Studio nagraniowe Abbey Road Studios - nagrywali tam m.in.: The Beatles, Pink Floyd, Oasis, Jamiroquai, Radiohead, Muse, Green Day, U2, Plácido Domingo czy Iron Maiden. Mało kto wie, że nagłośnienie do tego miejsca dostarczyła firma Bowers & Wilkins i właśnie ta firma na prośbę Volvo stworzyła audio do nowego modelu XC90. Biorąc pod uwagę niemal 50 lat doświadczenia Wyspiarzy zapowiada się niezły efekt. Ale po kolei...

Wspomniany system audio to konstrukcja złożona z głośników o dużej mocy, generujących minimalne zniekształcenia. Zestaw składa się z aluminiowych kopułek wysokotonowych, kewlarowych głośników średniotonowych oraz głośników niskotonowych. System zawiera także, niespotykany dotąd w kabinach aut, centralny głośnik wysokotonowy, poprawiający przestrzenność sceny dźwiękowej.

Kabina samochodu, z uwagi na jej kształt, wcale nie jest łatwym miejscem do nagłośnienia. Problemem wielu aut jest to, że do kierowców dociera sporo odbitych fal dźwiękowych, które brzmią gorzej, niż te płynące bezpośrednio z głośników. Aby zminimalizować liczbę fal odbitych od przedniej szyby, zastosowaliśmy głośnik wysokotonowy na środku deski rozdzielczej. Dlatego nasz system brzmi realistycznie i naturalnie - powiedział Stuart Nevill, główny inżynier w B&W.

System uzupełnia dwunastokanałowy wzmacniacz HARMAN, klasy D, o mocy 1400 W. W kabinie znajduje się w sumie 19 głośników: siedem wysokotonowych z serii Nautilus o średnicy 25 mm i siedem średniotonowych o średnicach 5×100 mm oraz 2×80 mm. Zestaw uzupełniają cztery głośniki niskotonowe (200/165 mm) oraz subwoofer (250 mm).

Nagłaśniając XC90 określiliśmy sobie cel. Zestaw Premium Sound do nowego XC90 miał się znaleźć w pierwszej trójce najlepszych seryjnych samochodowych systemów audio na świecie. Moim zdaniem udało nam się to trudne zadanie w pełni zrealizować - mówi Michael Adenauer, były producent muzyczny i ekspert audio w Volvo Cars.

W nowym XC90 zastosowano subwoofer wbudowany na stałe w konstrukcję nadwozia - tam gdzie powszechnie, jest mocowane oddzielne pudło. Subwoofer jest częścią nowej platformy podwoziowej SPA (Scalable Product Architecture). 

To praktycznie pierwsza taka konstrukcja w branży samochodowej. W zasadzie cała kabina samochodu zamienia się w gigantyczny subwoofer, dzięki czemu możliwe jest odtworzenie bardzo niskich częstotliwości, sięgających nawet 20 Hz - dodaje Adenauer.

Mózgiem sprzęt audio w nowym XC90 jest procesor dźwięku dostarczony przez szwedzką firmę audiofilską: Dirac Research. Steruje on m.in opóźnieniami fal dźwiękowych. Dzięki niemu jest możliwe osiągnięcie wirtualnych trybów odsłuchu - takich jak np. sala koncertowa. Co ciekawe, podczas opracowywania tej funkcji projektanci wzorowali się na akustyce hali koncertowej Goeteborga. Zestaw audio oferuje też tryby odsłuchu takie jak studyjne i estradowe.

Oprócz opisanego zestawu nagłośnienia Premium Sound, w nowym XC90 będzie też oferowany zestaw High Performance ze wzmacniaczem o mocy 224W, dwunastoma głośnikami i możliwością domontowania subwoofera. Zestaw podstawowy to system Performance, na który składa się wzmacniacz 52W i sześć głośników.

Nowe volvo XC90 zadebiutuje publicznie jesienią 2014 roku w czasie salonu samochodowego w Paryżu.