodzących latach, stąd Toyota Aygo X wciąż skrywa pod maską trzycylindrowy silnik benzynowy 1.0 o mocy 72 KM. Jednostka jest produkowana w Wałbrzychu.

Toyota Aygo X to najpopularniejszy mały samochód w Polsce Toyota Aygo X to najpopularniejszy mały samochód w Polsce / Toyota

Alternatywnie do pięciobiegowej skrzyni manualnej producent oferuje bezstopniową przekładnię Multidrive S. W przypadku automatu inżynierom Toyoty udało się ściąć aż 25 kg wagi, stąd "S" w nazwie pochodzące od angielskiego small. Multidrive S symuluje siedem biegów i można je redukować łopatkami przy kierownicy. Zużycie benzyny? Nie trzeba wielkiego wysiłku by uzyskać średni wynik na poziomie 4,6 l/100 km.

Toyota Aygo X kosztuje od 64 900 zł. To najtańszy model japońskiej marki

Toyota Aygo X w bazowej wersji Comfort kosztuje obecnie od 64 900 zł, czyli o 6 tys. zł mniej wobec regularnego cennika. Odmiana z automatem jest o 9 tys. droższa. Samochód oferuje m.in. zestaw systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense generacji 2.5, układ multimedialny Toyota Touch 3 z 9-calowym kolorowym ekranem dotykowym, kierownicę obszytą skórą, kamerę cofania z liniami statycznymi, dodatkowe wygłuszenie kabiny, manualną klimatyzację, elektrycznie sterowane przednie szyby oraz elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, manualną regulację wysokości fotela kierowcy.

Toyota Aygo X Style – jakie wyposażenie i cena?

Toyota Aygo X Style kosztuje od 72 900 zł. Wyposażenie samochodu obejmuje 17-calowe felgi aluminiowe z oponami 175/65 R17, przyciemniane szyby, światła przeciwmgielne, system multimedialny z 8-calowym ekranem dotykowym i integracją Android Auto/Apple Car Play.

Toyota Aygo X Executive teraz kosztuje o 2000 zł mniej

Aygo X Executive to wydatek od 82 900 zł, czyli o 2 tys. zł mniej wobec cennika. Wyposażenie jest bogatsze o 18-calowe alufelgi, światła LED, automatyczną klimatyzację, bardziej rozbudowany system multimedialny z 9-calowym ekranem i bezprzewodowym Android Auto/Apple Car Play.

Toyota Aygo X JBL Edition Toyota Aygo X w nowej wersji specjalnej JBL debiutuje w Polsce / Toyota

Toyota Aygo X JBL już w Polsce. Nowa wersja błyszczy wyposażeniem jakiego jeszcze nie było

Teraz na rynku debiutuje Toyota Aygo X w nowej wersji specjalnej JBL. Samochód powstał na bazie odmiany Executive i jest bogatszy m.in. o 25-milimetrowe tweetery zamontowane w słupkach A. Z tyłu jest 200-milimetrowy subwoofer. Pod siedzeniem pasażera umieszczono sześciokanałowy wzmacniacz o mocy 300 W, który został dostrojony do jak najlepszego odtwarzania muzyki, zwłaszcza rockowej i popowej. Nagłośnienie JBL sparowano z systemem multimedialnym Toyota Smart Connect, który umożliwia bezprzewodową łączność ze smartfonami poprzez Apple CarPlay i Android Auto.

Aygo X JBL ma dwukolorowe nadwozie, w którym lakier Jasmine Silver połączono z czarnym dachem, słupkami C oraz elementami zderzaka. Na czarno pomalowano listwy boczne oraz przednie błotniki. Samochód stoi na czarnych 18-calowych alufelgach.

Toyota Aygo X JBL Edition Toyota Aygo X JBL Edition / Toyota

Ile kosztuje Toyota Aygo X JBL? Ze skrzynią automatyczną o 5000 zł drożej

Samochód można już zamawiać. Toyota Aygo X JBL kosztuje od 89 900 zł. Model ze skrzynią automatyczną Multidrive S to wydatek od 94 900 zł. Ten rodzaj przekładni jest chętnie wybierany przez klientów wyższych wersji wyposażenia. Decyduje się na nią 65 proc. kupujących.

Toyota Aygo X Comfort Style Executive JBL
1.0 VVT-i 72 KM 5 M/T 64 900 72 900 82 900 89 900 zł
1.0 VVT-i 72 KM Multidrive S 73 900 77 900 87 900 94 900 zł
Toyota Aygo X JBL Edition Toyota Aygo X JBL Edition / Toyota

Toyota Aygo X, dane techniczne, osiągi, wymiary, pojemność bagażnika

Toyota Aygo X 1.0 VVT-i 72 KM (93 Nm) Start&Stop 5 M/T 1.0 VVT-i 72 KM (93 Nm) Start&Stop Multidrive S
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,9 s 14,8 s
Prędkość maksymalna 158 km/h 151 km/h
Średnie zużycie paliwa (zbiornik 35 l) 4,7-5 l/100 km 4,9-5,2 l/100 km
Długość/szerokość/wysokość 3700 / 1740 / 1525 mm 3700 / 1740 / 1525 mm
Pojemność bagażnika 231 l (189 l z pakietem Audio JBL) 231 l (189 l z pakietem Audio JBL)
Toyota Aygo X JBL Edition Toyota Aygo X JBL Edition / Toyota
Toyota Aygo X JBL Edition Toyota Aygo X JBL Edition / Toyota