To nie bajka. Unijny przepis ma wejść w życie za trzy lata - doniosło Radio RMF FM. Dzięki temu każdy kierowca będzie mógł wybrać taką oponę, dzięki której auto zużyje najmniej paliwa.
>>>Oto najlepsze i najgorsze opony letnie
Najbardziej oszczędne opony dostaną naklejkę z literą A, zaś najbardziej paliwożerne będą oznaczone literą F. Poza tym z naklejki kierowca dowie się także jaki hałas powodują wybrane opony i jaka jest ich przyczepność do mokrych (śliskich) nawierzchni.
>>>Test! Opony bezpieczne i niebezpieczne
Nowym rozporządzeniem UE chce sprawić, by wszyscy producenci opon przyłożyli się do prac nad zmniejszeniem oporu toczenia (cel - redukcja zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla), zmniejszenia hałasu generowanego przez opony i gwarancji minimalnej drogi hamowania na mokrej nawierzchni (tylko opony do samochodów pasażerskich).
>>>Opona nie do zdarcia już w Polsce!
Przypominamy, że w myśl nowych przepisów wszystkie nowe modele samochodów od 2011 roku, rejestrowane na terenie Unii Europejskiej, muszą być wyposażone w elektroniczny system kontroli trakcji ESP. Od listopada 2014 przepis ten obejmie wszystkie nowe pojazdy.
Poza tym Komisja Europejska chce by systemy monitorowania ciśnienia w oponach były standardowym wyposażeniem każdego nowego auta. Układ taki miałby pojawić się we wszystkich samochodach produkowanych od 2012 roku.