Toyota Corolla w Polsce znika na pniu, rodzinne kombi w pięciu wersjach dostępne od ręki

Toyota nie zdejmuje nogi z gazu w drodze po rekord. Liczby najlepiej oddają obraz sytuacji. Od stycznia do końca września 2023 roku Polacy zarejestrowali ponad 67 tys. aut osobowych tej marki. To 30 tys. szt. przewagi nad drugą w rankingu Skodą. W Top 10 polskiego rynku japoński producent ma aż pięciu przedstawicieli.

Koniem pociągowym biznesu Japończyków i najpopularniejszym nowym autem w Polsce jest Corolla. Tylko od stycznia do września 2023 roku zarejestrowano ponad 18,3 tys. sztuk tego modelu, przy czym Corollę najchętniej wybierają zarówno firmy, jak i osoby prywatne. A teraz rodzinna Toyota Corolla TS kombi jest dostępna we wszystkich pięciu wersjach wyposażenia i to właściwie od ręki. Na co mogą liczyć kierowcy? Którą hybrydę nowej 5. generacji wybrać? Z silnikiem 1.8 czy 2.0? Zanim jednak zakręcą się koła, warto przyjrzeć się jej z bliska…

Reklama

Toyota Corolla to trzy nadwozia, każde ma indywidualny styl

Reklama

Corolla po ostatniej kuracji odmłodniała i nabrała mocy. Każde z trzech nadwozi - sedan, hatchback i TS kombi - to indywidualny styl podkreślony drapieżnym spojrzeniem przeprojektowanych reflektorów bi-LED.

Do wnętrza wlała się cyfryzacja. 12,3-calowy ekran zastąpił analogowe zegary. Wirtualne wskaźniki pozwalają żonglować informacjami prezentowanymi w środku obu tarcz, jednak zmiana stylu grafiki możliwa wyłącznie na postoju.

Toyota Corolla TS Kombi / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla TS Kombi / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Corolla TS kombi - wyposażenie, nowe multimedia i nawigacja w chmurze

Od progu mistrzem pierwszego wrażenia jest zamontowany idealnie w polu widzenia 10,5-calowy ekran dotykowy stacji multimedialnej z szybszym procesorem. Na tle dotychczasowych rozwiązań to rewolucja – polecania wykonuje błyskawicznie, interfejs stał się nowocześniejszy, a grafika bardziej przejrzysta i na czasie. Wystarczy chwila zabawy by połapać się w logice systemu zawiadującego funkcjami. Wyświetlacz pozwala na zarządzenie nawigacją, multimediami z Android Auto i Apple CarPlay (bezprzewodowo). Pokazuje też widok z kamery cofania montowanej seryjnie (lepsza jakoś obrazu). Z poziomu ekranu można sterować także klimatyzacją, szczęśliwie dla wielu Toyota pozostawiła niżej osobny, tradycyjny panel do regulacji temperatury i nawiewu.

Toyota Corolla TS Kombi / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla TS Kombi / Tomasz Sewastianowicz

System oferuje również nawigację w chmurze, informacje o ruchu drogowym, sterowanie głosowe oraz aktualizacje przez internet. Corollą da się zarządzać zdalnie – aplikacja MyT na smartfonie pozwala np. analizować styl jazdy, odnaleźć auto na parkingu czy ustawić klimatyzację lub zablokować i odblokować drzwi. Wnęka przed dźwignią automatycznej skrzyni biegów to ładowarka indukcyjna nad nią jest też gniazdo USB-A, a z tyłu dwa wejścia USB-C.

Toyota Corolla TS Kombi / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla TS Kombi / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Corolla TS kombi - pojemność bagażnika większa niż w RAV4

Toyota Corolla TS kombi oferuje bagażnik o pojemności 596 l w wersji z napędem 1.8 Hybrid, a w wariancie 2.0 Hybrid jego kufer zapewnia 581 l. To więcej niż RAV4 (580 l). Po złożeniu kanapy możliwości transportowe kombi rosną do 1600 litrów. A jeśli ktoś ma coś do ukrycia, to schowa swój skarb pod podwójną podłogą. Pakowanie ułatwi elektrycznie sterowna tylna klapa.

Toyota Corolla TS kombi / Infor
Toyota Corolla TS Kombi / Tomasz Sewastianowicz

Corolla TS kombi - Toyota postarała się różnice w hybrydach 1.8 i 2.0

Corolla TS kombi poza lepszymi multimediami i odświeżonym wnętrzem daje kierowcom absolutną nowość. To dwie nowe hybrydy 5. generacji – pierwsza jest oparta na benzynowym 1.8, zaś druga na jednostce 2.0 Dynamic Force. W obu układach wprowadzono poważne zmiany.

Najpopularniejsza hybryda 1.8 zapewnia teraz 140 KM zamiast 122 KM. Większa o 18 KM moc to przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,1 s, czyli szybciej o 1,8 s.

Napęd hybrydowy 5. generacji z silnikiem 2.0 wytwarza 196 KM, czyli o 12 KM więcej. Efekt? Corolla 2023 z nowym sercem stała się szybsza o pół sekundy - od 0 do 100 km/h przyspieszy w 7,4 s. To na papierze, a o odczuciach zza kierownicy za chwilę…

Toyota Corolla TS Kombi / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla 2023 hybryda 5. generacji / Toyota

Toyota Corolla Hybrid to nowy akumulator litowo-jonowy

Zmiany przeszedł również akumulator litowo-jonowy - jest mniejszy i o 14 proc. lżejszy od montowanego w napędach 4. generacji (w porównaniu z długo stosowaną baterią niklowo-wodorkową różnica w masie sięga 40 proc.). Jednocześnie o 14 proc. udało się zwiększyć moc baterii. To z kolei wymusiło udoskonalenie układu chłodzenia ogniw (teraz pracuje ciszej i powinien zapewnić dłuższa żywotność). Pochylono się nawet nad zmianą lepkości oleju w przekładni.

Toyota Corolla TS Kombi / Tomasz Sewastianowicz

Jak jeździ Toyota Corolla z nową hybrydą 1.8 i ile zużywa benzyny?

Corolla z hybrydą 5. generacji procentowo dłużej jeździ dzięki silnikowi EV, a to przekłada się na niższe zużycie benzyny i wyższy komfort akustyczny w kabinie. Podczas przyspieszania częściej do głosu dochodzi jednostka elektryczna – silnik benzynowy 1.8 wkracza do akcji nieco później i rzadziej niż w 4. generacji. Ruszaniu spod świateł czy manewrowaniu na parkingu dłużej towarzyszy cisza. W porównaniu do poprzedniej konstrukcji wyraźnie zyskała też zrywność i elastyczność.

Na drodze nowa hybryda 1.8/140 KM jest bardzo ekonomiczna – wynik 4,5 l/100 km poza terenem zabudowanym nie wymaga specjalnych wysiłków. Przy tym przez ok. 50 proc. czasu jazdy odcinkiem pomiarowym korzystała z trybu elektrycznego (EV). Super! Jednak dopiero próby porównawcze na torze pokazały kolosalne różnice między trzema różnymi generacjami hybrydowego napędu 1.8.

Toyota Corolla z hybrydą 5. generacji kontra Auris 1.8 Hybrid i Corolla z hybrydą 4. generacji (oto wyniki prób)

Podczas symulowanych prób w ruchu miejskim – czyli tam gdzie hybryda ma największy sens – sprawdziliśmy procentowy udział czasu jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym. W szranki stanęła Corolla z hybrydą 5. generacji, Auris II 1.8 Hybrid i Corolla z hybrydą 4. generacji. Każdy z trzech samochodów pokonał identyczny odcinek.

Toyota Auris II hybryda 3. generacji, Corolla 2023 hybryda 5. generacji i Corolla hybryda 4. generacji / Toyota

Na pierwszy ogień trafiła najnowsza Corolla wyposażona w 5. generację hybrydy 1.8/140 KM. Tu współczynnik używania trybu elektrycznego wyniósł aż 73 proc. wobec 66 proc. za kierownicą Corolli z hybrydą 4. generacji (1.8/122 KM). Co ciekawe, wynik nowego napędu okazał się najbardziej zbliżony do deklaracji producenta (75 proc.).

Trzeci i najstarszy w tym zestawieniu Auris II 1.8/136 KM z hybrydą 3. generacji uzyskał wynik na poziomie 47 proc. Jednak najsłabszy współczynnik jazdy w trybie EV nie czyni go przegranym. Auris ze 136-konną hybrydą uzyskał lepszy czas przyspieszenia od 0 do 80 km/h niż Corolla z nowszym ale słabszym układem 4. generacji. Do tego okazał się też równie elastyczny w przedziale 40-80 km/h.

Model i generacja napędu hybrydowego Hybryda 3. generacji (Toyota Auris II 1.8 Hybrid 2012-2018) Hybryda 4. generacji (Toyota Corolla 1.8 Hybrid 2018-2022) Hybryda 5. generacji (Toyota Corolla 2023 1.8 Hybrid)
Napięcie silnika elektrycznego 650 V 600 V 600 V
Moc silnika elektrycznego 60 kW/82 KM 53 kW/72 KM 70 kW/95 KM
Napięcie baterii 202 V 207 V 207 V
Typ baterii niklowo-metalowo-wodorkowa niklowo-metalowo-wodorkowa w 1.8 i litowo-jonowa w 2.0 litowo-jonowa
Procentowy czas jazdy w trybie EV (dane producenta/pomiar Dziennik.pl) 64 proc./47 proc. 72 proc./66 proc. 75 proc./73 proc.
Prędkość maksymalna w trybie EV 70 km/h 120-130 km/h 120-130 km/h
Moc systemowa hybrydy 136 KM 122 KM 140 KM
Przyspieszenie 0-80 km/h (pomiar Dziennik.pl) 7,8 s 7,9 s 7,2 s
Elastyczność, czyli czas przyspieszenia 40-80 km/h (pomiar Dziennik.pl) 5,0 s 5,0 s 4,5 s
Toyota Corolla 2023 hybryda 5. generacji - wyniki pomiaru przyspieszenia od 0 do 80 km/h i elastyczności (40-80 km/h) / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Auris II hybryda 3. generacji - wyniki pomiaru przyspieszenia od 0 do 80 km/h i elastyczności (40-80 km/h) / Tomasz Sewastianowicz

Corolla z hybrydą 5. generacji ponad 80 proc. czasu na silniku elektrycznym

A jak wypada wydajność? Tu do prób na ulicach Poznania także stanęła Corolla 2023 z nowym napędem hybrydowym 1.8/140 KM, wcześniejsza Corolla Hybrid 1.8 (4. generacja technologii hybrydowej) oraz Auris Hybrid 1.8 korzystający z napędu 3. generacji. Samochody wyposażone w urządzenia do pomiarów telemetrycznych pięciokrotnie pokonały prawie 12-kilometrową trasę. Przejazdy po suchej nawierzchni w temperaturze kilku stopni powyżej zera zajmowały im średnio około 33 min.

Toyota Corolla TS Kombi / Tomasz Sewastianowicz

Corolla wyposażona w 5. generację napędu hybrydowego uzyskała najlepsze wyniki. Podczas pięciu kolejnych przejazdów pomiary czasu jazdy w trybie EV wahały się w zakresie 77-83 proc., a średni wynik nowego auta to 80 proc. Poprzedni model uzyskał wyniki w zakresie 71-74 proc. czasu jazdy, ze średnią na poziomie 72 proc. Auris Hybrid 1.8 korzystał z samego silnika elektrycznego średnio przez 68 proc. czasu jazdy, a w kolejnych przejazdach system telemetryczny wskazywał od 67 proc. do 71 proc.

Toyota Corolla 1.8 Hybrid i przekładnia e-CVT, lepiej jeździ, mniej spala (opinia)

Hybrydę 5. generacji z silnikiem 1.8 doszlifowano również pod względem akustycznym – benzynowiec pracował zauważalnie ciszej, ton podnosił jedynie przy zdecydowanym wdepnięciu gazu. Redukcja obrotów jednostki spalinowej podczas przyspieszania i częstsze użycie energii elektrycznej z baterii trakcyjnej przełożyło się na lepsze odczucia z jazdy i redukcję hałasu o 2,5 dB.

Bezstopniowa przekładnia e-CVT ogłady nabrała już wcześniej, stąd nie ma mowy o przeciągłym wyciu przy przyspieszaniu. Nowe oprogramowanie układu hybrydowego plus lepsze wygłuszenie komory silnika także robi swoje. Corolla w nowym wcieleniu pod względem wrażeń zza kierownicy i reakcji na polecenia to samochód, który awansował przynajmniej o dwie klasy. Unowocześniona hybryda 1.8 bez dwóch zdań pozostanie hitem wśród kierowców – po mistrzowsku łączy dynamikę i oszczędne zużycie paliwa.

Toyota Corolla TS Kombi / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Corolla TS kombi kosztuje od 126 900 zł - ceny i wyposażenie

Toyota Corolla TS kombi z silnikiem 1.8 Hybrid w bazowej wersji wyposażenia Active kosztuje od 126 900 zł. Standard to:16-calowe felgi, materiałowa tapicerka, automatyczna klimatyzacja i kamera cofania ze statycznymi liniami pomocniczymi. Do tego system bezpieczeństwa T-MATE z układem wczesnego reagowania w czasie ryzyka zdarzenia, asystentem utrzymania pasa ruchu, układem rozpoznawania znaków drogowych oraz z możliwością awaryjnego zatrzymania pojazdu.

Toyota Corolla TS Kombi Comfort do wyboru z hybrydą 1.8 lub 2.0

Corolla TS kombi Comfort z 1.8-litrową hybrydą (140 KM) kosztuje od 129 900 zł. Samochód został wzbogacony m.in.: o światła przeciwmgielne w technologii LED i nawiewy w drugim rzędzie siedzeń. Łatwiejsze jest także składanie drugiego rzędu siedzeń dzięki Toyota Easy Flat. Od tej wersji standardem jest Digital Cockpit – cyfrowy wyświetlacz na tablicy zegarów oraz system multimedialny Toyota Smart Connect z kolorowym, 10,5-calowym ekranem dotykowym. Istnieje możliwość poszerzenia wyposażenia o pakiet Tech. Mocniejsza Toyota Corolla TS Kombi 2.0 Hybrid/198 KM w wersji Comfort kosztuje od 139 900 zł.

Toyota Corolla TS Kombi / Tomasz Sewastianowicz

Corolla TS kombi w wersji Style cena z poziomu 142 900 zł, jakie wyposażenie?

Cena Corolli z wyposażeniem Style zaczyna się od 142 900 zł. W tej wersji auto zyskuje 17-calowe alufelgi, tapicerkę materiałową z elementami skóry syntetycznej oraz przyciemniane tylne szyby. Samochód ma też w inteligentny kluczyk, stację bezprzewodowego ładowania telefonu komórkowego, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne, spryskiwacz przednich świateł oraz przednie i tylne czujniki parkowania. Ten wariant japońskiego kombi z 2-litrową hybrydą kosztuje od 152 900 zł.

Toyota Corolla TS Kombi / Tomasz Sewastianowicz

Ile kosztuje Toyota Corolla TS kombi w wersji GR Sport?

Corolla TS Kombi w wersji GR Sport kosztuje od 150 900 zł (hybryda 1.8). Samochód z 2-litrowym napędem jest o 10 tys. zł droższy. Samochód zyskuje 17-calowe alufelgi, lakierowe lusterka, nakładki progowe i trójramienną kierownicą obszytą skórą z perforacją GR Sport. Do tej wersji dokupić można pakiet Dynamic.

Toyota Corolla TS Kombi / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Corolla TS kombi w wersji Executive. Hybryda 1.8 droższa o 10 tys. zł od silnika 2.0

Toyota Corolla TS Kombi 1.8 Hybrid w najwyższej wersji wyposażenia Executive kosztuje od 159 900 zł. Samochód z hybrydą 2.0 jest droższy o 10 tys. zł. Auto wyróżniają 18-calowe felgi, skórzana tapicerka, asystent bezpiecznego wysiadania z pojazdu oraz system monitorowania martwego pola w lusterkach. Standardem w tej wersji jest też projekcyjny wyświetlacz na przedniej szybie (HUD) oraz światła matrycowe w technologii LED.

Toyota Corolla TS kombi Active Comfort Style GR Sport Executive
1.8 Hybrid 140 KM e-CVT 126 900 zł 129 900 142 900 150 900 159 900
2.0 Hybrid Dynamic Force 196 KM e-CVT - 139 900 152 900 160 900 169 900
Toyota Corolla TS Kombi / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Corolla 2024 wjeżdża do Polski, cyfrowy kluczyk za darmo przez rok

Wielu kierowców z pewnością zainteresuje to, że japoński przebój niebawem zadebiutuje na rynku w nowej odsłonie. Toyota Corolla 2024 po raz pierwszy będzie dostępna z cyfrowym kluczykiem. Żeby skorzystać z tej funkcji otwierania i zamykania samochodu, nie trzeba uruchamiać specjalnej aplikacji – wystarczy mieć przy sobie smartfon z aktywnym profilem Smart Digital Key (z systemem Apple i Android). Roczny abonament na tę usługę jest darmowy.

Toyota Corolla 2024 TS kombi / Toyota

Toyota Corolla 2024 z klimatyzacją od Panasonica

Corolla 2024 dostanie także zupełnie nowy układ klimatyzacji z technologią nanoe X. To rozwiązanie znane z droższych modeli Toyoty i Lexusa. System opracowany przez firmę Panasonic wprowadza tryliony cząsteczek wody o nanometrycznych rozmiarach do przepływu powietrza, zapewniając czystsze i zdrowsze środowisko wewnątrz auta. Wyniki badań laboratoryjnych mają potwierdzać zdolność rodników hydroksylowych do korzystnego oddziaływania na powietrze w zamkniętych przestrzeniach. Twórcy nanoe X podkreślają, że ich technologia skutecznie tłumi aktywność szkodliwych bakterii i wirusów, neutralizuje pyłki, alergeny oraz nieprzyjemne zapachy. Co więcej, pomaga w zwalczaniu pleśni i dba o optymalny poziom wilgotności w kabinie samochodu. Technologia oczyszczania i nawilżania powietrza nanoe X jest dostępna w Corolli standardzie od wersji Style.

Toyota Corolla 2024 / Toyota

Toyota Corolla 2024 i nowe lakiery

W Corolli z roku modelowego 2024 najmodniejsze będą dwa nowe kolory. Metalizowany Super Green (foto) w połączeniu z czarnym dachem zarezerwowano dla hatchbacka i TS kombi. W sedanie pojawił się elegancki lakier Precious Silver. W Corolli hatchback i TS kombi w wersji GR Sport z pakietem Dynamic lusterka, dolne partie przedniego spojlera oraz listwy boczne pomalowane będą lakierem Liquid Black.

Toyota Corolla 2024 / Toyota

Toyota Corolla TS kombi, hatchback i sedan - dane techniczne 2023, silnik, wymiary, osiągi, pojemność bagażnika

Toyota Corolla - silnik benzynowy 1.8 Hybrid 2.0 Hybrid
Typ 1,8 l4-cylindrowyrzędowy 2,0 l4-cylindrowyrzędowy
Mechanizm zaworów DOHC, 16 zaworów, przekładnia łańcuchowa,Układ dolotowy i wylotowy VVT-i
Pojemność skokowa 1798 1987
Średnica cylindra x skok tłoka mm 80,5 x 88,3 80,5 x 97,62
Stopień sprężania (:1) 13,048 14,0
Moc KM (kW) / obr/min 98 (72) / 5 200 152 (112) / 6 600
Maksymalny moment obrotowy Nm / obr/min 142 / 3600 190 / 5 200
Toyota Corolla - napęd hybrydowy 5. generacji 1.8 Hybrid 2.0 Hybrid
Bateria Litowo-jonowa
Typ silnika elektrycznego Synchroniczny z magnesem stałym
Moc KM (kW) 95 (70) 113 (83)
Maksymalny moment obrotowy Nm 185 206
Łączna moc układu hybrydowego KM (kW) 140 (103) 196 (144)
Przekładnia eCVT eCVT
Stopień przełożenia 2,834 3,193
Toyota Corolla - osiągi 1.8 Hybrid 2.0 Hybrid
Prędkość maksymalna km/h 180 180
Przyspieszenie 0-100 km/h s 9,1 7,4
Toyota Corolla - zużycie paliwa 1.8 Hybrid 2.0 Hybrid
Średnio WLTP l/100 km 4,4 4,4
Pojemność zbiornika paliwa l 43
Toyota Corolla - hamulce 1.8 Hybrid 2.0 Hybrid
Przód Wentylowane tarcze z pływającymi zaciskami jednotłoczkowymi
Tył Pełne tarcze z pływającymi zaciskami jednotłoczkowymi
Toyota Corolla - zawieszenie 1.8 Hybrid 2.0 Hybrid
Przednie Kolumny MacPhersona
Tylne Zawieszenie wielowahaczowe
Toyota Corolla - wymiary zewnętrzne hatchback TS kombi sedan
Długość mm 4370 4650 4630
Szerokość mm 1790 1780
Wysokość mm 1460 1435
Rozstaw kół przednich mm 1530
Rozstaw kół tylnych mm 1530
Rozstaw osi mm 2640 2700
Przedni zwis mm 935
Tylny zwis mm 795 1015 995
Prześwit mm 130
Pojemność bagażnika (bez schowka pod podłogą) l 361 (1.8)313 (2.0) 596 (1.8)581 (2.0) 471
Toyota Corolla 2024 / Toyota