"W Gliwicach ruszyła produkcja astry czwartej genarcji" - powiedział dziennikowi.pl Przemysław Byszewski, szef biura prasowego GM Poland. Nowa astra IV powstawaje w Gliwicach razem z siedmioosobowym vanem zafira i astrą III w wersji sedan.

Produkcja seryjna ruszyła wcześniej niż początkowo zakładano (połowa listopada). Dlaczego? "Jest to wynikiem wcześniejszego zakończenia trwającej od początku września finalnej fazy produkcji pilotażowej, w czasie której potwierdzono prawidłowy przebieg wszystkich procesów produkcyjnych, zapewniających m.in. najwyższą światową jakość produkowanych samochodów. Łącznie powstało w tej fazie ponad 300 samochodów pilotażowych. Produkcja seryjna będzie stopniowo zwiększana, tak aby do końca roku osiągnąć poziom 25 Astr na godzinę." - tłumaczy dziennikowi.pl Wojciech Osoś z biura prasowego GM Poland.



>>>Opel jednak nie będzie rosyjski!

Poza polską fabryką w Gliwicach, samochód już od jakiegoś czasu jest produkowany w brytyjskich zakładach w Ellesmere Port. Sprzedaż IV generacji astry w Europie ruszy w grudniu. Do Polski auto trafi na początku 2010 roku. Najtańsza podstawowa wersja nowej astry z silnikiem 1.4/100 KM kosztuje 58 500 zł - nie mniej nie więcej.

>>>Pierwszy Opel z Niemiec. Nowy z Polski

W ramach przygotowań do produkcji nowego kompaktu, wydział tłoczni został rozbudowany o ok. 4 tys. m kw. Zainstalowano nową linię pras oraz kompaktową prasę wielostopniową - obydwie całkowicie zrobotyzowane. Ze względu na zaawansowaną strukturę karoserii znacznie rozrosła się linia produkcyjna wydziału spawalni. Powstała oddzielna, w pełni zrobotyzowana, część linii głównej dla nowego modelu. Zapewnia ona pełną elastyczność i najwyższą jakość produkcji. Łącznie w spawalni zostało zamontowanych 90 nowych robotów, a sam wydział rozbudowano o ok. 6 tys. m kw.

"W lakierni powstała nowa stacja 6 robotów do uszczelnień karoserii oraz został wydłużony piec zabezpieczenia antykorozyjnego, tzw. kataforezy. Z kolei w wydziale montażu głównego wprowadzono nowe rozwiązania z zakresu elektroniki stosowanej, związane z wyższy stopień informatyzacji nowej Astry. Zmiany te wynikały ze zwiększonych wymagań technicznych i jakościowych nowego modelu. Wszyscy pracownicy produkcyjni zostali przeszkoleni w zakresie montażu nowej Astry bezpośrednio na linii produkcyjnej." - opisuje Osoś.

Od początku sprzedaży Opel postawi przed kierowcami 8 jednostek do wyboru - 4 benzynowe o pojemności 1.4 i 1.6, które dadzą od 100 do 180 KM (1.6 turbo).

>>>Ale jazda! 200 km/h nowym oplem z Polski

Cztery turbodiesle CDTI to 1.3/95 KM, 1.7/110 i 125 KM oraz 2.0/160 KM - każdy z tych silników ma założony filtr cząstek stałych. Dwie jednostki są polskiej produkcji - 1.3 z Bielska (Fiat GM Powertrain) i 1.7 z Tychów (Isuzu). Specjaliści spodziewają się, że prawie połowa kupujących nową astrę wybierze właśnie turbodiesla.

Astra ecoFLEX, czyli wersja superekonomiczna i superekologiczna pojawi się wiosną 2010 roku - jej sercem będzie turbodiesel 1.3/95 KM. Samochód ma średnio spalać 4,2 l/100 km a poziom emisji CO2 to 109 g/km.

>>>Najlepsze auto świata - jak obstawiasz?

Czwarta astra powstała na nowej platformie Delta, zaprojektowanej przez GM dla kompaktów (wykorzystuje ją m.in. chevrolet cruze). W porównaniu ze schodzącym trzecim pokoleniem w wersji pięciodrzwiowej ma ponad 7 cm większy rozstaw osi i jest przeszło 17 cm dłuższa. Od przedniego zderzaka do tylnego mierzy 4,42 m.

Dodatkowe centymetry przekuto na większą przestronność. Jedną z ciekawszych sztuczek zastosowanych przez konstruktorów astry jest opatentowana podłoga Flex-Floor, którą można ustawić na różnych wysokościach bagażnika (370 litrów pojemności), a tym samym uzyskać przestrzeń ładunkową pod podłogą.

>>>Zapomnisz jak tankować samochód