- Lexus LBX nowym graczem w Polsce. Japońskie SUV-y jadą po rekord 2023
- Nowy Lexus LBX wygląda szlachetnie
- Lexus LBX, czyli nie mów do mnie Toyota Yaris Cross. Jakie wymiary i pojemność bagażnika?
- Lexus LBX - wnętrze i wyposażenie z droższych modeli
- Asystent głosowy rozumie język polski, audio Mark Levinson Premium
Lexus LBX nowym graczem w Polsce. Japońskie SUV-y jadą po rekord 2023
Lexus notuje w Polsce świetnie wyniki i zapowiada się rekord na koniec 2023 roku. Liczby najlepiej oddają sytuację. W ciągu 11 miesięcy zarejestrowano ponad 9,5 aut japońskiej marki. Koniem pociągowym biznesu są trzy SUV-y: NX, RX i UX. Dziewięć na 10 aut, które wyjechały na drogi miało właśnie takie nadwozie.
To właśnie dzięki nim w listopadzie Lexus strącił z czwartego miejsca Volvo. I wygląda na to, że szwedzka marka będzie musiała przywyknąć do gorszej pozycji. Powód? Oto zupełnie nowym zawodnikiem jest Lexus LBX – ten model w 2024 roku ma zadecydować o stałym awansie Japończyków w rankingu. Polska będzie jednym z największych rynków zbytu tego auta. Na co mogą liczyć kierowcy?
Nowy Lexus LBX wygląda szlachetnie
Lexus LBX pod względem stylistycznym podąża śladem największego RX-a. Poniżej srebrnej listwy łączącej reflektory mamy charakterystyczny grill w kształcie klepsydry z trójwymiarową powierzchnią naszpikowaną 12 czujnikami i kamerami (łącznie jest ich cztery). Szlachetny wizerunek LBX podkreśla miedziany lakier Sonic Copper (foto) nakładany technologią soniczną oraz listwa LED łącząca tylne światła. Także i w tym modelu na klapie bagażnika wydrukowano duży napis LEXUS - to nowy znak szczególny japońskich aut.
O przynależności LBX do świata najszybciej rosnącego segmentu SUV-ów i crossoverów świadczy "X", jak UX, NX i RX. Litera "B" zdradza pozycjonowanie na rynku w segmencie B-SUV, czyli podwyższonych aut do zadawania szyku w mieście. Poza tym trzyliterowa nazwa LBX-a podkreśla jego wyjątkowość - wcześniej w ten sposób oznaczono tylko jeden model, supersamochód LFA.
Lexus LBX, czyli nie mów do mnie Toyota Yaris Cross. Jakie wymiary i pojemność bagażnika?
LBX na 18-calowych obręczach i z sylwetką szeroko przyczajoną na asfaltem sprawia wrażenie solidnego kompana podróży. Technicznym bliźniakiem nowości Lexusa jest Toyota Yaris Cross – oba modele wykorzystują platformę GA-B. Jednak na potrzeby LBX-a inżynierowie zwiększyli rozstaw osi oraz kół, stąd nowy model urósł do prawie 4,2 m długości, a wszerz przybyło aż o 6 cm (1,83 cm). Dodatkowe centymetry przełożyły się na zmianę proporcji i bardziej pakowne wnętrze.
Lexus LBX oferuje bagażnik o pojemności 402 litrów (317 l w modelu z napędem 4x4). To wystarczy by zmieścić dwie 75-litrowe walizki. Po złożeniu kanapy możliwości transportowe rosną do prawie 1000 litrów. A jeśli ktoś ma coś do ukrycia, to schowa swój skarb pod podwójną podłogą. Pakowanie ułatwi elektrycznie sterowna tylna klapa.
Lexus LBX - wnętrze i wyposażenie z droższych modeli
Wnętrze otula zupełnie nowym układem w porównaniu do kokpitów znanych z modeli RX i NX. Nowicjusz od progu stara się zrobić wrażenie na fanach nowych technologii. Zamiast klasycznych zegarów jest 12,3-calowy wirtualny kokpit. Układ prezentowanych informacji zmienia się w zależności od wybranego trybu jazdy, ale można go też ustawić pod siebie. Na środku duży 9,8-calowy ekran systemu multimedialnego Lexus Link Connect. Nawigacja oparta na chmurze podaje na bieżąco informacje o ruchu drogowym.
Sterowanie stacją multimedialną umożliwia osiem strzałek na kierownicy, którym da się przypisać różne funkcje, możliwe jest nawet podwójne obłożenie jednego kursora (lewe i prawe pole ma po cztery kursory). W efekcie dostajemy aż 16 skrótów. O aktualnie wybranej funkcji informuje wyświetlacz head-up (opcja) – wystarczy dotknąć odpowiedniego pola na kierownicy. Sprytne, bo pozwala w ten sposób obsłużyć szereg systemów pokładowych bez odrywania rąk od prowadzenia auta.
Asystent głosowy rozumie język polski, audio Mark Levinson Premium
O resztę można poprosić asystenta głosowego Lexus Concierge – zrozumie także polecenia po polsku i nawet wtedy, gdy gra muzyka. Wystarczy powiedzieć "Hej Lexus", a sztuczna inteligencja spełni życzenia. Sam interfejs multimediów łączy się bezprzewodowo z Apple CarPlay (przewodowy Android Auto). Do pełni szczęścia jest system audio Mark Levinson Premium z 13 głośnikami i subwooferem w klapie. Co ważne, systemy bezpieczeństwa oraz multimedia można aktualizować zdalnie over-the-air bez konieczności wizyty w serwisie. Indukcyjna ładowarka w konsoli środkowej doładuje telefon. W tunelu są też dwa uchwyty na kubki, schowki na drobiazgi i 2 porty USB-C.
Lexus LBX i klimatyzacja zdalnie sterowana z telefonu
Lexus LBX jest standardowo wyposażony w dwustrefową klimatyzację sterowaną zdalnie z aplikacji Lexus Link. Przydatne rozwiązanie zwłaszcza teraz jesienią i zimą, kiedy jeszcze przed wyjściem z domu można w ten sposób podgrzać wnętrze (latem schłodzić kabinę). Lista pokładowych dodatków obejmuję także system nanoe X, który oczyszcza powietrze z wirusów, bakterii i nieprzyjemnego zapachu, a także dba o odpowiednie nawilżenie skóry i włosów pasażerów.
Lexus LBX ma zupełnie nowy napęd hybrydowy 5. generacji, jakie zużycie benzyny?
LBX dostał pod maskę 1.5-litrową hybrydę 5. generacji. Pod względem komponentów to rozwiązanie jest bardziej zaawansowane i mocniejsze od 116-konnego napędu z Yarisa Cross. To także pierwszy raz, kiedy w Lexusie hybryda składa się z trzycylindrowego silnika benzynowego 1.5, dwóch silników elektrycznych, sterownika, przekładni planetarnej i zupełnie nowej bipolarnej baterii niklowo-wodorkowej (Yaris ma litowo-jonową baterię). Akumulator schowany pod tylną kanapą ma mniejszą masę i wymiary, ale jest w stanie dwa razy szybciej przekazywać większą moc. To wymusiło udoskonalenie układu chłodzenia ogniw (teraz powinien zapewnić dłuższą żywotność). Podczas hamowania energia odzyskiwana jest jeszcze szybciej. Dzięki temu LBX ma być dynamiczny i oszczędny, szczególnie w mieście, czyli środowisku naturalnym hybrydy.
Na papierze parametry wyglądają obiecująco. Zespół generuje 136 KM mocy i 185 Nm momentu obrotowego. Dzięki temu LBX powinien od 0 do 100 km/h przyspieszyć w 9,2 s, zachowując przy tym niskie zużycie paliwa (na poziomie 4-5 l/100 km). Co ciekawe, nowy system zarządzania pracą układu hybrydowego wykrywa pochylenie trasy i wspomaga jazdę pod górę bez konieczności mocniejszego wciśnięcia gazu. Podczas jazdy w dół automatycznie kontroluje zwalnianie nawet wtedy, gdy kierowca zdejmie nogę z hamulca.
Lexus LBX z napędem 4x4 E-Four, jak większy Lexus RX
Lexus LBX może być wyposażony w napęd na cztery koła E-Four jak w RX 450h+ i RX 350h. W odróżnieniu od klasycznych terenówek nie ma tu stałego połączenia między osiami, żadnego wału napędowego czy skrzyni rozdzielczej z reduktorem. Do napędu tylnych kół służy silnik elektryczny, a pracą całego układu steruje komputer na podstawie analizy danych. To on decyduje o rozdziale mocy między osiami w stosunku 100:0 do 20:80. Podczas normalnej, spokojnej jazdy napędzany jest głównie przód. Tył włącza się by stworzyć układ 4x4 tylko, gdy to jest absolutnie niezbędne. Dzieje się tak na przykład podczas deszczu, na śniegu i lodzie. Zawsze gdy elektronika wyczuje utratę przyczepności i uzna, że potrzebna jest większa moc do podjechania pod wzniesienie, czy kiedy zjedziemy z gładkiego asfaltu. W każdej wersji LBX ma z przodu kolumny MacPhersona. W samochodach z napędem na przód tylne zawieszenie składa się z belki skrętnej, a w wersjach z napędem 4x4 zastosowano układ podwójnych wahaczy.
Lexus LBX - wyposażenie w systemy bezpieczeństwa
LBX dostał pełen pakiet systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System+, a w nim układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (z asystentem skrętu na skrzyżowaniu), aktywny tempomat, układ rozpoznawania znaków oraz utrzymanie pasa ruchu. Samochód jest też wyposażony w elektroniczne klamki z systemem zapobiegającym otwarciu drzwi w sytuacji zagrożenia kolizją (to innowacja znana z modeli NX, RX, RZ oraz LM), kamerę monitorującą skupienie kierowcy, inteligentne czujniki parkowania z funkcją hamowania, system monitorowania martwego pola oraz ostrzeganie o ruchu poprzecznym z tyłu.
Opcjonalnie pakiet systemów bezpieczeństwa można rozszerzyć o system ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu pojazdu oraz system kamer 360 stopni (Panoramic View Monitor). Lexus LBX ma też spryskiwacze wbudowane w wycieraczki – to rozwiązanie znane z królewskich modeli LS i LC. Przy pomocy funkcji Advanced Park LBX sam zajmie miejsce postojowe. Z kolei układ Remote Park umożliwi zdalne zaparkowanie auta z wykorzystaniem smartfona nawet wtedy, gdy kierowca znajduje się poza autem.
Lexus LBX znika w ciemno, już 800 zamówień bez jazdy testowej
Lexus LBX od lipca jest bohaterem serii statycznych pokazów. W tym czasie japońska marka zebrała już ponad 800 zamówień na ten model. I to w ciemno, bez jazdy próbnej. Przy czym Polacy nie żałowali sobie jeśli chodzi o wyposażenie. Najczęściej wybieraną wersją był topowy LBX Original Edition – 300 szt. tej limitowanej serii trafi nad Wisłę (na Europę przewidziano 2500 egz.). Na pokładzie m.in. system kamer panoramicznych z widokiem 360 stopni, asystent wyprzedzania na drogach szybkiego ruchu, system ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu pojazdu czy kolorowy wyświetlacz HUD na przedniej szybie i haptyczne przyciski na kierownicy. Do tego są jeszcze matowe 18-calowe alufelgi, dodatkowe listwy zderzaków plus napis Original Edition na tylnej klapie.
Lexus LBX w wersji Elegant z pakietem Tech kusi co czwartego zamawiającego. Taki samochód w standardzie oferuje m.in. 18-calowe alufelgi, kamerę cofania ze spryskiwaczem, 12,3-calowy wirtualny kokpit, system multimedialny Lexus Link Connect z 9,8-calowy wyświetlaczem oraz nawigacją w chmurze, indukcyjną ładowarkę do smartfonów oraz pełen pakiet systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System+3.
Co piąty zamawiany LBX to wersja Emotion z pakietem Tech. W tej odmianie auto zyskuje dodatkowo dwukolorowe malowanie nadwozia, inny wzór 18-calowych felg, perforowaną tapicerkę ze skóry syntetycznej oraz przyciemniane szyby z tyłu.
Spośród 17 dostępnych lakierów największym wzięciem cieszy się dwubarwne malowanie bi-tone z czarnym dachem i lakierem Sonic Copper. Drugie jest całkowite krycie lakierem Sonic Copper. Podium zamyka LBX z dwukolorowym nadwoziem Sonic Chrome. Ponadto połowa zamówionych do tej pory LBX-ów dostanie tapicerkę z ekologicznego zamszu Ultrasuede.
Ile kosztuje Lexus LBX? Taniej o 16 tys. zł. Jaka cena?
Lexus LBX kosztuje w Polsce od 149 tys. zł. Jednak ciekawiej wyglądają oferty na wyższe specyfikacje. LBX Elegant z pakietem Tech to rabat 16 tys. zł, stąd auto kosztuje od 163 900 zł. Także model LBX Emotion z pakietem Tech potaniał o 16 tys. zł do 167 900 zł. Odmiany Relax i Cool wzbogacone o pakiet Tech zeszły z ceny po 13 tys. zł – można je mieć odpowiednio za 175 900 zł i 179 900 zł.
Lexus LBX - dane techniczne, wymiary, silnik, zawieszenie
Lexus LBX | FWD | AWD | ||||
SILNIK | ||||||
Typ silnika | M15A-FXE | M15A-FXE | ||||
Liczba cylindrów i układ | 3-cylindrowy, rzędowy | 3-cylindrowy, rzędowy | ||||
Mechanizm zaworów | 12-zaworowy DOHC, napęd łańcuchowy (Z Dual VVT-i) | 12-zaworowy DOHC, napęd łańcuchowy (Z Dual VVT-i) | ||||
Średnica tłoka x skok cylindra | mm | 80,5 x 97,6 | 80,5 x 97,6 | |||
Pojemność | cm3 | 1490 | 1490 | |||
Stopień sprężenia | 14.0 | 14.0 | ||||
Wtrysk paliwa | EFI | EFI | ||||
Układ dolotowy | Wolnossący | Wolnossący | ||||
Norma emisji | EURO6E z OBD | EURO6E z OBD | ||||
Typ paliwa | benzyna | benzyna | ||||
Rekomendowana liczba oktanów | 95 lub więcej | 95 lub więcej | ||||
Moc maks. | kW/obr./min | 67/5500 | 67/5500 | |||
Maks. moment obrotowy | Nm/obr./min | 120/3600-4800 | 120/3600-4800 | |||
Zużycie paliwa | WLTP (cykl mieszany) | Maks. | l/100km | 4,7 | 5,0 | |
Min. | l/100km | 4,4 | 4,6 | |||
Emisje CO2 | WLTP (cykl mieszany) | Maks. | g/km | 107,45 | 113,42 | |
Min. | g/km | 100,35 | 104,97 | |||
SILNIK ELEKTRYCZNY | ||||||
Typ | Przedni | Synchroniczny silnik z magnesami trwałymi | Synchroniczny silnik z magnesami trwałymi | |||
Tylny | Indukcyjny silnik asynchroniczny | |||||
Moc maks. | Przód | kW | 69,0 | 69.0 | ||
Tył | kW | 4,7 | ||||
Maks. moment obrotowy | Przód | Nm | 185,0 | 185,0 | ||
Tył | Nm | 52,0 | ||||
BATERIA HYBRYDOWA | ||||||
Typ baterii | Niklowo-wodorkowa | Niklowo-wodorkowa | ||||
Napięcie nominalne | V | 201,6 | 201,6 | |||
Liczba ogniw | 168 | 168 | ||||
Napięcie systemowe | V | 280 | 280 | |||
Pojemność baterii | Ah | 5,0 | 5,0 | |||
Łączna moc baterii | kWh | 1,0 | 1,0 | |||
ŁĄCZNA MOC UKŁADU | ||||||
Moc maksymalna*7 | kW | 100 | 100 | |||
OSIĄGI | ||||||
Prędkość maks. | km/h | 170 | 170 | |||
Przyspieszenie | Od 0 do 100 km/h | s | 9,2 | 9,6 |
Lexus LBX | FWD | AWD | |||
NAJWAŻNIEJSZE WYMIARY I MASY | |||||
Nadwozie | Długość | m | 4190 | 4190 | |
Szerokość | m | 1825 | 1825 | ||
Wysokość | m | 1560 | 1560 | ||
Rozstaw osi | m | 2580 | 2580 | ||
Rozstaw kół | Przód | m | 1570 | 1570 | |
Tył | m | 1570 | 1570 | ||
Przestrzeń biodrowa | Przód | m | 1306,3 | 1306,3 | |
Tył | m | 1075,6 | 1075,6 | ||
Wnętrze | Długość | m | 1820 | 1820 | |
Szerokość | m | 1445 | 1445 | ||
Wysokość | m | 1195 | 1195 | ||
Odległość między rzędami | Od przodu do tyłu | m | 814,7 | 814,7 | |
Liczba miejsc | osoby | 5 | 5 | ||
Zwis | Przód | m | 870 | 870 | |
Tył | m | 740 | 740 | ||
Współczynnik oporu powietrza | 0,34 | 0,34 | |||
Prześwit minimalny | m | 220 | 220 | ||
Najniżej umiejscowiony element | Przednie zawieszenie | Przednie zawieszenie | |||
Kąt natarcia | stopnie | 16,1 | 16,1 | ||
Kąt zjazdu | stopnie | 14,5 | 14,5 | ||
Masa własna | Przód | Min.- Maks. | kg | 775 - 795 | 775 - 795 |
Tył | Min. - Maks. | kg | 505 - 555 | 590 - 620 | |
Łącznie | Min. - Maks. | kg | 1280 - 1350 | 1365 - 1415 | |
Masa całkowita | Przód | kg | 905 | 905 | |
Tył | kg | 850 | 915 | ||
Łącznie | kg | 1755 | 1820 | ||
Bagażnik | Pojemność (VDA) | Fotele rozłożone | l | 402 | 317 |
Maksymalna | l | 992-994 | - | ||
Uciąg | Z hamulcem | kg | 750 | 750 | |
Bez hamulca | kg | 650 | 650 | ||
Zbiornik paliwa | l | 36 | 36 |
TYP NAPĘDU | FWD | AWD | |||
PODWOZIE | |||||
Przekładnie | Kod modelowy | PA11 | PA11 | ||
Typ | CVT | CVT | |||
Przełożenie skrzyni biegów | 3,218 | 3,218 | |||
Silnik trakcyjny (tył) | Całkowity współczynnik redukcji prędkości | 10,487 | |||
Typ hamulców | Przód | Wentylowane tarczowe z 1-tłoczkowym zaciskiem | Wentylowane tarczowe z 1-tłoczkowym zaciskiem | ||
Tył | Tarczowe z 1-tłoczkowym zaciskiem | Tarczowe z 1-tłoczkowym zaciskiem | |||
Rozmiar hamulców | Przód | 15-calowe tarcze 25V | 15-calowe tarcze 25V | ||
Średnica / Grubość | mm | 282 / 25,0 | 282 / 25,0 | ||
Tył | 15-calowe tarcze | 16-calowe tarcze | |||
Średnica / Grubość | mm | 265 / 10,0 | 281 / 12,0 | ||
Rodzaj hamulca postojowego i umiejscowienie przycisku | Elektryczny – konsola środkowa | Elektryczny – konsola środkowa | |||
Typ zawieszenia | Przód | Kolumny MacPhersona | Kolumny MacPherson | ||
Tył | Belka skrętna | Wielowahaczowe | |||
Od obrotu do obrotu | 2,73 | 2,73 | |||
Min. promień skrętu | Od krawężnika do krawężnika | m | 5,2 | 5,2 | |
Od ściany do ściany | m | 5,6 | 5,6 | ||
Typ wspomagania kierownicy | Elektryczne | Elektryczne |