Z inicjatywy minister przedsiębiorczości i technologii w Katowicach odbyło się spotkanie z koreańskimi inwestorami, podczas którego rozmawiano o możliwościach dalszej polsko-koreańskiej współpracy w zakresie elektromobilności. Jak zaznaczyła Emilewicz, jednym z celów jest uczynienie z Polski ważnego ogniwa w łańcuchu dostaw do samochodów elektrycznych. Kilkanaście działających w Polsce firm specjalizuje się w integracji ogniw, recyklingu czy odzyskiwaniu pierwiastków ziem rzadkich – niezbędnych do produkcji ogniw. – W tym łańcuchu widzimy już nasze przewagi konkurencyjne – oceniła Emilewicz.

Reklama

– Kiedy cztery lata mówiliśmy o elektromobilności wiele osób kiwało ze zdumieniem głową mówiąc, że powinniśmy najpierw pozbyć się starych diesli, zanim zaczniemy inwestować w elektromobilność. Dzisiaj, kiedy szukamy fabryki przyszłości, fabryki bateryjnej przyszłości, to znaleźć można je w Polsce powiedziała.

– Wszystkie informacje koreańskich firm: LG Chem, SK Innovation, dwie kolejne, które są w pipeline, związane z produkcją baterii elektrycznych, plasują dzisiaj Polskę wysoko – wiem, bo pokazywałam to wiele razy w Komisji Europejskiej – i budzą zazdrość wielu naszych partnerów gospodarczych zaznaczyła przypominając, że cała produkcja fabryki LG Chem została już zakontraktowana przez Volkswagena.

– To z całą pewnością jest trend przyszłości – i Europa stara się tutaj gonić Azję, gonić Amerykę – podkreśliła szefowa MPiT, nawiązując do inicjatywy European Battery Alliance (EBA).

Volkswagen

Jak zaakcentowała, baterie to produkt o bardzo wysokiej wartości dodanej. Są one produkowane dzisiaj z pierwiastków ziem rzadkich, z litu, którego w Europie dziś prawie nie ma. Zaawansowanie technologiczne, jeżeli chodzi o produkcję takich baterii jest bardzo, bardzo wysokie – argumentowała Emilewicz.

– My staramy się być w tym łańcuchu wartości, bo Europa stara się wyprodukować swoje własne baterie, nie być uzależnioną tylko od koncernów koreańskich czy amerykańskiej Tesli. Mamy w tym obszarze dwie bardzo atrakcyjne firmy, które zgłosiły się do europejskiego konsorcjum bateryjnego – w zakresie recyklingu podkreśliła.

– Recykling bateryjny jest dziś bardzo ważny. W sytuacji, w której niewielkie złoża litu są w Portugalii, jego odzyskiwanie z baterii, a także innych metali ziem rzadkich, jest kluczowe. Nasze dwie firmy o najwyższej już dzisiaj doskonałości technologicznej w tym projekcie uczestniczą wskazała minister przedsiębiorczości i technologii.

Volkswagen
Reklama

Jak akcentowała w trakcie katowickiego Impactu minister, Polska staje się hubem produkcji baterii elektrycznych. W I kw. br. była największym eksporterem akumulatorów litowo-jonowych wśród państw UE. Zwiększał się też eksport pozostałych części do aut elektrycznych i hybrydowych oraz silników benzynowych nowej generacji, w tym silników do pojazdów hybrydowych.

MPiT przypomina, że wzrost eksportu akumulatorów litowo-jonowych to m.in. efekt inwestycji koreańskich firm, które ulokowały w Polsce swoje fabryki. To m.in. LG Chem, SK Hi-tech Battery Materials Poland, KET, Foosung, Enchem, Nara Battery Engineering – łącznie siedem przedsięwzięć o wartości ponad 7 mld zł. Deklarowana przez inwestorów liczba nowych miejsc pracy wynosi ponad 2,1 tys.

Podczas środowego polsko-koreańskiego okrągłego stołu nt. elektromobilności Emilewicz mówiła, że strona polska widzi wiele przestrzeni dla dalszej współpracy w zakresie rozwoju elektromobilności. Jak zaznaczyła, prócz kadr i uczelni prowadzących działalność badawczo-rozwojową, Polska ma silną bazę firm zainteresowanych rozwijaniem produkcji komponentów do ogniw oraz hardware i software do integracji baterii instalowanych w pojazdach elektrycznych.

Volkswagen