40 lat minęło! Fiat 126p jakiego nie znasz! Zobacz unikatowe ZDJĘCIA
1 Na początku lat 70. najwyższe władze PRL zdecydowały o zakupie licencji od Włochów. Klamka zapadła 29 października 1971 roku - wtedy podpisano umowę...
Fiat
2 Umowa między włoską spółką FIAT S.A., a polskim przedsiębiorstwem PHZ PM POLMOT "O współpracy technicznej i licencji" przewidywała uruchomienie w naszym kraju produkcji tego samochodu, posiadającego identyczne właściwości techniczne jak włoski model 126, produkowany od 1972 roku.
Fiat
3 Zgodnie z zapisami w kontrakcie, Fiat 126p to auto z tylnym napędem, 2-cylindrowym silnikiem o pojemności 594 cm sześciennych, maksymalnej mocy 23 KM, samonośnym, czteroosobowym i dwudrzwiowym nadwoziem typu Berlina. Za licencję płaciliśmy eksportem samochodów.
Fiat
4 Rok później (listopad 1972 r.) małolitrażowe auto było gwiazdą prezentacji na placu Defilad w Warszawie. Prasa pisała "Prototyp polskiego fiata 126p, który zapoczątkuje erę masowej indywidualnej motoryzacji w naszym kraju". To była po prostu sensacja!
Fiat
5 Pierwszy "maluch" kosztował 69 tysięcy złotych. Teoretycznie był to "samochód dla Kowalskiego". Tak ochrzcił go pierwszy sekretarz KC PZPR Edward Gierek...
Fiat
6 Auto było dostępne dla przeciętnego Polaka po 20. miesiącach odkładania całej pensji. Obowiązkowo potrzebne były też: talon lub przedpłata. Wysoki popyt i mała podaż aut w PRL-u powodowały, że nowego malucha można było sprzedać od ręki na giełdzie za cenę niemal dwa razy wyższą od katalogowej!
Fiat
7 Według opublikowanego w 1976 roku rankingu w niemieckiej gazecie "Auto Motor und Sport" - Fiat 126 był wówczas najtańszym w zakupie i eksploatacji samochodem w Europie w klasie aut małych.
Fiat
8 Na wolnym rynku cena małego fiata osiągała 120 tysięcy złotych, co przy przeciętnych miesięcznych zarobkach w wysokości 3-4 tysięcy złotych było sumą zawrotną. Gwarancja na polskiego fiata 126p obowiązywała przez sześć miesięcy.
Fiat
9 Pod koniec 1975 roku Fabryka Samochodów Małolitrażowych uruchomiła nowy zakład w Tychach. Produkcja weszła na pełne obroty. Od 1976 roku fiaty 126p ("p" oznacza polski) były już montowane w całości z polskich podzespołów. Także w ’76 roku rozpoczęła się produkcja wersji z silnikiem 650. W latach 1985-1989 wyeksportowano np. do Chin ponad 23 tysięcy Maluchów, które w wielu chińskich miastach eksploatowane były jako..... taksówki. Tylko w samym mieście Wengzhou było 5 tysiecy takich taksówek. Ale to nie koniec zamorskich "wojaży" - w 1988 roku Maluchy popłynęły na podbój Australii i na Kubę (14 tysięcy).
Fiat
10 W 1980 roku Włosi zakończyli produkcję fiata 126 w fabryce w Cassino. Od tego czasu FSM, jako jedyny, produkował i sprzedawał autko w sieci włoskiej firmy.
Fiat
11 Konstruktorzy dawnego OBR SM FSM wprowadzili także zmiany konstrukcyjne w Fiacie 126p, które pozwoliły wielu polskim kierowcom rajdowym startować w imprezach krajowych (rangi mistrzostw polski) i zagranicznych m.in (Akropol w Grecji, Złote Piaski w Bułgarii). Fabryczny team tworzyły wówczas dwie załogi: Andrzej Lubiak najpierw z Markiem Szczepaniakiem, a następnie z Maciejem Wisławskim oraz Wiesław Cygan z Jackiem Jurzakiem. W dawnym zespole fabrycznym startowali też Janusz Szerla z Krzysztofem Janarkiem, a także Robert Kępa z Adamem Mazurkiem. Sobiesław Zasada z Longinem Bielakiem w 1975 roku testowali go zimą na trasie dojazdowej Warszawa-Monaco (tzw. odcinek dojazdowy Rajdu Monte Carlo). W tym samym roku został wyprodukowany 100-tysięczny Fiat. Pierwszy milion Polskich Fiatów 126p stuknął w 1981 roku. Po czterech latach świętowano 2-milionową sztukę. Rok 1985 to odmłodzenie autka (face lifting, stąd w nazwie PF 126p FL). Trzeci milion odliczono w 1993 r.
Fiat
12 Gruntowną modernizację zafundowano we wrześniu 1994 r. (razem wymieniono 236 elementów, m.in. zapłon elektroniczny, jednolitą szybę w drzwiach przednich). Unowocześniony model dostał oznaczenie fiat 126 el ("Elegant").
Fiat
13 Słynne określenie Maluch pojawiło się dopiero w grudniu 1996 roku. Wtedy też wprowadzono katalizator. Oficjalna nazwa - Fiat 126 elx Maluch.
Fiat
14 22 września 2000 roku nastąpił koniec. Dokładnie w samo południe z linii produkcyjnej bielskiego zakładu zjechał ostatni Fiat 126 Maluch z limitowanej serii 1000 sztuk o nazwie Happy End w kolorze żółtym. Samochód ten trafił do Muzeum Fiata w Turynie, a jeden z egzemplarzy z finałowej serii pojechał także do Muzeum Techniki w Warszawie.
Fiat
15 W sumie w latach 1973-2000 w zakładach w Bielsku-Białej i Tychach wyprodukowano dokładnie 3 318 674 szt. fiatów 126. Z tego w latach 1975-1992 wyeksportowano 897 316 aut.
Agencja Gazeta / Fot. Marcin Stpie Agencja Gazeta
16 We Włoszech w latach 1972-1980 powstało 1 352 912 Fiatów 126. Maluchami jeździli (i jeżdżą) mieszkańcy wielu krajów, niemal na całym świecie.
Fiat
17 Po 40 latach od początku i 13 latach po zakończeniu produkcji Fiata 126p, Maluchy stają się, tak jak przed laty, obiektami pożądania pasjonatów klasyki, kolekcjonerów i... zainteresowania mediów, o czym świadczy chociażby ostatnia historia z odnalezionym fabrycznie nowym Maluchem z 1979 r.
Agencja Gazeta / Fot. Marcin Stpie Agencja Gazeta
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję