Toyota, Skoda i Kia to obecnie pierwsza trójka najpopularniejszych marek w Polsce. Lexus zanotował największy wzrost liczby rejestracji samochodów. Najpoważniejszy spadek zalicza Ford. Jakie modele aut Polacy wybierają najczęściej? Liczby najlepiej oddają sytuację…
Łącznie w lutym 2023 roku zarejestrowano w Polsce ponad 38,5 tys. samochodów – wynika z raportu instytutu Samar. To niemal 5 tys. więcej niż w porównaniu z 2022. Po dwóch miesiącach wydziały komunikacji wydały już tablice rejestracyjne do przeszło 73,5 tys. nowych aut (+11 tys. szt. r/r).
Toyota Yaris nowym faworytem w Polsce, Corolla trzecia
Toyota od początku 2023 roku trzyma w garści pozycję lidera i skokowa zwiększa przewagę. Przez dwa miesiące Polacy zarejestrowali ponad 16,7 tys. aut japońskiej marki, o ponad 36 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Lwia część tego wyniku to aż 8722 rejestracji w lutym. Udział firmy w rynku sięga już niemal 23 proc.
Toyota w TOP 10 najpopularniejszych modeli ma aż sześciu przedstawicieli! A na nowego faworyta wyrasta Yaris, który odebrał koronę Corolli, czyli królowej rynku w 2022 roku.
TOP 10 najpopularniejszych marek w Polsce w 2023 roku
Skoda z wynikiem 7401 rejestracji zajmuje 2. lokatę. Czeska marka przez dwa miesiące tego roku wydała o ponad 34 proc. więcej aut niż w 2022 roku. Udział w rynku przekracza 10 proc. Najpopularniejsze modele to Octavia i Kamiq.
Kia w 2023 roku wydała kierowcom 5551 samochodów (o 12,5 proc. mniej niż przed rokiem). Udział koreańskiej marki w polskim rynku wynosi 7,5 proc. Hitem jest Kia Sportage.
Top 10 | Marka | Liczba rejestracji w lutym 2023 | Marka | Liczba rejestracji w 2023 |
1 | Toyota | 8722 szt. | Toyota | 16 713 szt. |
2 | Skoda | 3806 | Skoda | 7401 |
3 | Kia | 2910 | Kia | 5551 |
4 | Volkswagen | 2311 | Volkswagen | 4334 |
5 | Hyundai | 2263 | Hyundai | 3997 |
6 | Audi | 1786 | Audi | 3641 |
7 | Dacia | 1749 | Dacia | 3461 |
8 | BMW | 1732 | BMW | 3277 |
9 | Mercedes | 1230 | Mercedes | 2519 |
10 | Volvo | 1161 | Renault | 2320 |
Toyota, Skoda, Kia, czyli takie samochody Polacy kupują najczęściej
Volkswagen wypracował sobie 4. pozycję. Od początku roku Polacy zarejestrowali ponad 4,3 tys. aut niemieckiej marki, to prawie 14 proc. więcej niż w 2022 roku. Jednak do TOP 10 nie załapał się żaden model VW.
Hyundai jest na piątej pozycji. W 2023 r. zarejestrowano 3997 aut tej marki. Bestsellerem koreańskiego producenta jest SUV Tucson.
Lexus z rekordowym wzrostem w Polsce, NX i RX napędzają biznes
Dziewięć z pierwszych 15 marek zanotowało przyrost liczby aut zarejestrowanych w 2023 r. w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Gwiazdą jest Lexus, który poszybowało niemal 160 proc.! Japoński producent stawia na nową gamę hybrydowych modeli SUV (NX i RX) ze sportowym zacięciem i zaczyna brylować w statystykach. Po dwóch miesiącach ma na koncie niemal 1800 rejestracji, co daje mu 5. lokatę wśród marek premium. Volvo już czuje oddech Lexusa na plecach. Największy spadek zanotował Ford - o 32 proc.
Toyota Yaris najpopularniejszym autem w Polsce
Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2023 roku jest Toyota Yaris (3538 szt.; +54 proc. r/r). Za nią uplasowała się Toyota Yaris Cross (3353 szt.; +188 proc. r/r) oraz Toyota Corolla (3182 szt.). Czwarte i piąte miejsce to odpowiednio: Toyota C-HR (1829 szt.; +116 proc.) i Skoda Octavia (1544 szt.). Cztery pierwsze modele japońskiej marki są także liderami swoich segmentów.
Oto TOP 10 najpopularniejszych modeli samochodów w Polsce w 2023 roku
Niżej TOP 10 klasyfikacji generalnej. Tabela obejmuje sprzedaż do firm i osób prywatnych.
Top 10 | Marka i model | Liczba rejestracji w lutym 2023 | Marka i model | Liczba rejestracji w 2023 |
1 | Toyota Yaris | 2128 szt. | Toyota Yaris | 3538 szt. |
2 | Toyota Yaris Cross | 1592 | Toyota Yaris Cross | 3353 |
3 | Toyota Corolla | 1455 | Toyota Corolla | 3182 |
4 | Toyota C-HR | 1269 | Toyota C-HR | 1829 |
5 | Dacia Duster | 924 | Skoda Octavia | 1544 |
6 | Skoda Octavia | 898 | Dacia Duster | 1521 |
7 | Hyundai Tucson | 778 | Toyota Corolla Cross | 1483 |
8 | Kia Sportage | 741 | Kia Sportage | 1465 |
9 | Toyota Corolla Cross | 691 | Toyota RAV4 | 1424 |
10 | Toyota RAV4 | 645 | Skoda Kamiq | 1309 |
Liderami poszczególnych segmentów w tym roku są Aygo X (701 egz.), Yaris, Yaris Cross, Corolla i Toyota C-HR. Udział Aygo X w klasie małych miejskich aut wynosi 35,7 proc. Yaris trzyma w garści 36 proc. Yaris Cross - ponad 32 proc., a Corolli niemal 30 proc.
W segmencie kompaktowych SUV-ów Toyota również dominuje – tuż za C-HR jest Corolla Cross. Łącznie oba auta zanotowały 3306 rejestracji, co daje im niemal 30-proc. udział w segmencie.
Toyota Yaris Cross hitem, takie samochody Polacy kupują prywatnie
Toyota Yaris Cross (1 74 szt.; +118 proc.) to najpopularniejszy samochód wśród kupujących auto na prywatne potrzeby. Na drugim miejscu jest Toyota Yaris (1188 szt.). Na trzecim Toyota C-HR (796 szt.; +135 proc.). Toyota Corolla Cross (757 szt.) na czwartym, a za nią Dacia Duster (748 szt.).
Toyota Corolla ulubionym samochodem firmowym, najwięcej hybryd
Toyota Corolla (2873 szt.;) to najczęściej rejestrowany samochód firmowy - większość to hybrydy. Na drugim miejscu jest Toyota Yaris (2350 szt.; +108 proc.), na trzecim Toyota Yaris Cross (1679 szt.; 324 proc.) czwartym – Skoda Octavia (1354 szt.), a na piątym – Toyota C-HR (1033 szt.; +103 proc.).
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic Force, co to za samochód?
Toyota Yaris w Polsce jest dostępna z silnikiem 1.5/125 KM oraz jako hybryda. I właśnie ten drugi napęd jest wybierany najczęściej.Produkowany wyłącznie w Wałbrzychu napęd hybrydowy nowej 4. generacji, to zespół jest złożony z trzycylindrowego silnika benzynowego 1.5, dwóch silników elektrycznych, sterownika, przekładni planetarnej i akumulatora litowo-jonowego o wyższej mocy (w porównaniu do dotychczas stosowanych akumulatorów niklowo-wodorkowych nowe rozwiązanie jest lżejsze o 12 kg). System generuje 116 KM, czyli o 16 KM więcej niż poprzednie rozwiązanie.
Ile spala i jak jeździ Toyota Yaris z hybrydą z Polski?
Toyota Yaris 4. generacji tle starszej hybrydy w Yarisie jest wyraźnie bardziej dynamiczna – po prostu szybciej reaguje na gaz. Cały system działa gładko, osiągi są więcej niż zadowalające. Auto od zera do 100 km/h rozpędza się w 9,7 sekundy, to o 15 proc. lepiej niż poprzednik – ale powiedzmy sobie szczerze w fotel jeszcze nie wciska. Samochód po prostu przyspiesza płynniej, z wyraźną lekkością. Najlepiej widać to przy wyprzedzaniu – Yaris zyskał na elastyczności, ma więcej iskry i entuzjazmu. Z 80 km/h do 120 km/h przyspiesza w 8,1 s, a to o 2 s lepiej wobec starszej wersji. Poza tym, w tego rodzaju aucie ważniejsze jest częstsze korzystnie z energii akumulatora w ruchu miejskim, czyli środowisku naturalnym hybrydy. A zdaniem ludzi z Toyoty nowy hybrydowy Yaris potrafi przez 80 proc. czasu jazdy poruszać się bezszelestnie na silniku elektrycznym (do tej pory było to 50 proc.). To gwarantuje zarówno niskie spalanie (nam toyotowska aplikacja MyT pokazała 3,7 l/100 km), zmniejszenie emisji szkodliwych substancji, jak i efektowny start spod świateł (elektryczny silnik natychmiast sięga po maksymalny moment obrotowy) oraz ciszę w kabinie. Buszowanie po mieście uprzyjemnia także automat e-CVT (przekładnia planetarna) – zniknęło denerwujące wycie, które było skazą poprzednika. W skrzyni biegów pojawił się też tryb B umożliwiający silniejsze hamowanie silnikiem (lepsza rekuperacja).
Toyota Yaris to nie tylko hybryda, cena i wyposażanie
Toyota Yaris | Active | Comfort | Executive | Selection Style | GR SPORT |
1.5 Dynamic Force 125 KM 6 M/T | - | 78 900 zł | 89 900 | 92 900 | 96 400 |
1.5 Dynamic Force 125 KM Multidrive S | - | 84 900 | 95 900 | 98 900 | - |
1.5 Hybrid Dynamic Force 116 KM e-CVT | 92 900 | 93 900 | 104 900 | 107 900 | 111 400 |