Dziś w Saabie rządzi Koenigsegg, ale za projekt nowego Saaba 9-5 odpowiada jeszcze General Motors. Najnowsze wcielenie dostajemy po 11 latach od wprowadzenia do sprzedaży poprzednika. Trzeba przyznać, że Szwedzi wracają do gry w wielkim stylu. O ile ich poprzedni zawodnik w lidze limuzyn premium był już niedołężny, to nowy saab 9-5 na pewno nie przyniesie wstydu w starciu z audi A6, BMW serii 5 czy mercedesem klasy E.

>>>Przeciek! Nowy Saab 9-5

9-5 zadebiutuje w połowie września na scenie salonu samochodowego we Frankfurcie. Auto będzie produkowane w macierzystym zakładzie Saaba w Trollhättan, gdzie zresztą zostało zaprojektowane. Sprzedaż ruszy od kwietnia 2010 roku - oto czym nowe dzieło Szwedów zamierza powalić na kolana...

"Samochód ten to początek nowej ery dla naszej marki. Stworzyliśmy zaawansowany i bardzo charakterystyczny produkt, wykorzystując siłę naszych doświadczeń w kluczowych obszarach, takich jak progresywna skandynawska stylistyka, sportowa charakterystyka i odpowiedzialne osiągi. Nowy 9-5 oferuje wszystkie trzy aspekty, tak jak każdy przyszły produkt Saaba" - mówi Jan Åke Jonsson, dyrektor zarządzający firmy Saab.

Pierwsze wrażenie - rozmach, dopracowana sylwetka - w końcu drobiazgi dodają czaru. Nowy 9-5 to detale wypieszczone i przemyślane. Całe przeszklenie ma wygląd panoramiczny, a zamaskowana przednia szyba i boczne słupki nadają kabinie 9-5 wygląd kokpitu. Zmruż oczy, a proporcje szyby i dachu przypomną klasyczny model 900.

Gadżety? Cała lista - wyświetlacz Head-Up inspirowany rozwiązaniami z myśliwców bojowych, asystent parkowania, elektronicznie regulowane zawieszenie z trzema trybami pracy - podwozie Saab DriveSens, biksenonowe reflektory kierunkowe, system Keyless-Go, urządzenie rozpoznające znaki drogowe, trójstrefowa klimatyzacja, 8-calowa nawigacja Panasonic z dotykowym ekranem plus wysokiej klasy system audio Harman&Kardon. Zegary jak zwykle w Saabie mają zielone podświetlenie. Szkoda tylko, że ze środkowego tunelu zniknęła stacyjka - zamiast niej jest przycisk Start/Stop.

Smaczek? Przewijany prędkościomierz o wyglądzie wysokościomierza, nawiązuje do lotniczego dziedzictwa Saaba z konceptu Aero X.

>>>Koniec fałszowania liczników w autach!

Nowy 9-5 powstał na zmodyfikowanej platformie epsilon II, na której zbudowano opla insignię. Ujawnione wcielenie jest dłuższe w stosunku do poprzednika o 17 cm (5,01 m) i ma o 13 cm większy rozstaw osi (2,84 m). Większe wymiary to zapowiedź wygodnego i przestronnego wnętrza. Kufer limuzyny ma pomieścić 513 litrów. Kombi pojawi się ok. pół roku po limuzynie - specjaliści z Saaba spodziewają się, że aż 80 proc. europejskich fanów tej marki zdecyduje się właśnie na tę odmianę.

>>>Umowa podpisana! GM sprzedaje Saaba

Napęd? Turbodoładowany i na trzy rodzaje paliwa. Na początku Saab postawi przed kierowcami dwa doładowane benzynowce 2.0/210 KM, 2.8 V6/300 KM i 400 Nm (obie jednostki z napędem na cztery koła XWD) i motor wysokoprężny 2.0/160 KM z którego wydechu uleci 139 g CO2 na kilometr. Chwilę po premierze dołączy 180-konny turbobenzynowy silnik 1.6 i 2-litrowy motor BioPower na biopaliwo E85. Każda jednostka odda moc przez sześć biegów… Gaz do dechy!