Ogółem od stycznia do listopada tego roku dilerzy i producenci sprzedali 297 tys. 603 nowe auta osobowe; o 2,02 proc. więcej niż przed rokiem.

Zdaniem szefa Samaru Wojciecha Drzewieckiego, ten wzrost sprzedaży to efekt m.in. zapowiedzi zmian w podatku VAT, dotyczących zarówno klientów instytucjonalnych, jak i osób fizycznych kupujących auta do prywatnego użytku, a także wejście w życie normy EURO V, która stawia wyższe wymagania w zakresie emisji szkodliwych substancji do atmosfery, co w efekcie może się wiązać z ewentualną podwyżką cen samochodów.

Reklama

Tytuł lidera polskiego rynku niezmiennie zachowuje Skoda. Czeski producent sprzedał w tym roku w naszym kraju ponad 34,3 tys. aut, o 0,92 proc. mniej niż rok wcześniej. Udział Skody w polskim rynku wynosi 11,53 proc.

Na pozycji wicelidera utrzymał się Volkswagen, który sprzedał od początku roku ponad 24,4 tys. samochodów, o 0,68 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Udział Volkswagena w rynku sięgnął 8,20 proc.

Na trzecie miejsce awansował Ford. Łączna sprzedaż tego producenta wyniosła ponad 23,7 tys. pojazdów, o 2,99 proc. mniej niż w 2009 roku. Udział Forda w rynku to 7,99 proc.

Reklama

Dalsze miejsca w kolejności zajmują: Fiat ze sprzedażą niespełna 23,6 tys. aut (o 19,79 proc. mniej niż przed rokiem) i Toyota - 22 tys. 162 sprzedane samochody (o 12,47 proc. mniej).