Autostrada A1 z dziurą zamiast... mostu! Nowak tego pożałuje? ZDJĘCIA Z BUDOWY
1 Koordynator projektów Alpine Holding Jarosław Duszewski zaproponował, by most rozebrać i zbudować w jego miejscu nasyp z przepustem. Koszty miałoby pokryć Alpine. Budowa mostu kosztowała już 58 mln zł. Zarządzony przez nadzór budowlany program naprawczy miał pochłonąć 50 mln zł.
Agencja Gazeta / Fot. Grzegorz Celejewski Agencja Gazeta
2 GDDKiA zażądała wypłacenia gwarancji bankowej Alpine, w wysokości 12 mln euro. Decyzja ta zmusza Alpine do podjęcia kroków przeciwko tym bezprawnym działaniom - zaznaczyła Szydłowska. Co na to GDDKiA? Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapewnia, że most w Mszanie na Śląsku powstanie do końca tego roku a na dokończenie budowy nie wpłynie wycofanie się spółki Alpine Bau z budowy mostu na autostradzie A1.
Agencja Gazeta / Fot. Grzegorz Celejewski Agencja Gazeta
3 Generalna Dyrekcja twierdzi w komunikacie, że Alpine nie wywiązuje się z własnych deklaracji z porozumienia z lipca 2012 roku. Zamiast tego pisze oświadczenie o ewentualnym odstąpieniu od umowy i pod pretekstem problemów technicznych, a nie finansowych, wycofuje się z wiążącej ich umowy - czytamy w oświadczeniu GDDKiA. To nie pierwszy raz, kiedy GDDKiA podziękowała Alpine Bau za współpracę. Wcześniej doszło do tego w 2009 roku. PiS domaga się dymisji ministra transportu Sławomira Nowaka. Powodem jest sytuacja na autostradzie A1 po wycofaniu się z budowy firmy Alpine Bau.
Agencja Gazeta / Fot. Grzegorz Celejewski Agencja Gazeta
4 Poseł Andrzej Adamczyk podkreślił, że odcinek między południową granicą Polski a węzłem na autostradzie A4 miał być gotowy jeszcze w 2011 roku. Obecnie według posła Adamczyka zaistniał tam jeden z największych problemów inżynieryjnych na budowie polskich autostrad a Polska, za sprawą ministra Nowaka, stała się pośmiewiskiem Europy. Andrzej Adamczyk powiedział, że minister Sławomir Nowak zamiast realizować swoje konstytucyjne zadania walczy z mediami i utracił kontrolę nad resortem. Poseł porównał ministra do tykającej bomby, którą powinien rozbroić premier Tusk. Według posła Jerzego Polaczka informacje o sytuacji na budowie A1 są szokujące, ponieważ wykonawca odcinka po sześciu latach realizacji zadania najpierw odstąpił od jego zakończenia, po czym ponownie został przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad wybrany. To zdaniem posła przypomina grę w rosyjską ruletkę między zamawiającym a wykonawcą. Zdaniem posłów PiS termin uruchomienia odcinka autostrady A1 Świerklany-Gorzyczki oddala się na czas nieokreślony.
Agencja Gazeta / Fot. Grzegorz Celejewski Agencja Gazeta
5 Obiekt został zamknięty przed dwoma laty z powodu awarii do jakich doszło podczas prac. Nadzór budowlany zlecił wzmocnienie konstrukcji obiektu. Przez długi czas Alpine Bau i GDDKiA nawzajem obwiniały siebie za wady mostu. 400-metrowy most jest jedynym nieukończonym obiektem na odcinku ze Świerklan do granicy państwa. Przez jego brak kierowcy trasę ze Świerklan do Mszany muszą pokonać drogami wojewódzkimi. Dopiero za Mszaną wracają na autostradę A1.
Agencja Gazeta / Fot. Grzegorz Celejewski Agencja Gazeta
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję