"Tak dobry wynik to efekt zaskakująco szybkiego wzrostu krajowego rynku motocykli używanych" - ocenia Marcin Świć, dyrektor serwisów motoryzacyjnych Grupy Allegro. "Jeśli sytuacja nie ulegnie zmianie, z roku na rok ogłoszeń sprzedaży jednośladów będzie przybywać.”
"Największe ożywienie na rynku obserwujemy każdego roku w marcu i kwietniu, czyli wraz z rozpoczęciem sezonu motocyklowego" - dodaje Marcin Świć. "W 2010 roku ogłoszenia z tych dwóch miesięcy stanowiły 18 proc. wszystkich ofert opublikowanych w serwisie. Wysoka podaż jednośladów utrzymuje się przez całą wiosnę oraz na początku lata, by od sierpnia wolno, ale systematycznie maleć."
Ze statystyk serwisu otoMoto.pl wynika, że w zeszłym roku najchętniej wystawiano na sprzedaż pojazdy japońskich producentów – Yamaha oraz Honda. Kolejne miejsca w rankingu popularności należały natomiast do Suzuki i Kawasaki, a zestawienie top 5 marek roku 2010 zamknęła Aprilia.
Największy wybór mieli fani motocykli sportowych. Najchętniej sprzedawane modele pochodziły z należącej do Hondy rodziny CBR. Co prawda dwa razy mniej popularne, ale wciąż często wystawiane na sprzedaż były jednoślady z serii Suzuki GSX-R. By stać się właścicielem motocykla tej klasy, na rynku wtórnym trzeba było zapłacić średnio 12-13 tysięcy zł.
Kolejne pozycje w rankingu zajęły motocykle szosowe z serii Honda CB oraz BMW GS, wśród których znalazło się również wiele jednośladów typu funbike. Pojazdy tego rodzaju były w 2010 roku wystawiane na sprzedaż średnio za 9,5-10 tys. zł. Najtańsze z całej piątki okazały się cruisery Yamaha Virago, wyceniane średnio na nieco ponad 8 tys. zł. Średnia cena jednośladu wystawionego na sprzedaż w serwisie otoMoto.pl w 2010 roku wyniosła 8750 zł.
Najłatwiej dostępne w serwisie otoMoto.pl były pojazdy stosunkowo młode. Największą popularnością cieszyły się oferty motocykli 2- i 3-letnich, a kolejne miejsca zajęły maszyny wyprodukowane w latach 2004-2006. Największa część ofert pochodziła z Mazowsza – tego regionu Polski dotyczyło 12 proc. ogłoszeń z całego roku. Chętnie sprzedawali motocykle również użytkownicy z Wielkopolski i Śląska – po 9 proc. wszystkich ofert.
Dużą popularnością wśród sprzedawców cieszyły się maszyny z silnikami o pojemności 600 cm³ – serwis otoMoto.pl odnotował w zeszłym roku ponad 24 tysiące ogłoszeń dotyczących takich pojazdów. Niemal dwa razy częściej wystawiano na sprzedaż jednoślady wyposażone w silnik o pojemności do 50 cm³. Oferty sprzedaży takich maszyn stanowiły blisko jedną dziesiątą wszystkich ogłoszeń.
"Tak małe silniki charakterystyczne są między innymi dla skuterów oraz motorowerów" – zauważa Marcin Świć. "Obserwujemy rosnące zainteresowanie tego typu pojazdami ze strony kupujących i w związku z tym zwiększoną ich podaż na rynku. Na przykład skutery wystawiane były w 2010 roku na sprzedaż niemal tak samo często jak motocykle sportowe. Niebagatelne znaczenie ma cena, a do tego poruszać się nimi mogą osoby, które skończyły 16 lat i posiadają jedynie kartę motorowerową."