Do egzaminu stanęło trzynaście produktów - dwanaście kompletów opon zimowych i jeden zestaw gum całorocznych. Wszystkie w rozmiarze 205/55 R 16H (do samochodów klasy kompaktowej i średniej). Jak wypadły? To zbadali spece od ogumienia z niemieckiego magazynu "Auto Bild" (test przedrukował także polski magazyn motoryzacyjny "Auto Świat").

Nie było lekko. Mordercze próby sprawdzały m.in.: właściwości jezdne na suchej i mokrej nawierzchni, na śniegu i lodzie, hamowanie w różnych warunkach, opory toczenia i głośność...

>>>Licho nie śpi! Sprawdź gumy przed zimą…

Cztery modele oceniono jako "wzorowe" - Goodyear UltraGrip 7+, Continental WinterContact TS 830, Dunlop SP Winter Sport 3D, Semperit Speed-Grip. Oto jak spisały się poszczególne komplety najlepszych opon…

Goodyear UltraGrip 7+ - to doskonała opona zimowa, świetne parametry w każdych warunkach przy zachowaniu wysokiego komfortu - czytamy w ocenie końcowej gdzie wymieniane są zalety i wady (eksperci nie doszukali się minusów tego ogumienia).

Continental WinterContact TS 810 - zalety - doskonałe właściwości jezdne i stabilność boczna oraz za optymalna przyczepność na mokrej i zaśnieżonej nawierzchni. Wady - lekka podsterowność na suchej drodze.

Dunlop SP Winter Sport 3D - zalety - najlepsze wyniki na śniegu, najkrótsze drogi hamowania na suchym i mokrym. Wady - podwyższone opory.

Semperit Speed-Grip - zalety - zrównoważona w każdych warunkach, dynamiczne zachowanie na śniegu. Wady - podwyższone opory.

>>>Nowy test! Opony bezpieczne i niebezpieczne

Także cztery komplety określono jako "dobre" - Michelin Primacy Alpin PA3, Pirelli Sottozero Serie II, Vredestein Snowtrac 3, Kumho i’Zen KW23.

Ocenę “zadowalająca” dostały Sava Eskomo S3 i Nokian WR G2. Pierwsza ma dobre prowadzenie i zachowanie na śniegu, ale ocenę obniżono za problemy z aquplaningiem. Nokian ma niskie opory toczenia i bardzo dobrą trakcję na śniegu, ale wadą jest przeciętne zachowanie na mokrej drodze.

Firestone Winterhawk 2 - opona polecana warunkowo - zalety to niski poziom hałasu, odporność na aquapalning. Wady - ograniczone możliwości w warunkach zimowych.

Najgorzej wypadła opona Kenda Polar Trax KR19 - to ogumienie, które eksperci ocenili jako "niepolecana". Mimo dobrej trakcji na śniegu guma - zbyt duża podatność na aquaplaning, długie drogi hamowania mokrym.

Opona całoroczna Hankook Optimo 4S wśród zalet ma krótkie drogi hamowania tak na suchym jak i na mokrym torze. Wady? Przeciętne osiągi na mokrej i oścniezonej drodze.

Pełny test opon zimowych znajdziecie w najnowszym, 42. numerze tygodnika "Auto Świat".