Jak uruchomić samochód z kabli? Zima pokazała pazury. Jak poinformowało IMGW w nocy temperatura minimalnie wyniesie od minus 13oC. na południowym wschodzie, w centrum ok. minus 9oC., do 0oC. na Helu, a w rejonach podgórskich Sudetów ok. minus 15oC., Karpat od minus 19oC. do minus 15oC., lokalnie spadek temperatury może wynieść do minus 22oC. W Zakopanem termometry wskazały minus 17oC., a na tzw. biegunie zimna w Kotlinie Orawsko-Nowotarskiej odnotowano aż 28,5 st. mrozu. Stąd kierowcy mogą mieć problemy z uruchomieniem auta na mrozie. Piłowanie rozrusznika jest bez sensu - można uszkodzić akumulator, który w niskiej temperaturze ma zmniejszoną pojemność. Także sam rozrusznik może paść, ponieważ przełamując opory zgęstniałego oleju zużywa więcej prądu i jest bardziej obciążony.

Reklama

Co robić? Lepiej zapomnieć o metodach "na pych" lub "z linki" (uruchamianie rozpędzonego samochodu na 2. biegu). Szczególnie nowe auta znoszą to bardzo źle (obciążenia grożą uszkodzeniem dwumasowego koła zamachowego, ucierpi też katalizator, w skrajnych przypadkach pożarem nagromadzonej benzyny). Najlepiej jest "pożyczyć prąd" od innego samochodu.

Jak uruchomić samochód z kabli? To zdradza słaby akumulator, a mróz do minus 22 stopni Celsjusza

Z danych niemieckiego stowarzyszenia ADAC wynika, że 40 proc. wszystkich awarii samochodów jest spowodowanych niesprawnym akumulatorem. Kierowcy dostrzegają znaczenie baterii dopiero w sytuacji, kiedy pojawia się problem z uruchomieniem silnika. Wtedy jest już za późno. Pierwsze sygnały o niesprawnym akumulatorze są zauważalne zdecydowanie wcześniej. W pojazdach konwencjonalnych są to przygasające kontrolki na desce rozdzielczej lub światła mijania w momencie, kiedy uruchamiamy silnik. Z kolei w pojazdach z systemem start/stop jest to ciągle pracujący silnik, nawet gdy pojazd jest zatrzymany na czerwonych światłach i funkcja start/stop jest aktywna.

Reklama
Akumulator / ProfiAuto
Reklama

Jak uruchomić samochód z kabli? Ważne jest napięcie akumulatora

Kiedy stan naładowania akumulatora spadnie poniżej poziomu krytycznego, wówczas nie dostarcza on wystarczającej energii do urządzeń elektrycznych auta. Kable rozruchowe to często jedyny sposób na uruchomienie silnika. Jakie przewody wybrać?

Przekrój kabla rozruchowego powinien wynosić przynajmniej 16 mm2. W przypadku samochodów z silnikami o dużej pojemności, zalecany jest kabel o przekroju 25 mm2. Niesprawny pojazd należy zasilić energią z akumulatora o takim samym napięciu. W większości aut napięcie to wynosi 12 V. Zdarzają się jednak starsze modele, w których napięcie wynosi 6 V.

Podłączanie kabli rozruchowych, nie tylko kolejność ma znaczenie

Samochód sprawny i auto niesprawne nie mogą stykać się ze sobą ze względu na ryzyko zwarcia. W wielu nowych autach akumulator nie znajduje się już w komorze silnika, jednak wyprowadzenia biegunów można szybko odnaleźć (specjalne punkty do podłączania kabli rozruchowych). W razie potrzeby pomocna okaże się instrukcja obsługi.

Przewody rozruchowe należy trzymać za izolowane, plastikowe uchwyty. Kabel czerwony zawsze podłączamy do bieguna dodatniego, a czarny do bieguna ujemnego. Przed podłączeniem wyłącz silnik dawcy prądu (w obu autach należy wyłączyć odbiorniki prądu: radio, ogrzewanie szyby itp.).

Użytkownicy samochodów z silnikiem Diesla przy uruchamianiu za pomocą kabli powinni korzystać z pomocy aut także z jednostką dieslowską. A to dlatego, że prąd rozruchowy silników benzynowych jest o wiele niższy niż diesla - odpalenie od takiego samochodu w większości przypadków może okazać się nieskuteczne. Różnice pomiędzy "dawcą", a "biorcą" powinny być jak najmniejsze, aby nie doszło do rozładowania akumulatora o mniejszej pojemności.

Kable rozruchowe / Media

Jak uruchomić samochód z kabli, najpierw czerwony przewód...

Kable rozruchowe trzeba podłączać w następujący sposób. Kolejność według ekspertów wygląda tak:

  • Najpierw dodatnie zaciski. Podłączenie czerwonego kabla do akumulatora zacznij od podpięcia bieguna dodatniego w sprawnym akumulatorze dawcy, a następnie niesprawnej baterii biorcy. Uważaj przy tym, aby uniknąć iskrzenia w okolicy akumulatora. Zapłon dawcy powinien być wyłączony - jest to bezpieczniejsze dla jego instalacji elektrycznej.
  • Teraz koniec czarnego kabla należy podłączyć do ujemnego bieguna akumulatora sprawnego pojazdu. Nigdy nie należy podłączać drugiego końca czarnego kabla do bieguna ujemnego – ten koniec podłącza się do wyznaczonego miejsca nadwozia niesprawnego pojazdu. Zwykle jest to uchwyt na bloku silnika lub specjalny punkt do podłączania zewnętrznego źródła zasilania.
  • Bezpośrednie podłączenie kabla rozruchowego do ujemnego bieguna niesprawnego pojazdu nie jest zalecane, ponieważ może spowodować iskrzenie, które z kolei może uszkodzić akumulator. W przypadku akumulatorów kwasowo-ołowiowych może wystąpić wyciek kwasu. Istnieje również niebezpieczeństwo zapłonu wodoru (podczas szybkiego ładowania ulatniający się wodór w połączeniu z powietrzem tworzy mieszaninę wybuchową). Co prawda ryzyko jest niewielkie, ale jednak występuje.
  • Najpierw należy uruchomić silnik sprawnego pojazdu, który pożycza prąd. Następnie należy spróbować uruchomić silnik pojazdu, w którym wystąpił problem z akumulatorem (nie dłużej niż max. 15 sekund). Jeśli uda się uruchomić pojazd, w pierwszej kolejności należy włączyć w nim odbiornik elektryczny, taki jak np. światła czy ogrzewanie tylnej szyby. Pozwoli to uniknąć przepięcia przy odłączaniu kabli rozruchowych od biegunów.

Uruchomienie samochodu i odłączenie kabli rozruchowych

Kable odłącza się w odwrotnej kolejności. Zaczynamy od odpięcia czarnego przewodu od biorcy, potem dawcy, a następnie kabli z biegunów dodatnich.

Jeśli chcemy szybko doładować akumulator, zalecane jest aby silnik pracował przez dłuższą chwilę lub należy wybrać się na dłuższą przejażdżkę. W innym przypadku jedynym rozwiązaniem będzie doładowanie akumulatora odpowiednim prostownikiem lub ładowarką elektroniczną.

Po każdym całkowitym rozładowaniu akumulatora należy udać się do serwisu w celu ustalenia przyczyny awarii. Jeśli akumulator jest słaby ze względu na stopień zużycia, uruchomienie za pomocą kabli rozruchowych jest jedynie tymczasowym rozwiązaniem, a problem może powrócić przy kolejnej próbie uruchomienia. W przypadku, gdy akumulator został rozładowany przez zbyt dużą ilość odbiorników, to – nawet jeżeli wydaje się sprawny – i tak warto pojechać do serwisu, ponieważ mógł wystąpić trwały spadek jego zdolności rozruchowej, spowodowany opadem masy czynnej.

Akumulator / Media

Uruchomienie za pomocą kabli rozruchowych nie udało się i co teraz?

Jeśli samochód nie uruchomi się lub silnik natychmiast zgaśnie, należy odczekać około minutę przed podjęciem kolejnej próby. W razie kolejnego niepowodzenia, przyczyną często jest uszkodzony lub niewłaściwy kabel rozruchowy. W takiej sytuacji rozwiązaniem może być użycie odpowiedniego lub nieuszkodzonego kabla.

Urządzenie rozruchowe zamiast kabli

Dobrą alternatywą dla tradycyjnych kabli jest urządzenie rozruchowe. Urządzenia rozruchowe to przenośne akumulatory litowo-jonowe ze zintegrowanymi kablami rozruchowymi. Kable podłącza się tak samo, jak w przypadku kabli rozruchowych. Co istotne, urządzenie rozruchowe również szybko traci pojemność w temperaturach zimowych, dlatego też nie należy przechowywać go w samochodzie, gdy temperatura spada poniżej zera.

Jakie kable rozruchowe wybrać?

O ile do małych silników benzynowych powinny wystarczyć kable z marketu, to do jednostek wysokoprężnych potrzebne będą jednak solidniejsze przewody. Ich parametry podawane są na opakowaniach. Wybierz takie, które są zrobione z grubego kabla miedzianego (istotna jest grubość rdzenia, a nie izolacji!). Im dłuższe przewody, tym ważniejsza jest ich grubość.

Odpalanie "na pych" na własną odpowiedzialność

Jeśli jednak ktoś się uprze i zaryzykuje "na pych", to musi być świadom, że ta metoda może zdać egzamin raczej w starszych autach. Musi też uwzględnić ryzyko zerwania paska napędu rozrządu (jeśli jest już wyeksploatowany). Dlatego dalsze instrukcje są do stosowania na własną odpowiedzialność...

Przekręć kluczyk do pozycji "zapłon" (mają się świecić kontrolki ładowania i ciśnienia oleju). Dźwignia zmiany biegów w pozycji neutralnej (na luzie). Można wspólnie z inną osobą (chyba, że pomocników jest więcej) zacząć pchać auto i rozpędzić do kilku km/h. Gdy samochód już się toczy kierowca (wskakuje do środka, jeśli pcha), wciska sprzęgło, wrzuca 2. bieg i puszcza sprzęgło. Gdy silnik zaskoczy, dodaje gazu i ponownie wciska sprzęgło, aby go nie zgasić. WAŻNE: po ok. 10-20 minutach jazdy akumulator naładuje się na tyle, aby silnik można było uruchomić normalnie. Żeby uniknąć "powtórki z rozrywki" najlepiej baterię podładować prostownikiem.

Opony zimowe / ÖAMTC