Skoda Scala i Superb to zwycięzcy przetargu na dostawę 100 nowych radiowozów dla funkcjonariuszy ruchu drogowego – ustalił dziennik.pl w Komendzie Głównej Policji. Samochody czeskiej marki okazały się korzystniejszym wyborem niż Kia czy Hyundai.

Reklama

KGP na zakup nowych radiowozów przeznaczyła ponad 20 mln zł. Kontrakt podzielono na dwie części. Największa obejmuje 83 szt. policyjnych pojazdów segmentu C - tu mundurowi dysponowali budżetem niemal 15,5 mln zł. Jednak diler Skody CRH Żagiel Auto z Lublina zaproponował auta za ok. 13,9 mln zł. Oferta zdobyła ponad 99 pkt. O zwycięstwie modelu Scala przesądziły punkty m.in. za system doświetlania zakrętów, fabryczne czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz poduszkę gazową chroniąca kolana kierowcy.

Skoda Scala i Superb to 100 nowych radiowozów dla policji w 2023 roku

Druga partia przewiduje zwiększenie floty drogówki o 17 samochodów segmentu D z napędem 4x4. W tym wypadku policja była gotowa wydać ponad 4,6 mln zł. W tej kategorii walkowerem zwyciężył ten sam przedstawiciel Skody, który położył na stół ofertę na 17 modeli Superb za 4,4 mln zł.

Reklama

100 nowych radiowozów ma trafić do komend policji w całej Polsce do końca października 2023 roku. Jakie dokładnie auta dostaną funkcjonariusze patrolujący drogi?

Skoda Scala trafi do polskiej policji drogowej / dziennik.pl
Skoda Scala / dziennik.pl

Skoda Scala pierwszy raz radiowozem drogówki, jaki silnik, dane techniczne i pojemność bagażnika?

Skoda Scala z niebieskim kogutem oraz hasłem "Pomagamy i chronimy" pierwszy raz zostanie radiowozem policji drogowej. To też pierwsza tak duża seria samochodów (83 szt.) oznakowanych według nowego wzoru (Kia dostarczyła 78 aut w nowym oznakowaniu).

Mocy dostarczy turbodoładowany silnik 1.5 TSI o mocy 150 KM (250 Nm) połączony 7-stopniowym dwusprzęgłowym automatem DSG. Policyjna Scala do 100 km/h ma przyspieszyć w 8,2 s. Prędkość maksymalna – 222 km/h. Auto na setkę w cyklu mieszanym ma zużywać 5,6 l benzyny na 100 km. Oszczędność paliwa ma zapewnić układ odłączania dwóch środkowych cylindrów (ACT).

Skoda Scala / dziennik.pl
Skoda Scala / dziennik.pl

Policyjna Skoda Scala większa niż Kia Ceed i Volkswagen Golf

Scala została stworzona na platformie MQB A0 – tej samej, z której korzysta Volkswagen Polo. Scala jednak przerosła go pod względem rozmiarów – jest o 31 cm dłuższa i mierzy 4,36 m (rozstaw osi – 2,65 m). Nawet Golfowi brakuje do niej 10 cm. Stawiana przez Skodę za konkurenta Kia Ceed to 4,31 m długości przy identycznym rozstawie osi. Także możliwości transportowe to mocna strona czeskiego auta – Scala zapewnia regularnie ukształtowany bagażnik o pojemności 467 l (1410 l po złożeniu tylnych siedzeń). Przy piątce pasażerów na pokładzie zabierze do kufra o 87 litrów więcej niż Golf.

Skoda SCALA / Skoda / IvoHercik.com
Skoda SCALA / Tomasz Sewastianowicz / Tomasz Sewastianowicz

Skoda Superb limuzyna, czuli policja zbroi się w mocne i szybkie radiowozy

Skoda Superb w nadwoziu liftback (tylna szyba unosi się razem z pokrywą bagażnika) w nowych barwach służbowych także trafi do policji drogowej pierwszy raz. Do tej pory kierowcy znali oznakowane kombi, a niektórych namierzył nieoznakowany Superb z wideorejestratorem (auta w ramach grup SPEED patrolują drogi w różnych częściach Polski).

Skoda Superb: nieoznakowany radiowóz z wideorejestratorem / Policja
Policja - Skoda Superb / Skoda

Skoda Superb to aż 17 nowych radiowozów szybszych od policyjnych BMW

W ramach nowych zakupów do służby na drogach trafi 17 modeli Superb z turbobenzynowym silnikiem 2.0 TSI o mocy 280 KM (400 Nm) i napędem 4x4. Samochód od zera do 100 km/h przyspiesza w 5,3 sekundy, a prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h. Czeska limuzyna w takiej specyfikacji jest mocniejsza i szybsza od radiowozów BMW.

Skoda Superb / Skoda / SKODA AUTO
Policja - Skoda Superb / Skoda
Policja i nowe oznakowanie radiowozów i motocykli / Targi Kielce

Skoda Scala i Superb jako radiowozy policji dostaną nowe oznakowanie, co się zmieniło?

Dostawa 100 radiowozów będzie pierwszą tak duża partią aut, która zostanie zrealizowana zgodnie z nowym wzorem oznakowania pojazdów policyjnych przedstawionych na targach Europol w Kielcach w 2022 r. (wcześniej Kia dostarczyła 78 samochodów - foto). Radykalne zmiany w oznakowaniu i uprzywilejowaniu radiowozów KGP uzasadnia lepszą widocznością, która ma przełożyć się na zwiększenie bezpieczeństwa funkcjonariuszy oraz innych użytkowników dróg. Metamorfoza dotknęła trzech kluczowych elementów. Różnice są ogromne:

  • ostrzegawczych sygnałów błyskowych jest trzy razy więcej – zamiast 10 lamp LED każdy radiowóz dostanie ich aż 30;
  • zmienił się wzór oznakowania i wprowadzono dodatkowe elementy odblaskowe;
  • brak określenia barwy i tła dla napisu świetlnego POLICJA.
Kia Sportage / Policja

Policja zmienia oznakowanie radiowozów, czyli trzy kluczowe różnice

Pierwsza zmiana dotycząca dopuszczalnej liczby ostrzegawczych sygnałów świetlnych błyskowych obejmuje zwiększenie ich liczby z 10 do 30 i obejmie wszystkie służby wykorzystujące pojazdy uprzywilejowane w ruchu drogowym.

Nowe oznakowanie radiowozów policji

Druga zmiana dotyczy oznakowania pojazdu policyjnego. Każdy radiowóz dostanie tylko jeden wzór oznakowania, srebrną barwę nadwozia z odblaskowym niebieskim pasem wyróżniającym z białymi elementami odblaskowymi barwy białej. Na aucie można umieszczać dodatkowe elementy odblaskowe w postaci pasów barwy żółto-zielonej fluorescencyjnej. Analogiczne rozwiązania mają obowiązywać policyjne motocykle.

Trzecia zmiana poprawia widoczność radiowozów policji

Wreszcie trzecia innowacja dotyczy braku określenia barwy i tła dla napisu świetlnego "POLICJA" na dachu pojazdu. W ocenie pomysłodawców zmiana zapewni lepszą widoczność i rozpoznawalność pojazdu policyjnego.

Nowe radiowozy dla policji. Uważajcie na te SUV-y na drogach! / Policja
Reklama

Nowe oznakowanie z pewnością sprawi, że radiowozy będą widoczne już z daleka, a to również wpłynie na bezpieczeństwo na polskich drogach – powiedziała dziennik.pl Małgorzata Dąbrowska z Yanosik.pl. – Jak wiadomo jest to kwestia, która wymaga ciągłej pracy i należy tutaj pamiętać także o działaniach prewencyjnych. Dlatego nasz system informuje kierowców o fotoradarach czy kontrolach prędkości, które zazwyczaj lokalizowane są w miejscach, w których dochodzi do największej liczby wypadków. Kierowca odbiera komunikat o danym zdarzeniu z odpowiednim wyprzedzeniem, dzięki czemu zwraca większą uwagę na prędkość z jaką się porusza. Zmniejsza to ryzyko gwałtownego hamowania i generowania niebezpiecznych sytuacji na drodze – podkreśliła.

Kto opracował nowe oznakowanie radiowozów policji?

Nową koncepcję wzoru oznakowania różnych typów pojazdów policyjnych Komenda Główna Policji opracowała we współpracy z Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowym Instytutem Motoryzacji. Prace trwały przynajmniej od 2019 roku. Nowe barwy są podobne do używanych na samochodach i motocyklach np. przez policjantów niemieckich, brytyjskich, australijskich czy skandynawskich.

– Potrzeba zmiany oznakowania zrodziła się ze stale rosnącej potrzeby podnoszenia poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego – powiedział dziennik.pl Przemysław Pająk, kierownik Laboratorium Bezpieczeństwa Pojazdów w Sieć Badawcza Łukasiewicz - Przemysłowym Instytucie Motoryzacji.

Nowe oznakowanie radiowozów policji, ale dlaczego takie kolory?

– Dobór kolorów wynikał z przeprowadzonych w Łukasiewicz – Przemysłowym Instytucie Motoryzacji prac badawczo-rozwojowych – powiedział nam Przemysław Pająk. – Od początku braliśmy pod uwagę jedynie barwy bardzo wyraźnie widoczne: odblaskowe odcienie błękitu, czerwieni oraz żółtego fluorescentu, które zostały poddane szeregowi badań trwałościowych, ale przede wszystkim badań poligonowych, porównawczych weryfikujących wpływ projektowanych rozwiązań na rzeczywista poprawę widoczności pojazdów policji w czasie obserwacji z wielu perspektyw oraz w skrajnie różnych warunkach oświetleniowych – wyjaśnił ekspert.

Kia Sportage w nowych barwach policji / Policja