Nowe Renault 5 największą gwiazdą salonu samochodowego w Genewie

Nowe Renault 5 ustawione na 18-calowych kołach wita się z kierowcą podświetlanym logo i animacją reflektorów LED przypominającą mrugnięcie oka. To największa sensacja salonu samochodowego w Genewie.

Auto powstało w ekspresowym tempie - jego opracowanie od podstaw do modelu seryjnego zajęło zaledwie trzy lata, to o rok szybciej niż zazwyczaj. Czego mogą spodziewać się kierowcy?

Reklama

Nowe Renault 5 to odlot, pięknie nas Francuzi urządzili

Reklama

4-metrowym nadwoziem nowe R5 stylistycznie nawiązuje do kultowego Renault 5 wprowadzonego na początku lat 70. XX wieku. Sympatyczny samochodzik w tamtych czasach tak bardzo chwycił, że niedługo po wejściu na rynek, aż 60 proc. sprzedanych aut Renault stanowił właśnie ten model. Po drodze pojawiły się również sportowe odmiany jak R5 Alpine (Gordini). W 1990 roku na drogi wjechał następca – Clio. Produkcja R5 została wygaszona w 1996 roku. Szacunki mówią o powstaniu 5,5 mln Renault 5. Teraz czas na reinkarnację…

– W obliczu zmian, które przeżywa nasza branża, ten samochód otwiera nową drogę przed Renault. Jest kluczowym elementem procesu przekształcania europejskiego przemysłu, aby stawić czoła konkurencji ze wschodu i zachodu. Pozwoli nam udowodnić, że można produkować w Europie i we Francji! – powiedział Luca de Meo, szef Grupy Renault.

Nowe Renault 5 / Tomasz Sewastianowicz
Nowe Renault 5 / Tomasz Sewastianowicz

Nowe Renault 5 pełnymi garściami czerpie z pierwowzoru. Charakterystyczne prostokątne reflektory, pionowe tylne światła, wydęte błotniki jak w pierwszym Renault 5 Turbo, kolorowa uszczelka dachowa to tylko niektóre z cytatów z poprzednika. Zamiast wlotu powietrza na podszybiu jest wskaźnik naładowania w kształcie cyfry 5.

Nowe Renault 5 zachwyca wnętrzem

W kabinie dwupoziomowa deska rozdzielcza pokryta miękkim materiałem. Tworzywa i jakość wykonania są na najwyższym poziomie. Podobnie jak w Megane i Scenicu, dźwignia zmiany biegów jest pod kierownicą, by zwolnić przestrzeń w kabinie. Komfortowo wyprofilowane fotele nawiązują do siedzeń z kultowego R5 Turbo z układem dwukolorowej tapicerki przypominającym literę H. Siedzisko i oparcie pokrywa dżins wykonany z przetworzonych plastikowych butelek.

Nowe Renault 5 / Tomasz Sewastianowicz

Podwójny poziomy ekran Renault 5 obejmuje cyfrowy zespół zegarów o przekątnej ponad 10 cali (w wersji podstawowej 7 cali) i centralny 10-calowy wyświetlacz stacji multimedialnej. Ten ostatni wyposażono w system openR link z wyszukiwarką Google. Z kolei wskaźniki przed kierowcą podają prędkość za pomocą kolorowych znaków alfanumerycznych, które zastąpiły tradycyjne białe lub czarne liczby. To pierwsze takie rozwiązanie na rynku!

Nowe Renault 5 / Tomasz Sewastianowicz
Nowe Renault 5 / Tomasz Sewastianowicz
Nowe Renault 5 / Tomasz Sewastianowicz

Nowe Renault 5 z uchwytem na bagietkę. Jaka pojemność bagażnika?

Nowe Renault 5 E-Tech z długością 3,92 m plasuje się pomiędzy Clio II i Clio III, ale oferuje przestronne wnętrze o wymiarach zbliżonych do obecnego Clio V. Podobieństwo widać szczególnie jeśli chodzi o szerokość kabiny: 1,38 m z przodu i 1,36 m na tylnej trzyosobowej kanapie.

Bagażnik zapewnia 326 l pojemności. To jeden z najlepszych wyników w segmencie elektrycznych aut miejskich i lepszy od niektórych tradycyjnych modeli spalinowych o większych wymiarach zewnętrznych. Część bagażnika zajmuje okryty pod składaną podłogą schowek o pojemności 27 dm3 przeznaczony na kabel do ładowania. Poza tym różne skrytki i półki rozmieszczone w całej kabinie mają łączną pojemność 19 l. Do tego Renault przewiduje ponad 100 akcesoriów, które podniosą funkcjonalność auta. Stąd Renault 5 E-Tech będzie pierwszym samochodem wyposażonym w wiklinowy koszyk do przewożenia bagietki.

Nowe Renault 5 / Tomasz Sewastianowicz
Nowe Renault 5 / Tomasz Sewastianowicz

Nowe Renault 5 to dwie pojemności akumulatorów. Zasięg ucieszy

Renault 5 naszych czasów powstało na platformie AmpR Small stworzonej z myślą o niewielkich i przystępnych cenowo autach elektrycznych. Nowa architektura dzieli niektóre komponenty z platformą CMF-B modeli Clio i Captur, stąd m.in. pochodzi przednia oś. Tylne zawieszenie jest konstrukcją wielowahaczową, zarezerwowaną dotąd do aut z wyższych segmentów. Wszystkie komponenty elektryczne (silnik czy akumulator) zaprojektowane na potrzeby R5 będą też wykorzystywane w przyszłych EV z segmentu B.

W Renault 5 przewidziano do wyboru dwa akumulatory litowo-jonowe. Większy o pojemności 52 kWh dysponuje zasięgiem do 400 km. Mniejszy 40 kWh to zasięg do 300 km. Obydwa są akumulatorami opartymi na technologii NMC (nikiel mangan kobalt). Konstrukcja modułów pozwala zwiększyć gęstość energetyczną bez zwiększania ich objętości.

Nowe Renault 5 / Tomasz Sewastianowicz
Reklama

Akumulator o pojemności 52 kWh składa się z 4 dużych modułów zamkniętych w jednej obudowie zamiast 12 mniejszych modułów jak w modelach Megane E-Tech i ZOE E-Tech. To pozwoliło ściąć z masy 20 kg do ok. 300 kg w porównaniu z baterią ZOE. Każdy z modułów, o masie jednostkowej 55 kg, zawiera 46 ogniw. Akumulator o pojemności 40 kWh składa się natomiast z 3 dużych modułów zamkniętych we wspólnej obudowie. W tym przypadku każdy z modułów zawiera 31 ogniw o większej grubości, a ich łączna masa to ok. 240 kg.

Oba akumulatory są chłodzone cieczą, dla większego bezpieczeństwa płyn chłodzący nie krąży wewnątrz obudowy, lecz w komorowej podłodze wykonanej techniką wytłaczania. Z kolei wstępne ogrzewanie akumulatora w połączeniu z planowaniem tras w oparciu o mapy Google pozwala skrócić czasy ładowania.

Nowe Renault 5 / Tomasz Sewastianowicz
Nowe Renault 5 / Tomasz Sewastianowicz

Nowe Renault 5 to trzy poziomy mocy silnika

Silnik elektryczny jest dostępny w trzech poziomach mocy: 150 KM (245 Nm), 120 KM (225 Nm) i 95 KM (215 Nm). Najmocniejszy jest łączony z akumulatorem o pojemności 52 kWh, pozostałe z baterią 40 kWh. Renault 5 E-Tech ze 150-konnym silnikiem przyspiesza od 0 do 100 km/h mniej niż 8 sekund, a od 80 do 120 km/h w czasie poniżej 7 sekund. Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 150 km/h.

Model z silnikiem o mocy 150 KM przystosowano do szybkiego ładowania prądem DC o mocy 100 kW. Wersja 120-konna jest wyposażona w gniazdo DC o mocy 80 kW. Renault zapewnia, że w obu przypadkach wystarczy 30 minut, aby przejść od 15 do 80 proc. poziomu naładowania akumulatora.

Renault 5 E-Tech jest pierwszym modelem z w nową dwukierunkową ładowarką AC o mocy 11 kW (funkcje V2L vehicle-to-load i V2G vehicle-to-grid). Ładowanie akumulatora 52 kWh od 10 do 100 proc. z terminala AC zajmuje około 4,5 godziny. W przypadku akumulatora 40 kWh czas ten jest o godzinę krótszy.

Nowe Renault 5 / Tomasz Sewastianowicz

Nowe Renault 5 - wyposażenie. Dwie wersje na początek

Renault 5 E-tech na początku będzie dostępne w dwóch poziomach wyposażenia, każde z akumulatorem o pojemności 52 kWh: Techno i Iconic Cinq – pierwszej z przewidzianych na kolejne lata wersji Collection.

Odmiana Techno to w standardzie aluminiowe obręcze kół, 10-calowy zespół zegarów, kamera cofania, system multimedialny openR link z wbudowaną przeglądarką Google, indukcyjna ładowarka do smartfonów, podświetlany wskaźnik ładowania na masce i Active Driver Assist.

Poziom wyposażenia Iconic Five będzie dodatkowo obejmował dwukolorowe nadwozie, podgrzewane fotele i kierownicę (3 poziomy), parkowanie bez użycia rąk, przednie, tylne i boczne czujniki wykrywania przeszkód oraz szereg charakterystycznych elementów stylistycznych.

Nowe Renault 5 / Tomasz Sewastianowicz

Nowe Renault 5 i produkcja we Francji. Kiedy w Polsce i jaka cena?

Nowe Renault 5 zadebiutuje w Polsce na początku 2025 roku. Samochód będzie montowany w Douai, a pakiet akumulatorowy w Ruitz (do czasu uruchomienia produkcji kompletnych akumulatorów w gigafabryce w Douai we współpracy z AESC-Envision, latem 2025 r.). Natomiast silnik będzie produkowany w Normandii w zakładzie w Cleon.

Nowe Renault 5 ma kosztować od 25 tys. euro, czyli ok. 108 tys. zł. Za drogo? W drodze jest nowe Twingo za ok. 20 tys. euro (86 tys. zł)

Nowe Renault 5 / Tomasz Sewastianowicz
Nowe Renault 5 / Tomasz Sewastianowicz
Nowe Renault 5 / Tomasz Sewastianowicz
Nowe Renault 5 / Tomasz Sewastianowicz

Nowe Renault 5 - dane techniczne

Wymiary i masa

Długość: 3,92 m
Szerokość: 1,77 m
Wysokość: 1,50 m
Rozstaw osi: 2,54 m
Przedni zwis: 749 mm
Tylny zwis: 633 mm
Prześwit: 145 mm
Masa: od 1450 kg (wersja 52 kWh) lub od 1350 kg (wersja 40 kWh)
Pojemność bagażnika: 326 litrów







Silniki i akumulatory trakcyjne

Silnik elektryczny synchroniczny z uzwojonym wirnikiem:

  • 70 kW (95 KM / 215 Nm
  • 90 kW (120 KM / 225 Nm)
  • 110 kW (150 KM / 245 Nm)

Litowo-jonowy akumulator trakcyjny

  • Comfort range 52 kWh (z zasięgiem do 400 km w cyklu WLTP)
  • Urban range 40 kWh (z zasięgiem do 300 km w cyklu WLTP)

Ładowarki

  • Jednokierunkowa ładowarka AC o mocy 11 kW w wersjach z silnikiem 70 kW
  • Dwukierunkowa ładowarka AC o mocy 11 kW w wersjach z silnikiem 90 i 110 kW
  • Ładowarka DC o mocy 80 kW w wersjach z silnikiem 90 kW
  • Ładowarka DC o mocy 100 kW w wersjach z silnikiem 110 kW

Osiągi (wersja z silnikiem 110 kW i akumulatorem 52 kWh)

Przyspieszenie 0–100 km/h: < 8 s
Przyspieszenie 80–120 km/h: < 7 s
Prędkość maksymalna: 150 km/h

Nowe Renault 5 / Tomasz Sewastianowicz
Nowe Renault 5 / Tomasz Sewastianowicz
Nowe Renault 5 / Tomasz Sewastianowicz