Sondaż pokazał jednocześnie, że Polacy nie mają zaufania do sprzedawców samochodów. Zaledwie 15 proc. respondentów zadeklarowało, że darzy zaufaniem przedstawicieli tej profesji. Wynik niższy, bo 3-procentowy, uzyskali tylko politycy.
Już od kilku lat wyniki sondażu pokazują, że nie ufamy sprzedawcom aut. Polacy nie są jednak odosobnieni w swoich deklaracjach – większość Europejczyków nie darzy zaufaniem przedstawicieli tego zawodu, z których na przedzie znajdują się Portugalczycy (aż 90 proc. z nich nie ufa sprzedawcom samochodów) oraz Francuzi (87 proc.). Dlaczego nie mamy zaufania do dilerów?
Przyczynia się do tego zapewne działalność punktów sprzedaży aut używanych oraz komisów samochodowych. Często spotykamy się z sytuacjami, kiedy samochody pięknie prezentujące się z zewnątrz, w środku są wrakami. Sprzedawane są auta popowodziowe lub złożone z kilku różnych pojazdów, o cofaniu liczników nie wspominając. Tego typu praktyki sprawiają, że czujemy się oszukani.
Niezależnie jednak od naszego nastawienia do osób sprzedających auta, trudno sobie wyobrazić codzienność bez samochodu, dlatego w badaniu European Trusted Brands 2013, przeprowadzonym przez Reader’s Digest, sprawdzono, którym markom motoryzacyjnym ufamy najbardziej.
W tym roku laureatem Złotego Godła w kategorii Samochód została marka Audi (Grupa Volkswagen), która awansowała z 4. pozycji zajmowanej rok wcześniej, otrzymując 13 proc. głosów. Drugą najczęściej wskazywaną była marka Volkswagen, która uzyskała 10 proc. głosów, a trzecią – Toyota (9 proc.).
Marka Audi doceniona została przez respondentów przede wszystkim za jakość oraz silny wizerunek. Laureatem Kryształowego Godła w tej kategorii jest jednak marka Toyota, która uzyskała najwyższe noty za takie atrybuty jak stosunek wartości do ceny czy społeczna odpowiedzialność.
39 proc. Polaków zadecydowało, że w kategorii Stacja benzynowa marką najbardziej godną zaufania jest Orlen. Marka ta, powtarzając sukces z ubiegłych lat, otrzymała Złote Godło European Trusted Brands. Drugą najczęściej wymianą marką jest BP (18 proc.), trzecią - Shell (13 proc.).
Markę Orlen respondenci docenili w szczególności za silny wizerunek, natomiast markę Bliska za stosunek wartości do ceny oraz zrozumienie potrzeb klienta, dzięki czemu marka ta zdobyła Kryształowe Godło European Trusted Brands 2013.
W 13. edycji badania European Trusted Brands marki Orlen i Toyota - odpowiednio w kategorii Stacja benzynowa i Samochód - uznane zostały również markami o najlepszej reputacji ekologicznej.