Znowu głośno o odrodzeniu legendy polskiej motoryzacji - syreny. Jak się dowiedzieliśmy, AK Motor Polska Sp. z. o.o., spółka założona w Warszawie przez polsko-kanadyjskiego projektanta i biznesmena, Arkadiusza Kamińskiego, zawarła z FSO S.A. umowę o współpracy w zakresie rozwoju dwóch nowych samochodów - AK Syrena Meluzyna i AK Syrena Ligea.

- AK Motor Polska i FSO koordynują przyszłą ścieżkę marki Syrena od kilku lat i na początku 2015 roku ratyfikowały formalną umowę o współpracy na rzecz rozwoju dwóch nowych pojazdów - wyjaśnia w rozmowie z dziennik.pl Arkadiusz Kaminski, założyciel i dyrektor generalny AK Motor Polska Sp. z. o.o.

Uściśla, że pierwszym autem objętym wspólnym przedsięwzięciem jest aktualnie prowadzony projekt AK Syrena Meluzyna, który pierwszy raz zaprezentowano 6 grudnia 2013 roku. CZYTAJ WIĘCEJ>>>

- FSO wspiera rozwój technologiczny samochodu w zakresie jego kompletacji, modułowej i wielowariantowej optymalizacji, a następnie przygotowania do masowej produkcji. W najbliższych tygodniach zostanie zaprezentowany publicznie model pojazdu AK Syrena Meluzyna w skali 1:5, który zbudowaliśmy w pierwszej połowie tego roku - mówi nam szef AK Motor Polska.

Dodaje, że kolejny etap rozwoju obejmie produkcję prototypu w skali rzeczywistej, a dodatkowe warianty auta zostaną przedstawione niebawem. Jednak to nie koniec gorących informacji.

- AK Motor Polska, we współpracy z FSO myśli o wprowadzeniu zupełnie nowego sportowego pojazdu z linii Syreny - modelu AK Syrena Ligea. Zgodnie z tradycją, która została ustanowiona już przedtem w przypadku modelu Meluzyna, Ligea nosi nazwę od imienia innej legendarnej syreny, pochodzącej z mitologii greckiej - zdradza dziennik.pl Arkadiusz Kamiński, który udostępnił nam dwie fotografie nowego auta.

Projektant podkreśla, że nowa AK Syrena Ligea jest pierwszą Syreną, która zrywa z tradycją silnika montowanego z przodu. Jednostka napędowa zostanie zamontowana centralnie, niczym w rasowych autach sportowych typu audi R8.

- Podczas gdy pierwsza wersja nowego sportowego samochodu Syrena będzie miała silnik benzynowy montowany poprzecznie, podwozie Ligea zostało zaprojektowane od samego początku tak, aby pomieścić różne zespoły napędowe, w tym napęd hybrydowy czy napęd w całości elektryczny lub elektryczny odrzutowy - zapowiada Kamiński i uściśla, że w ostatnim przypadku chodzi o rozwianie przypominające to zastosowane w jaguarze C-X75.

Jaguar jest napędzany czterema w pełni elektrycznymi silnikami oraz ma dwie turbiny - każdą o mocy 96 KM - spalające naturalny gaz, olej napędowy, biopaliwo lub LPG. Turbiny służą jako generatory, gdy baterie do silników stracą moc. Dzięki temu wydłużają zasięg do 900 km.

Zasada działania rozwiązania, które może być zastosowane w nowej syrenie ligea ma być podobna. - Posiadamy jednak własne unikalne podejście do tej technologii, która prawdopodobnie zostanie opatentowana - zapowiedział nam tajemniczo Kamiński.

Wiadomo też, że oprócz funkcji samochodu sportowego, AK Syrena Ligea ma służyć jako platforma do eksperymentów naukowych i rozwoju innowacyjnych technologii, które pojawią się w przyszłych autach.

Co warto zaznaczyć, że logo "Ligea" do nowego modelu zaprojektował Paweł Panczakiewicz, który jest spokrewniony ze Stanisławem Panczakiewiczem, który z kolei zaprojektował karoserię oryginalnej syreny FSO, zaprezentowanej w 1955 roku.