Koncern Fiat Chrysler Automobiles (FCA) zorganizował w Mirafiori (Turyn) spotkanie ze związkowcami. To właśnie tam Mike Manley, prezes FCA i Pietro Gorlier, dyrektor operacyjny regionu obejmującego m.in. Europę regionu EMEA przedstawili plan przemysłowy dla zakładów produkcyjnych. Przypominamy, że wynika on ze strategii na lata 2018-2022 przedstawionej w Balocco w czerwcu przez zmarłego pod koniec lipca Sergio Marchionne.
Co istotne, na spotkaniu poruszono też kwestię przyszłości fabryki FCA w Tychach.
– Zakład w Polsce jest dla nas bardzo ważny. To właśnie tam są produkowane tak istotne dla FCA modele, jak Fiat 500 i Lancia Ypsilon. Na pewno w Tychach ulokujemy produkcję nowych modeli, pracujemy nad tym – powiedział Pietro Gorlier. – Teoretycznie Panda mogłaby wrócić do Polski, jak mówiło się o tym wcześniej, ale nie w tej chwili. Myślę, że mamy też inne modele samochodów, które prawdopodobnie mogłaby produkować fabryka FCA w Polsce – skwitował dyrektor operacyjny.
Te słowa to miły prezent przed zbliżającymi się się świętami. Można więc pokusić się o stwierdzenie, że pracownicy tyskiej fabryki powinni być dobrej myśli.
A na jakie nowe modele samochodów mogą niebawem liczyć kierowcy nad Wisłą? Okazuje się, że nadciąga nowa generacja Fiata 500...
– Mirafiori będzie pierwszym zakładem, w którym powstanie platforma BEV wykorzystana w nowym Fiacie 500, a która znajdzie zastosowanie również w innych modelach na poziomie globalnym – ogłosił Mike Manley, prezes FCA. – Dalsze inwestycje w marki Jeep, Alfa Romeo i Fiat przyniosą korzyści wynikające z wykorzystania istniejących mocy produkcyjnych, ekonomii skali i efektywności zakupów oraz z zastosowania wspólnej architektury pojazdów i tego samego hybrydowego systemu elektrycznego Plug-in (PHEV), bez wpływu na cechy indywidualne poszczególnych marek – wyjaśnił.
Poza tym plan przewiduje wprowadzenie 13 nowych lub restylizowanych modeli w latach 2019-2021, jak również uruchomienie produkcji nowych silników z szerokim zastosowaniem technologii hybrydowej i elektrycznej. Pietro Gorlier przedstawił również dalsze szczegóły dotyczące najważniejszych inwestycji, które zostaną uruchomione w nadchodzących tygodniach, w tym produkcja nowego elektrycznego Fiata 500 (BEV) w Mirafiori (Turyn) i europejskiej wersji Jeepa Compass w Melfi, na tej samej platformie i z użyciem tej samej technologii PHEV (hybryda z ładowaniem z gniazdka), która została zastosowana w Jeepie Renegade.
Na tej samej platformie i z wykorzystaniem technologii PHEV powstanie nowa kompaktowa Alfa Romeo (następca modelu Giulietta), która będzie produkowana w zakładzie Pomigliano d'Arco, gdzie będzie również powstawać Fiat Panda MHV (Mild Hybrid Vehicle). Dodatkowo Gorlier zapowiedział inwestycje w nowy moduł produkcyjny w Termoli do wytwarzania benzynowych silników 1,0 i 1,3 FireFly w wersjach wolnossących, turbodoładowanych oraz hybrydowych.
Plan przewiduje, że łączna wartość inwestycji we Włoszech wyniesie ponad 5 mld euro w okresie 2019-2021.