Nowy pomysł Koreańczyków, czyli zimowa rewolucja?
Nie da się ukryć, że jeśli projekt wejdzie do produkcji seryjnej, to będzie to znaczący krok naprzód w porównaniu do tradycyjnych łańcuchów, które nierzadko wymagają sporo czasu i energii podczas zakładania i ściągania. Dzięki nowatorskiej technologii rodem z Korei wystarczy jednak tylko nacisnąć przycisk, aby aktywować funkcję łańcuchów. Bez wysiadania na mróz, zimnych rąk i – nierzadko – wiązanki przekleństw rzucanych pod nosem. Świetna wiadomość, a do tego jesteśmy przecież cały czas zabezpieczeni przed zmiennymi warunkami pogodowymi.
– Ta innowacja, która – miejmy nadzieję – pewnego dnia zostanie wprowadzona w autach marek Kia i Hyundai, odzwierciedla nasze zaangażowanie w przekształcanie zaawansowanych technologii w rzeczywiste rozwiązania, które przynoszą korzyści klientom – mówi Joon Mo Park, szef zespołu ds. rozwoju zaawansowanych systemów w podwoziach.Będziemy nadal rozwijać technologie, które zwiększają bezpieczeństwo użytkowników naszych aut i zwiększają wygodę korzystania z nich – kończy Park.
Łańcuchy "włączane" guzikiem? Teraz to będzie możliwe
Tajemnica polega na tym, iż w nowatorskich kołach (istotna jest też tu felga; co więcej - pomysł obejmuje tandem obręcz/opona) zastosowano rowki promieniowe ukryte w bieżniku opony. W tychże rowkach znajdują się pręty wykonane ze stopu aluminium. Pręty te są elastyczne i potrafią zachować odpowiedni kształt, więc powinny się nadawać do wielokrotnego użytku. Kiedy zostaną aktywowane (prąd elektryczny), wysuną się delikatnie ponad powierzchnię bieżnika, co z kolei poprawi przyczepność/trakcję. I gotowe, tradycyjne łańcuchy staną się zbędne.
Innowacyjna technologia czeka na opatentowanie w Korei Południowej i USA. Hyundai i Kia planują dalszy rozwój tego rozwiązania, testy wydajności i trwałości oraz analizę przepisów przed ewentualnym wdrożeniem produkcji seryjnej. No właśnie, przepisy. Bo nie da się też ukryć, że ogumienie wyposażone w pręty wysuwające się z bieżnika powinno jednak przejść dokładne badania pod kątem bezpieczeństwa.