Pierwsza światowa premiera to silnik benzynowy nowej generacji Mazda SKY-G z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Konstruktorzy chwalą się znacznie obniżonym zużyciem paliwa i lepszymi osiągami dzięki podwyższonej sprawności cieplnej. Blok silnika został zaprojektowany od nowa pod kątem obniżenia tarcia mechanicznego i uzyskania optymalnej mieszanki paliwowo-powietrznej, a bezpośredni wtrysk paliwa umożliwia zastosowanie zróżnicowanych profili rozpylania i uzyskanie maksymalnie wydłużonego suwu pracy.

>>>Jedyna taka Mazda na świecie!

W porównaniu z obecnie stosowanym dwulitrowym silnikiem Mazdy o 15 proc. poprawiono parametry w zakresie zużycia paliwa i momentu obrotowego. Wszystko dzięki zastosowaniu wtryskiwaczy paliwa nowej generacji i mechanizmu zmiennych faz rozrządu. Silnik pozwala na obniżenie zużycia paliwa w większym samochodzie, takim jak Mazda3, do poziomu typowego dla obecnego modelu Mazda2.

>>>Wielki zlot kultowej Mazdy - zobacz zdjęcia

Kolejna nowinka to silnik Diesla nowej generacji Mazda SKY-D. Jego największym atutem mają być niskie zużycie paliwa, znakomite osiągi i obniżona emisja spalin. W nowo zaprojektowanym bloku silnika obniżono tarcie mechaniczne do poziomu spotykanego w silnikach benzynowych. Dzięki optymalizacji ciśnienia i temperatury w cylindrach, kształtu komór spalania oraz charakterystyki wtrysku paliwa spalanie rozpoczyna się w najlepszej fazie z punktu widzenia sprawności cieplnej.

>>>Nowa Mazda CX-7 już za złotówki

Możliwości? Dzięki zastosowaniu wtryskiwaczy piezoelektrycznych, dwustopniowej turbosprężarki i innych rozwiązań technologicznych zużycie paliwa spadło o około 20 proc. w porównaniu z obecnym silnikiem Diesla o pojemności 2,2 litra. Konstruktorzy cieszą się, że zastosowanie nowego silnika w większym modelu, takim jak Mazda6, umożliwi obniżenie zużycia paliwa do poziomu typowego dla mniejszego modelu, takiego jak Mazda2.

Wreszcie automatyczna skrzynia biegów nowej generacji SKY-Drive. Najważniejsze cechy tego urządzenia to wysoka efektywność, która przyczynia się do poważnego zmniejszenia spalania. Zdaniem ludzi z Mazdy nowy automat pozwala na bardziej bezpośrednie odczuwanie osiągów auta w porównaniu z obecnie stosowanymi układami.

>>>Zobacz, kto robi najlepsze i najgorsze auta

Dzięki kompleksowym zmianom konstrukcyjnym, zmniejszonemu tarciu mechanicznemu oraz zastosowaniu zmodernizowanego przemiennika momentu obrotowego, sprzęgła z ograniczonym poślizgiem i zoptymalizowanego mechanizmu blokującego, skrzynia ta pozwala obniżyć zużycie paliwa o około 5 proc. Szybkie działanie sprzęgła uzyskano dzięki ustaleniu minimalnej niezbędnej ilości płynu. Takie rozwiązanie zapewnia szybkość przełożeń podobną do skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem.

Zarówno nowe silniki jaki i nowy automat mają wejść do produkcji w 2011 roku.

Wszystkie te cuda Mazda wystawi na światło dzienne już 21 października podczas 41. salonu samochodowego w Tokio. Impreza potrwa do 4 listopada.