Zgodnie z projektem, który uzyskał akceptację połączonych komisji (budżetu i finansów publicznych, infrastruktury i ustawodawczej) akcyza od samochodów ma zależeć od pojemności silnika oraz normy emisji spalin Euro. Dodatkowo opłata będzie też zależna od wieku pojazdu, co reguluje zaproponowany przez Ministerstwo Finansów współczynnik deprecjacji. I właśnie głównie ten współczynnik będzie decydować o tym, jak wysoką akcyzę zapłacimy za samochód.

Zdecydowano, że dla poszczególnych norm Euro stawka podatku będzie wzrastać. Dlatego im niższą normę emisji spalin będzie spełniać dany samochód, tym wyższa będzie stawka opodatkowania. Dodatkowo stawka ma wzrastać wraz z pojemnością silnika.

Niżej pokazujemy proponowane przez Ministerstwo Finansów stawki podatku akcyzowego wraz z tabelą deprecjacji.

Wartość podatku należy obliczać mnożąc stawkę przez jeden minus wskaźnik deprecjacji.

Akcyza = stawka x (1-D)

Klasy pojemności silnika

EURO 6

EURO 5

EURO 4

EURO 3 i starsze

od 2016 r.

od 2010 r. do 2015 r.

od 2005 r. do 2009 r.

od 2000 r. do 2004 r.  i starsze

poniżej 1199 cm3

1000 zł

2000 zł

2300 zł

3500 zł

1200-1499 cm3

1500 zł

2400 zł

2550 zł

8000 zł

1500-1999 cm3

1950 zł

3120 zł

3320 zł

10 000 zł

2000-2499 cm3

9000 zł

18 000 zł

20 700 zł

29 000 zł

2500-2999 cm3

14 000 zł

25 000 zł

32 000 zł

40 000 zł

3000-3499 cm3

20 000 zł

36 000 zł

46 000 zł

57 000 zł

3500-3999 cm3

27 000 zł

42 000 zł

62 000 zł

76 000 zł

4000 cm3 i powyżej

35 000 zł

55 000 zł

80 000 zł

98 000 zł

Tabela deprecjacji 

Czas liczony od pierwszej rejestracji (miesiące)

deprecjacja (D)

2 i poniżej

0,03

od 3 do 4

0,08

od 5 do 6

0,12

od 7 do 12

0,18

od 13 do 24

0,25

od 25 do 36

0,35

od 37 do 48

0,45

od 49 do 60

0,55

od 61 do 72

0,60

od 73 do 84

0,65

od 85 do 96

0,70

od 97 do 108

0,75

od 109 do 120

0,78

od 121 do 132

0,82

od 133 do 144

0,84

od 145 do 156

0,86

od 157 do 168

0,88

169 i powyżej

0,90

Przykładowy podatek akcyzowy obecnie i zgodnie z proponowanymi zmianami 

Model/marka samochodu

Rok produkcji

Wartość pojazdu

Akcyza

obecnie

Akcyza

planowana

VW golf (1390 cm3)

2016

83 745

2596

1125

Toyota auris III (1600 cm3)

2013

57 500

1783

1404

VW passat B6 (diesel)

2008

27 500

853

730

Opel corsa (1364 cm3)

2007

18 000

558

459

Skoda fabia (1198 cm3)

2006

12 500

388

368

Audi A6 C6 (3000 cm3)

2006

39 000

7254

5120

VW polo (1198 cm3)

2002

11 000

341

350

Toyota yaris (998 cm3)

1999

7100

220

350

.

Ale co ciekawe, to nie koniec obliczeń - przynajmniej dla osób "oszczędnych"...

W projekcie przyjętej nowelizacji jest jeszcze "magiczny" punkt 10, w którym mowa o dodatkowym współczynniku deprecjacji ustalanym w zależności od stopnia ponadnormatywnej utraty wartości samochodu w stosunku do współczynnika deprecjacji.

Można pokusić się o stwierdzenie, że ten zapis pozwali kierowcom na przeciągniecie szali na swoją korzyść. A pole do popisu daje im punkt 12. projektu, który brzmi: "oceny stopnia ponadnormatywnej utraty wartości samochodu w stosunku do współczynnika deprecjacji dokonuje biegły powołany z urzędu, uwzględniając: przebieg danego samochodu, stan techniczny, rok produkcji oraz wyposażenie. Koszty opinii biegłego ponosi podatnik."

Dla kierowcy oznaczać to może tyle, że przy sprowadzeniu auta "zużytego ponad normę" biegły będzie mógł udzielić mu dodatkowej zniżki na akcyzie, biorąc pod uwagę przykładowo duży przebieg czy zniszczone wnętrze samochodu (w projekcie nie doprecyzowano, czy chodzi zniszczenia spowodowane eksploatacją, czy np. kolizją). W tym przypadku dodatkowy współczynnik deprecjacji wynosi od 0 - dla 10 proc. stopnia ponadnormatywnej utraty wartości, aż do 0,13 - gdy stopień ponadnormatywnej utraty wartości samochodu wynosi powyżej 50 proc.

Z tabeli uwzględnionej w projekcie wynika, że za ponadnormatywne zużycie można uzyskać dodatkową obniżkę - odpowiednio:

Stopień ponadnormatywnej utraty wartości w stosunku do współczynnika deprecjacji

Dodatkowy współczynnik deprecjacji (DD)

do 10 proc.

0,00

11 proc. - 20 proc.

0,05

21 proc. - 30 proc.

0,07

31 proc. - 40 proc.

0,09

41 proc. - 50 proc

0,11

powyżej 50 proc.

0,13

Wtedy akcyzę oblicza się według wzoru: Akcyza = stawka x [1- (D+DD)]

Przy czym jeżeli suma współczynnika deprecjacji D i dodatkowego współczynnika (DD) przekracza 0,90, stosuje się współczynnik deprecjacji w wysokości 0,90.

Obrazowo wygląda to tak: w 2017 roku sprowadzamy audi Q5 z 2008 roku z silnikiem 3.2 l (pierwsza rej. 108 mies. temu). Dla takiego SUV-a akcyza do zapłacenia liczona w myśl nowych stawek wynosi 11 500 zł.

Akcyza = 46 000 zł x (1 - 0,75)

Ale posiłkując się opinią rzeczoznawcy, który uzna ten samochód za ponadnormatywnie zużyty (np. powyżej 50 proc.), wówczas akcyza zmniejszy się do 5520 zł, czyli nawet o połowę.

Akcyza po rzeczoznawcy = 46 000 zł x [1 - (0,75 + 0,13)]

Ministerstwo Finansów przewiduje też zwolnienia z podatku. Abolicją od akcyzy mają być objęte motocykle, auta zabytkowe i autobusy. Niższy podatek - o 20 proc. - mieliby płacić kupujący samochody z napędem hybrydowym.