Poduszki powietrzne ochroniły dziesiątki tysięcy istnień ludzkich od czasu ich premiery 35 lat temu. Narodowy Urząd ds. Bezpieczeństwa Drogowego Stanów Zjednoczonych (NHTSA) szacuje, że od 2012 roku czołowe poduszki powietrzne uratowały życie 42 856 osób.

Teraz okazuje się, że nowy ford mustang jest pierwszym autem na rynku wyposażonym w nowy rodzaj poduszki chroniącej kolana, którą zintegrowano z drzwiczkami schowka przed pasażerem, zamiast z deską rozdzielczą, dzięki czemu pasażerowie mogą swobodnie wyprostować nogi podczas jazdy.

W nowym rozwiązaniu opracowanym przez Forda tradycyjna poduszka materiałowa ustąpiła miejsca innowacyjnej konstrukcji z tworzywa sztucznego, którą umieszczono pomiędzy zewnętrzną i wewnętrzną strukturą drzwiczek schowka.

Nowa poduszka ma zaledwie 46 centymetrów długości, 28 centymetrów szerokości i jest o 65 procent lżejsza od standardowej poduszki chroniącej kolana, przy czym zapewnia porównywalny poziom ochrony.

W przypadku zderzenia, niewielki generator gazu umieszczony wewnątrz poduszki napełnia ją w 20 milisekund, wypychając pokrywę drzwiczek schowka na zewnątrz, aby zapewnić ochronę nóg pasażera. Konstrukcja nowego systemu obejmuje obecnie 23 patenty.

Zdaniem konstruktorów oprócz znacznej oszczędności przestrzeni, niższa masa przekłada się też na zmniejszenie zużycia paliwa.

- Dzięki nowemu systemowi połączyliśmy funkcje dwóch odrębnych elementów w jednej konstrukcji, ograniczając masę własną i liczbę komponentów. W ten sposób przesunęliśmy deskę rozdzielczą do przodu, udostępniając pasażerowi więcej przestrzeni. Nasza poduszka powietrzna montowana w schowku daje nowe możliwości wykorzystania systemów wykonanych z tworzywa sztucznego. To dopiero początek drogi do stworzenia nowych rozwiązań - powiedział Sean West, manager Forda ds. systemów bezpieczeństwa.

Nowy ford mustang jest standardowo wyposażony łącznie w osiem poduszek powietrznych. Model otrzymał najwyższą notę w testach bezpieczeństwa przeprowadzonych w Ameryce Północnej. Ten legendarny, amerykański samochód jest oferowany w Europie w wersji fastback i convertible po raz pierwszy od 50 lat.