Nowa Toyota Sport Crossover na liście sześciu premier japońskiej marki

Nowa Toyota Sport Crossover zadebiutowała w Brukseli podczas Kenshiki Forum, czyli spotkania z szefami japońskiego koncernu na Starym Kontynencie. I już wiemy, czego można spodziewać się po najnowszym modelu, do którego rękę przyłożyli także inżynierowie z chińskiego BYD. Ale po kolei…

Toyota do 2026 roku wprowadzi aż sześć modeli samochodów elektrycznych nowej generacji. Auta będą zbudowane z wykorzystaniem nowej skalowalnej platformy, nowych baterii oraz nowej technologii produkcji. Na liście premier przewidzianych na najbliższe dwa lata jest prawdziwa piękność.

Reklama

Nowa Toyota wygląda zjawiskowo

Toyota Sport Crossover stylistycznie zmiata z planszy większość samochodów elektrycznych jakie znasz. Ze smukłą sylwetką typu fastback wyznacza ścieżkę, którą mają podążać kolejne auta EV japońskiej marki. Ze względu na słuszne rozmiary będzie to także flagowy elektryk producenta w Europie.

Toyota Sport Crossover / Toyota / Jayson Fong
Toyota Sport Crossover / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Sport Crossover lepsza niż SUV

– Będzie to atrakcyjna propozycja dla klientów wybierających po raz pierwszy auto elektryczne oraz stylowa alternatywa dla SUV-ów. Pięciodrzwiowy model o sportowej sylwetce oferuje najwyższy komfort oraz praktyczność, obszerny bagażnik i przestronne wnętrze z dużą ilością miejsca na nogi dla pasażerów na tylnej kanapie – zapowiedział Andrea Carlucci, wiceprezydent Toyota Motor Europe.

Toyota Sport Crossover powstała na najnowszej odsłonie platformy eTNGA. W wyposażeniu przewidziano m.in. możliwość zdalnej aktualizacji, automatyczne parkowanie i inne inteligentne funkcje.

Toyota Sport Crossover / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Sport Crossover / Tomasz Sewastianowicz

Kiedy nowa Toyota Sport Crossover wjedzie na rynek?

Toyota Sport Crossover trafi na rynek w 2025 roku. Wreszcie po 2026 roku w samochodach japońskiej marki zadebiutują baterie trakcyjne nowej generacji. Obraz technologicznego skoku daje mapa, którą narysował Andrea Carlucci i już wiadomo, że w przygotowaniu jest kilka różnych technologii.

Pierwszą nowością będzie bardziej wydajna wersja baterii o konwencjonalnej konstrukcji, która zapewni dwukrotnie większy zasięg i o 20 proc. niższe koszty w porównaniu z dostępną obecnie w modelu bZ4X (akumulator 71,4 kWh, zasięg na poziomie 415-512 km).

Toyota Sport Crossover / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Sport Crossover / Toyota / Jayson Fong

Toyota wprowadzi cztery typy baterii

Kolejną propozycją będzie bateria wyróżniająca się wysoką jakością i niskimi kosztami produkcji, która przyspieszy popularyzację aut elektrycznych. Bateria opracowana w technologii litowo-żelazowo-fosforanowej (LFP), tańszej w produkcji od klasycznej litowo-jonowej, otrzyma nowy kształt oraz innowacyjną strukturę bipolarną. Ten wariant ma zapewnić zwiększenie zasięgu o 20 proc. przy redukcji kosztów o 40 proc. w porównaniu z baterią z modelu bZ4X.

Nowy akumulator o bipolarnej konstrukcji – zasięg ponad 1000 km

Zaletą trzeciego rodzaju baterii, która wejdzie na rynek w latach 2027-2028, będzie wysoka moc i osiągi. Będzie to akumulator o bipolarnej konstrukcji z katodą niklową, który jeszcze bardziej obniży koszty i zwiększy zasięg napędów elektrycznych. Taka Toyota zapewni ponad 1000 km zasięgu na jednym ładowaniu.

Toyota Sport Crossover / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Sport Crossover / Tomasz Sewastianowicz

Stały elektrolit do produkcji, Toyota dokonała przełomu

Wreszcie kluczową innowacją Toyoty w dziedzinie akumulatorów będzie bateria ze stałym elektrolitem. Japończycy chcą zejść za czasem ładowania od 10 do 80 proc. do 10 minut. Zasięg na poziomie 1000 km lub większy.

– Dokonaliśmy technologicznego przełomu, przezwyciężając największe wyzwanie, jakie stawiała przed naukowcami technologia baterii ze stałym elektrolitem – kwestię trwałości. Obecnie przygotowujemy tę technologię do masowej produkcji. Przewidujemy, że będzie ona gotowa do komercjalizacji w latach 2027-2028, a możliwości produkcyjne pozwolą na wyposażenie w nią dziesiątek tysięcy samochodów rocznie – zapowiedział Carlucci.

Toyota Sport Crossover / Toyota / Jayson Fong
Toyota Sport Crossover / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Sport Crossover / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Sport Crossover / Tomasz Sewastianowicz