Lexus ustanowił nowy rekord. SUV-y i hybrydy zmieniają układ sił

Lexus RX 400h w 2005 roku rozpoczął rynkowy desant hybryd tej marki. Początkowo szału nie było, w segmencie premium rządziły wówczas mocne silniki Diesla. Japończycy nie dali jednak za wygraną, z generacji na generację usprawniali swoje rozwiązanie. W efekcie na przestrzeni 19 lat wprowadzili na drogi ok. 3 mln aut ze zelektryfikowanymi napędami. Dziś hybrydy stanowią główny napęd biznesu Lexusa w Europie. Liczby najlepiej oddają skalę sukcesu.

Po trzech kwartałach 2024 roku Lexus wprowadził na drogi Starego Kontynentu niemal 64 tys. samochodów. W tym 90 proc. stanowiły auta zelektryfikowane. Przy czym w Europie Zachodniej, w tym w Polsce, takie auta stanowią już 100 proc. sprzedaży. Przez dziewięć miesięcy salony marki opuściło ok. 54,4 tys. aut z napędem hybrydowym, hybrydą plug-in oraz z napędem elektrycznym na baterie (22 proc. wzrostu rok do roku). Kierowcy najchętniej wybierają SUV-y i crossovery. Najpopularniejszym modelem w Europie i Polsce jest Lexus NX – w tym roku sprzedano 18,6 tys. sztuk tego modelu, w tym nad Wisłą 4080 egz. Skąd takie wzięcie?

Reklama

Lexus NX 450h+ spala 4,2 l/100 km i 70 proc. czasu jeździ na prądzie

Reklama

Lexus stawia na nowoczesny design i sportowe wrażenia z jazdy. Metamorfozę Lexusa rozpoczął właśnie NX drugiej generacji. Nowa stylistyka pociągnęła za sobą cyfryzację, a ta rozlała się na kolejne modele. Szybkie multimedia teraz są powszechnie stosowane w całej gamie producenta. Jednocześnie NX 450h+ jako pierwsza hybryda plug-in Lexusa dostał misję przekonania kierowców do technologii PHEV i odniósł sukces.

Lexus NX Overtrail / Lexus / Jayson Fong

Polska centrala japońskiej marki na bieżąco monitoruje dane dotyczące zużycia paliwa, wykorzystania trybu EV, czasu jazdy na prądzie czy średniej emisji spalin. Informacje przekazywane są anonimowo z aplikacji Lexus Link+. Okazuje się, że do tej pory 992 zarejestrowane w systemie Lexusy NX 450h+ pokonały 40 mln km, a średnio 52 proc. dystansu przejechały w trybie elektrycznym. Średni czas poruszania się na prądzie wyniósł blisko 70 proc. Średnie zużycie paliwa na tym dystansie wbadanych autach wyniosło 4,2 l/100 km.

Lexus NX z hybrydą plug-in zaskoczy mocą - jaki silnik i osiągi?

Napęd Lexusa NX 450h+ składa się z 2,5-litrowego silnika benzynowego pracującego w ekonomicznym cyklu Atkinsona ze wspomagającym go silnikiem elektrycznym o mocy 182 KM. Oba przekazują moc na przednie koła. Tylną oś napędza dodatkowy silnik-generator (54 KM), który współpracuje z układem hybrydowym. W ten sposób kierowca dostaje 309 KM mocy systemowej, wsparcie elektrycznego układu 4x4 E-Four i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,3 s. A to już osiągi ze świata aut sportowych.

Lexus NX Overtrail / Lexus / Jayson Fong

Jak jeździ hybryda plug-in naładowana i rozładowana? Lexus NX 450h+ zaskakuje

Jednak czy faktycznie w aucie typu plug-in po wyczerpaniu energii z baterii (choć tak naprawdę baterie nigdy nie są rozładowane do końca) zwiększa się zużycie paliwa i samochód traci na wigorze? Do konfrontacji stanęły dwa Lexusy NX 450h+: z rozładowaną baterią i pełną. Na torze sprawdzono przyspieszenie, w ruchu miejskim zużycie paliwa. Wyniki?

Lexus NX 450h+ z naładowaną baterią od 0 do 100 km/h przyspieszył w 6 sekund, a to nawet lepszy czas niż deklaruje producent. Rozładowany NX 450h+ na sprint do setki potrzebował niewiele mniej - 6,3 s. Oba auta okazały się podobnie elastyczne w przedziale 60-100 km/h: naładowany NX 450h+ poderwał się do galopu w 3,2 sekundy, a rozładowany w 3,4 s. Wniosek? Hybrydowy NX w wersji plug-in bez względu, czy ma pełną, czy rozładowaną baterię, zapewnia bardzo podobne osiągi. Różnice są tak nieznaczne, że może je wyłapać jedynie aparatura pomiarowa.

Lexus NX Overtrail / Lexus / Jayson Fong

Jakie zużycie paliwa? Nawet z "pustą" baterią NX 450h+ jest oszczędny

Czy i jak naładowana i rozładowana bateria wpływa na ekonomię jazdy? Okazuje się, że zużycie paliwa w mieście – bez względu na stopień naładowania baterii – jest zbliżone. Naładowany NX 450h+ średnio spalał 6,1 l/100 km, a z "pustą" baterią - 6,3 l/100 km. Zaskakujące? Wynika to z faktu, że ładunek, który pozostał w baterii po rozładowaniu części plug-inowej, nadal wystarcza do zasilenia napędu hybrydowego i wykorzystania jego pełnych możliwości. System nie pozwala na to, żeby akumulator trakcyjny rozładował się do zera. Zawsze pozostaje bufor około 20 proc. pojemności, dzięki temu auto korzysta z napędu hybrydowego, a nie tylko z silnika spalinowego.

Lexus NX 450h+ hybryda plug-in naładowana bateria rozładowana bateria
Przyspieszenie 0-100 km/h 6 s 6,3 s
Elastyczność, czyli czas przyspieszenia 60-100 km/h 3,2 s 3,4 s
Zużycie paliwa 6,1 l/100 km 6,3 l/100 km

Można pokusić się o stwierdzenie, że nieważne czy plug-in jest naładowany, czy rozładowany, jeździ tak samo dynamicznie i oszczędnie. Deklaracje homologacyjne o spalaniu (1,1 l/100 km) są do realizacji, ale tylko jeśli baterie są naładowane, a kierowca nie ingeruje w automatycznie włączający się tryb jazdy (EV; bezemisyjny). Po wyjeżdżeniu energii auto zmienia się w tradycyjną hybrydę.

Lexus NX 350h to klasyczna hybryda z napędem na przednie koła lub 4x4. Jakie spalanie?

Jednak jeśli ktoś woli klasyczną hybrydę to Lexus NX 350h spełni jego potrzebę. Ten SUV wykorzystuje poprawiony klasyczny układ hybrydowy 4. generacji. Duet spalinowo-elektryczny z 2,5-litrowym silnikiem benzynowym wytwarza 243 KM mocy i w wersji z napędem 4x4 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,7 s (8,7 s model przednionapędowy). Zużycie benzyny na poziomie 6-7 l na 100 km przy ok. 1,8 t aucie trzeba uznać za oszczędne. Zespół pracuje kulturalnie i liniowo rozwija moc, co również pasuje do komfortowego klimatu NX-a. 243-konny SUV bardzo dobrze odnajdzie się w życiu codziennym.

Lexus NX Overtrail / Lexus / Jayson Fong

Ile kosztuje Lexus NX? Taniej o 57,5 tys. zł. Hybryda 4x4 w cenie napędu na przód

Lexus NX dostępny jest w Polsce w dwóch hybrydowych wariantach - NX 350h i NX 450h+. Do wyboru jest sześć wersji wyposażenia – Elegance, Business, Prestige, F SPORT, Omotenashi i debiutującą na rynku Overtrail.

Za ile? Teraz najwięcej można zyskać decydując się na Lexusa NX 450h+ w wersji Prestige. Auto kosztuje od 275 400 zł, czyli o 57,5 tys. zł mniej niż na metce. Do tego cena jest na poziomie przednionapędowego NX 350h przed obniżką.

Lexus NX Overtrail / Lexus / Jayson Fong

Standard NX 450h+ Prestige obejmuje 20-calowe felgi, reflektory LED, kamerę cofania, czujniki parkowania, elektrycznie sterowaną klapę bagażnika otwieraną ruchem nogi, czujniki martwego pola, akustyczne szyby z przodu, przyciemniane szyby tylne oraz inteligentny kluczyk. Seryjne są też systemy bezpieczeństwa Lexus Safety System +3, a także system multimedialny Lexus Link z 9,8-calowym ekranem, nawigacją Connected oraz asystentem głosowym Lexus Concierge. Tapicerka wykonana jest z perforowanej skóry syntetycznej Tahara.

Wersję Prestige z 20-calowymi kołami można także wybrać w przypadku NX-a 350h z napędem na przód. Samochód z klasyczną hybrydą o mocy 243 KM kosztuje od 225 700 zł, czyli o 47,2 tys. zł mniej niż w cenniku (wcześniej 272 900 zł). Tańszy jest także Lexus NX 350h Prestige z napędem na przód i na 18-calowych kołach. Takie auto kosztuje od 219 100 zł. To o 45,8 tys. zł taniej.

Nowy Lexus NX Overtrail debiutuje w Polsce

Na polskim rynku debiutuje Lexus NX Overtrail. W charakterystycznym piaskowym metaliku Moon Desert, na 18-calowych felgach z oponami AT i z podniesionym o 15 mm zawieszeniem wyróżnia się talentem do jazdy po wertepach. Pokonywanie nierówności ma również ułatwić zwiększony do 200 mm prześwit oraz dodatkowo wzmocnione tylne zawieszenie. Dzięki tym zmianom zwiększył się też kąt natarcia i wynosi teraz 16 stopni. Kąt zejścia to 25 stopni. Bojową naturę podkreślają pomalowane na czarno lusterka, klamki, błotniki i relingi dachowe. Także grill lśni czernią. Napis LEXUS na tylnej klapie jest szary.

Lexus NX Overtrail / Lexus / Jayson Fong

We wnętrzu wita czarna skóra ze wstawkami w kolorze khaki. Ten sam motyw powtórzono na boczkach drzwi oraz pokrywie schowka w konsoli centralnej. Nowa listwa dekoracyjna Geo Layer była inspirowana warstwami skał osadowych.

Ile kosztuje nowy Lexus NX Overtrail? To ceny

Lexus NX 350h Overtrail kosztuje od 330 900 zł. Mocniejszy NX 450h+ Overtrail to wydatek od 374 900 zł. Wyposażenie to dwustrefowa klimatyzacja z filtrem Nanoe X, podgrzewane i wentylowane fotele przednie z elektryczną regulacją w ośmiu kierunkach, podgrzewane tylne fotele boczne, inteligentny kluczyk szerokopasmowy, kamera cofania z panoramicznym widokiem 360 stopni dookoła samochodu, elektrycznie otwierana i zamykana klapa bagażnika sterowana ruchem nogi oraz 64-kolorowe oświetlenie ambient.

Lexus NX Overtrail / Lexus / Jayson Fong

Lexus NX Overtrail jest też wyposażony pakiet systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System +3, 10-calowy wyświetlacz HUD, 14-calowy ekran systemu Lexus Link Pro z nawigacją w chmurze, bezprzewodową obsługą Apple CarPlay i Android Auto oraz usługi łączności Connected z pakietem transmisji danych na 4 lata. We wnętrzu jest pięć portów USB-C oraz jeden USB-A, a auto można zamówić z opcjonalnym dwuczęściowym otwieranym szklanym dachem panoramicznym.

Lexus NX Overtrail / Lexus / Jayson Fong

Lexus NX - dane techniczne, silnik, wymiary, pojemność bagażnika

WYMIARY ZEWNĘTRZNE NX 350h NX 450h+
Długość [mm] 4660 4660
Szerokość ze złożonymi lusterkami [mm] 1865 1865
Wysokość [mm]1 18 cali; F SPORT 1660 1660
20 cali (poza F SPORT) 1670 1670
Rozstaw osi [mm] 2690 2690
Prześwit [mm] 188 188
Kąt natarcia [stopnie] 16 16
Kąt zejścia [stopnie] 25 25
Współczynnik oporu powietrza [Cx] 18 cali; F SPORT 0,34 0,34
20 cali (poza F SPORT) 0,35 0,35
MASY
Masa własna [kg] 1730–1870 1990–2050
Dopuszczalna masa całkowita [kg] 2320–2380 2540
POJEMNOŚCI I PRZESTRZEŃ BAGAŻOWA
Pojemność bagażnika [l] (+ schowek pod podłogą) 545 545
Pojemność bagażnika ze złożoną tylną kanapą [l] 1436 1436
Pojemność zbiornika paliwa [l] 55 55
SILNIK BENZYNOWY
Pojemność [cm3] 2487 2487
Liczba cylindrów / liczba zaworów 4/16 4/16
Układ cylindrów R4 R4
Max. moc [KM (kW) / obr./min.] 190 (141) / 6000 185 (136) / 5700
Max. moment obrotowy [Nm / obr./min.] 239 / 4300–4500 227/3200–3700
SILNIK ELEKTRYCZNY
Max. moc [kW] (przedni / tylny) 134 / 40 134 / 40
Max. moment obrotowy [Nm] (przedni / tylny) 270 / 121 270 / 121
NAPĘD HYBRYDOWY
Pojemność baterii hybrydowej [kWh] 1,1 18,1
Zasięg w trybie EV [km] 68–98
Maksymalna prędkość w trybie EV [km/h] 125 135
Max. moc [KM] (kW) 243 (179) 309 (227)
OSIĄGI
Max. prędkość [km/h] 200 200
Przyśpieszenie 0 - 100 km/h [s] 7,7 (FWD: 8,7) 6,3
Maksymalna waga przyczepy holowanej (bez hamulców / z hamulcami) 750 / 1 500 750 / 1 500
HAMULCE
Przód / Tył [mm] 328x34 (2-tłoczkowe zaciski) 340x38 (2-tłoczkowe zaciski)
/ 317x18 / 317x18
ZUŻYCIE PALIWA:
Emisja CO2 [g/km] FWD 127–134
E-FOUR 133–146 20–26
Cykl mieszany [l/100 km] FWD 5,6–5,9
E-FOUR 5,9–6,5 0,9–1,1
Lexus NX Overtrail / Lexus / Jayson Fong