Toyota, Skoda i Kia to obecnie pierwsza trójka najpopularniejszych marek w Polsce. Lexus zanotował największy wzrost liczby rejestracji samochodów. Najpoważniejszy spadek zalicza Ford. Jakie modele aut Polacy wybierają najczęściej? Liczby najlepiej oddają sytuację…

Reklama

Łącznie w lutym 2023 roku zarejestrowano w Polsce ponad 38,5 tys. samochodów – wynika z raportu instytutu Samar. To niemal 5 tys. więcej niż w porównaniu z 2022. Po dwóch miesiącach wydziały komunikacji wydały już tablice rejestracyjne do przeszło 73,5 tys. nowych aut (+11 tys. szt. r/r).

Toyota Yaris nowym faworytem w Polsce, Corolla trzecia

Toyota od początku 2023 roku trzyma w garści pozycję lidera i skokowa zwiększa przewagę. Przez dwa miesiące Polacy zarejestrowali ponad 16,7 tys. aut japońskiej marki, o ponad 36 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Lwia część tego wyniku to aż 8722 rejestracji w lutym. Udział firmy w rynku sięga już niemal 23 proc.

Reklama
Toyota Yaris nowym liderem rynku. Aż o 46 proc. rok do roku wzrosło wzięcie aut japońskiej firmy wśród osób prywatnych (3032 auta w lutym), 5690 samochodów zarejestrowano na firmy / Toyota

Toyota w TOP 10 najpopularniejszych modeli ma aż sześciu przedstawicieli! A na nowego faworyta wyrasta Yaris, który odebrał koronę Corolli, czyli królowej rynku w 2022 roku.

TOP 10 najpopularniejszych marek w Polsce w 2023 roku

Skoda z wynikiem 7401 rejestracji zajmuje 2. lokatę. Czeska marka przez dwa miesiące tego roku wydała o ponad 34 proc. więcej aut niż w 2022 roku. Udział w rynku przekracza 10 proc. Najpopularniejsze modele to Octavia i Kamiq.

Skoda Octavia RS czy Hyundai i30 Fastback N / Paweł Kaczor

Kia w 2023 roku wydała kierowcom 5551 samochodów (o 12,5 proc. mniej niż przed rokiem). Udział koreańskiej marki w polskim rynku wynosi 7,5 proc. Hitem jest Kia Sportage.

 Top 10 Marka Liczba rejestracji w lutym 2023 Marka Liczba rejestracji w 2023 
1 Toyota 8722 szt. Toyota 16 713 szt.
2 Skoda 3806 Skoda 7401
3 Kia 2910 Kia 5551
4 Volkswagen 2311 Volkswagen 4334
5 Hyundai 2263 Hyundai 3997
6 Audi 1786 Audi 3641
7 Dacia 1749 Dacia 3461
8 BMW 1732 BMW 3277
9 Mercedes 1230 Mercedes 2519
10 Volvo 1161 Renault 2320
Kia Sportage / Tomasz Sewastianowicz

Toyota, Skoda, Kia, czyli takie samochody Polacy kupują najczęściej

Volkswagen wypracował sobie 4. pozycję. Od początku roku Polacy zarejestrowali ponad 4,3 tys. aut niemieckiej marki, to prawie 14 proc. więcej niż w 2022 roku. Jednak do TOP 10 nie załapał się żaden model VW.

Hyundai jest na piątej pozycji. W 2023 r. zarejestrowano 3997 aut tej marki. Bestsellerem koreańskiego producenta jest SUV Tucson.

Lexus RX 500h / Tomasz Sewastianowicz

Lexus z rekordowym wzrostem w Polsce, NX i RX napędzają biznes

Dziewięć z pierwszych 15 marek zanotowało przyrost liczby aut zarejestrowanych w 2023 r. w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Gwiazdą jest Lexus, który poszybował o niemal 160 proc.! Japoński producent stawia na nową gamę hybrydowych modeli SUV (NX i RX) ze sportowym zacięciem i zaczyna brylować w statystykach. Po dwóch miesiącach ma na koncie niemal 1800 rejestracji, co daje mu 5. lokatę wśród marek premium. Volvo już czuje oddech Lexusa na plecach. Największy spadek zanotował Ford - o 32 proc.

Toyota Yaris najpopularniejszym autem w Polsce

Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2023 roku jest Toyota Yaris (3538 szt.; +54 proc. r/r). Za nią uplasowała się Toyota Yaris Cross (3353 szt.; +188 proc. r/r) oraz Toyota Corolla (3182 szt.). Czwarte i piąte miejsce to odpowiednio: Toyota C-HR (1829 szt.; +116 proc.) i Skoda Octavia (1544 szt.). Cztery pierwsze modele japońskiej marki są także liderami swoich segmentów.

Toyota Yaris GR Sport / Tomasz Sewastianowicz
Reklama

Oto TOP 10 najpopularniejszych modeli samochodów w Polsce w 2023 roku

Niżej TOP 10 klasyfikacji generalnej. Tabela obejmuje sprzedaż do firm i osób prywatnych.

 Top 10 Marka i model Liczba rejestracji w lutym 2023 Marka i model Liczba rejestracji w 2023 
1 Toyota Yaris 2128 szt. Toyota Yaris 3538 szt.
2 Toyota Yaris Cross 1592 Toyota Yaris Cross 3353
3 Toyota Corolla 1455 Toyota Corolla 3182
4 Toyota C-HR 1269 Toyota C-HR 1829
5 Dacia Duster 924 Skoda Octavia 1544
6 Skoda Octavia 898 Dacia Duster 1521
7 Hyundai Tucson 778 Toyota Corolla Cross 1483
8 Kia Sportage 741 Kia Sportage 1465
9 Toyota Corolla Cross 691 Toyota RAV4 1424
10 Toyota RAV4 645 Skoda Kamiq 1309

Liderami poszczególnych segmentów w tym roku są Aygo X (701 egz.), Yaris, Yaris Cross, Corolla i Toyota C-HR. Udział Aygo X w klasie małych miejskich aut wynosi 35,7 proc. Yaris trzyma w garści 36 proc. Yaris Cross - ponad 32 proc., a Corolli niemal 30 proc.

Sześć modeli Toyoty w Top 10 najpopularniejszych samochodów w Polsce / Toyota

W segmencie kompaktowych SUV-ów Toyota również dominuje – tuż za C-HR jest Corolla Cross. Łącznie oba auta zanotowały 3306 rejestracji, co daje im niemal 30-proc. udział w segmencie.

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Yaris Cross hitem, takie samochody Polacy kupują prywatnie

Toyota Yaris Cross (1 74 szt.; +118 proc.) to najpopularniejszy samochód wśród kupujących auto na prywatne potrzeby. Na drugim miejscu jest Toyota Yaris (1188 szt.). Na trzecim Toyota C-HR (796 szt.; +135 proc.). Toyota Corolla Cross (757 szt.) na czwartym, a za nią Dacia Duster (748 szt.).

Toyota Yaris Cross GR SPORT / Rafał Sękalski / Rafal Sekalski

Toyota Corolla ulubionym samochodem firmowym, najwięcej hybryd

Toyota Corolla (2873 szt.;) to najczęściej rejestrowany samochód firmowy - większość to hybrydy. Na drugim miejscu jest Toyota Yaris (2350 szt.; +108 proc.), na trzecim Toyota Yaris Cross (1679 szt.; 324 proc.) czwartym – Skoda Octavia (1354 szt.), a na piątym – Toyota C-HR (1033 szt.; +103 proc.).

Toyota Corolla / Toyota
Toyota Yaris / dziennik.pl

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic Force, co to za samochód?

Toyota Yaris w Polsce jest dostępna z silnikiem 1.5/125 KM oraz jako hybryda. I właśnie ten drugi napęd jest wybierany najczęściej.Produkowany wyłącznie w Wałbrzychu napęd hybrydowy nowej 4. generacji, to zespół jest złożony z trzycylindrowego silnika benzynowego 1.5, dwóch silników elektrycznych, sterownika, przekładni planetarnej i akumulatora litowo-jonowego o wyższej mocy (w porównaniu do dotychczas stosowanych akumulatorów niklowo-wodorkowych nowe rozwiązanie jest lżejsze o 12 kg). System generuje 116 KM, czyli o 16 KM więcej niż poprzednie rozwiązanie.

Toyota Yaris / dziennik.pl
Toyota Yaris / dziennik.pl

Ile spala i jak jeździ Toyota Yaris z hybrydą z Polski?

Toyota Yaris 4. generacji tle starszej hybrydy w Yarisie jest wyraźnie bardziej dynamiczna – po prostu szybciej reaguje na gaz. Cały system działa gładko, osiągi są więcej niż zadowalające. Auto od zera do 100 km/h rozpędza się w 9,7 sekundy, to o 15 proc. lepiej niż poprzednik – ale powiedzmy sobie szczerze w fotel jeszcze nie wciska. Samochód po prostu przyspiesza płynniej, z wyraźną lekkością. Najlepiej widać to przy wyprzedzaniu – Yaris zyskał na elastyczności, ma więcej iskry i entuzjazmu. Z 80 km/h do 120 km/h przyspiesza w 8,1 s, a to o 2 s lepiej wobec starszej wersji. Poza tym, w tego rodzaju aucie ważniejsze jest częstsze korzystnie z energii akumulatora w ruchu miejskim, czyli środowisku naturalnym hybrydy. A zdaniem ludzi z Toyoty nowy hybrydowy Yaris potrafi przez 80 proc. czasu jazdy poruszać się bezszelestnie na silniku elektrycznym (do tej pory było to 50 proc.). To gwarantuje zarówno niskie spalanie (nam toyotowska aplikacja MyT pokazała 3,7 l/100 km), zmniejszenie emisji szkodliwych substancji, jak i efektowny start spod świateł (elektryczny silnik natychmiast sięga po maksymalny moment obrotowy) oraz ciszę w kabinie. Buszowanie po mieście uprzyjemnia także automat e-CVT (przekładnia planetarna) – zniknęło denerwujące wycie, które było skazą poprzednika. W skrzyni biegów pojawił się też tryb B umożliwiający silniejsze hamowanie silnikiem (lepsza rekuperacja).

Toyota Yaris to nie tylko hybryda, cena i wyposażanie

Toyota Yaris Active Comfort Executive Selection Style GR SPORT
1.5 Dynamic Force 125 KM 6 M/T - 78 900 zł 89 900 92 900 96 400
1.5 Dynamic Force 125 KM Multidrive S - 84 900 95 900 98 900 -
1.5 Hybrid Dynamic Force 116 KM e-CVT 92 900 93 900 104 900 107 900 111 400
Toyota Yaris 1.5 Hybrid / dziennik.pl
Toyota Yaris 1.5 Hybrid / dziennik.pl